Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
Refuz
Ștefan Jicol, director general al Direcției Generale Politici Publice, Strategii și Control Intern Managerial din cadrul Secretariatului General al Guvernului (SGG), având calitatea de Coordonator al Strategiei Naționale Anticorupție pentru SGG, a făcut o nouă avertizare către secretarul general al SGG, Marian Neacşu, sesizând “blocarea politică și cu intenție” a procedurii de selecție pentru administratorii și directorii unor companii publice aflate în subordinea SGG.
Potrivit lui Ştefan Jicol, prin două adrese succesive, Ministerul Finanțelor a avertizat că la toate cele 7 companii la care SGG este Autoritate Publică Tutelară, nu s-a făcut selecția administratorilor și a directorilor conform O.U.G. 109/2011. “Adresele MF, semnate ambele de însuși ministrul finanțelor, subliniază că la 6 dintre ele procesul de selecție nici măcar nu a fost început, iar la cea de a 7-a trenează intenționat de mai bine de un an. Cererea Ministerului Finanțelor este de a se face ceva urgent la nivelul SGG”, mai spune Ştefan Jicol.
Acesta spune în avertizare: “Încercările repetate ale Compartimentului Guvernanță al SGG, prin subsemnatul ca responsabil conducător și ca director general al DGPPSCIM, prin speranțe repetate și eșuate de a intra în audiență la conducerea numită politic, prin mesaje whatsapp, inclusiv prin adrese oficiale către ministru de a demara cât mai rapid acest proces, s-au soldat cu refuzul tactic temporal și cu răspunsul ambiguu ,,rog propuneri concrete”. De mai multe ori, prin mesaje succinte, conducătorul instituției m-a trimis la finul său dl Secretar de Stat Alexandru Vasilescu, doar pentru a scăpa de insistențele mele. Dar astfel, prin aceste malversațiuni de blocare a selecției, nu mai puțin de 42 de administratori și directori provizorii ai IP pentru care SGG exercită APT sunt la dispoziția conducerii politice a SGG, pentru care ar face orice să mai rămână și să mai fie iar numiți măcar pentru încă 4 luni. Căci invariabil, la fiecare 4 luni, după cum le expiră mandatele provizorii, într-o agitație noninstituțională de corupție și departe de toate regulile UE, cei care se vor iar numiți în Consiliile de Administrație sau în Directoratele IP, vin personal și cu servilitate chiar la biroul ministrului care conduce SGG, exact ca la sultan în timpurile de vârf ale Imperiului Otoman, pentru a-și obține umil căftănirea. Desigur că în schimbul numirii prestează și servicii.
Este evident că, în ciuda legii, nu există nici măcar intenție pentru selecția definitivă după lege a posturilor de administratori și directori ale IP, pentru că politicul care conduce cu abilitate SGG are interesul de a jongla, ca potential de negociere și șantaj, cu aceste numiri provizorii pe câte doar 4 luni, în loc de 4 ani lungi și necontrolabili cum prevede O.U.G.109/2011”.
Citiţi, mai jos, avertizarea:
Către Secretariatul General al Guvernului
În atenția Secretarului General al SGG, domnul Marian Neacșu
DOMNULE SECRETAR GENERAL,
Subsemnatul, Ștefan Jicol, funcționar public în cadrul Secretariatului General al Guvernului (SGG) în funcția de director general al Direcției Generale Politici Publice, Strategii și Control Intern Managerial (în continuare DGPPSCIM), în calitate de coordonator al Strategiei Naționale Anticorupție pentru SGG, membru ales al Comisiei Paritare și în special ca Avertizor de Integritate al SGG constituit la data de 19.04.2021 conform recomandărilor Comisiei Europene și în temeiul Legii 571/2004 privind protecția personalului din autoritățile publice, instituțiile publice și din alte unități care semnalează încălcări ale legii, publicată în Monitorul Oficial nr. 1.214 din 17 decembrie 2004, prin prezenta,
VĂ SESIZEZ ȘI VĂ INFORMEZ URMĂTOARELE
A. În completarea avertizării de integritate Nr.20/27482/MN/28.09.2022 și în calitatea mea de conducător al Compartimentului Guvernanță Corporativă al SGG din cadrul DGPPSCIM, pentru că instituția este Autoritate Publică Tutelară (ATP) pentru 7 Intreprinderi Publice (IP) strategice pentru statul român:
Sesizez următoarele fapte de corupție privind blocarea politică și cu intenție a procedurii de selecție pentru administratorii și directorii Intreprinderilor Publice, astfel:
România se află în acest an 2022 în procesul important de aderare la Ghidul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) privind guvernanța corporativă a intreprinderilor de stat, în cadrul complex și vital pentru statul român al aderării la OECD. În aceste sabloane temporale stricte, OECD efectuează studii complexe și asupra guvernanței corporative, precum și o evaluare finală chiar în această lună octombrie 2022. Evaluarea OECD este extrem de importantă și este focusată pe analiza aplicării principiilor aferente acestui domeniu important al intreprinderilor publice (IP) din Romania. Din concluziile ingrijorătoare permanente ale reprezentanților OECD reiese retardul și încetinirea aplicării prevederilor legislative privind guvernanța corporativă a intreprinderilor publice(IP), permanentizându-se ca regulă numirea politică a administratorilor și implicit a directorilor provizorii politici, ca urmare a deciziei autorităților publice tutelare (în speță cele ale SGG), aspect evidențiat și în toate Rapoartele de Țară ale Comisiei Europene. Desigur că în principal avem drept cauze ale acestor încălcări ale prevederilor O.U.G. nr 109/2011, aprobată prin Legea 111/2016, fie politizarea excesivă și generalizată, fie corupția profundă, ambele elemente fiind generate la interfața și intervenția brutală a politicului, carențe deosebit de distructive pentru proiectele de integrare și compatibilizare ale României în dispozițiile normative ale U.E. Practic, prin metodele insidioase ale unor politicieni versați de a ocoli sau specula dorința legiuitorului, se aduc grave atingeri și cu intenție pentru interesele statului român.
Prin două adrese sucesive ale Ministerului Finanțelor, ca instituție de monitorizare și supraveghere pentru toate IP, înregistrate la SGG prin Nr.20/17089/MN/08.06.2022 și Nr. 24371/MN/15.09.2022, SGG prin conducătorul său legal este avertizat că la toate cele 7 IP la care SGG este ATP nu s-a făcut selecția administratorilor și a directorilor conform O.U.G. 109/2011. Adresele MF, semnate ambele de însuși ministrul finanțelor, subliniază că la 6 dintre ele procesul de selecție nici măcar nu a fost început, iar la cea de a 7-a trenează intenționat de mai bine de un an. Cererea Ministerului Finanțelor este de a se face ceva urgent la nivelul SGG. Desigur că asta s-ar întâmpla doar dacă ar exista interes și voință politică la nivelul conducerii.
Încercările repetate ale Compartimentului Guvernanță al SGG, prin subsemnatul ca responsabil conducător și ca director general al DGPPSCIM, prin speranțe repetate și eșuate de a intra în audiență la conducerea numită politic, prin mesaje whatsapp, inclusiv prin adrese oficiale către ministru de a demara cât mai rapid acest proces, s-au soldat cu refuzul tactic temporal și cu răspunsul ambiguu ,,rog propuneri concrete” ( răspuns olograf pe adresa Nr 20/17089/MN/14.06.2022). De mai multe ori, prin mesaje succinte, conducătorul instituției m-a trimis la finul său dl Secretar de Stat Alexandru Vasilescu, doar pentru a scăpa de insistențele mele. Dar astfel, prin aceste malversațiuni de blocare a selecției, nu mai puțin de 42 de administratori și directori provizorii ai IP pentru care SGG exercită APT sunt la dispoziția conducerii politice a SGG, pentru care ar face orice să mai rămână și să mai fie iar numiți măcar pentru încă 4 luni. Căci invariabil, la fiecare 4 luni, după cum le expiră mandatele provizorii, într-o agitație noninstituțională de corupție și departe de toate regulile UE, cei care se vor iar numiți în Consiliile de Administrație sau în Directoratele IP, vin personal și cu servilitate chiar la biroul ministrului care conduce SGG, exact ca la sultan în timpurile de vârf ale Imperiului Otoman, pentru a-și obține umil căftănirea. Desigur că în schimbul numirii prestează și servicii.
Estre evident că, în ciuda legii, nu există nici măcar intenție pentru selecția definitivă după lege a posturilor de administratori și directori ale IP, pentru că politicul care conduce cu abilitate SGG are interesul de a jongla, ca potential de negociere și șantaj, cu aceste numiri provizorii pe câte doar 4 luni, în loc de 4 ani lungi și necontrolabili cum prevede O.U.G.109/2011.
Chiar dacă există riscul pentru România de a nu adera la OECD din cauza unor astfel de atitudini politicianiste pro-corupție, chiar dacă Rapoartele de Țară ale UE vor fi în continuare negative, chiar dacă România va fi în monitorizare și în sancțiuni pentru neîndeplinirea jaloanelor comunitare asumate, cu costuri imense pentru stat și pentru bunăstarea populației, este evident că interesele politice și de corupție primează în acest spațiu oricărei legi.
Dacă, prin absurd, s-ar face selecția legală a administratorilor IP, așa cum cere imperativ nu numai Legea 111/2016 dar și C.E. și OECD, administratorii și directorii IP numiți pe mandate de 4 ani și nu de doar 4 luni, nu ar mai putea fi șantajabili așa cum sunt acum, nu ar mai executa comenzi politice și de grup, nu ar mai semna la comandă contracte preferențiale și nu ar mai alimenta în general marea corupție politico-economică atât de distructivă pentru societatea românească. Dar, prin toate cele care se văd în guvernanța corporativă de mucava, vicleniile politicienilor de profesie au întâietate, pentru că aceștia știu cum să facă banul public să ajungă exact unde trebuie. Legea, pentru acești politicieni care își cumpără la rândul lor prin tradiție postul cu bani din corupție, e doar un moft de luat în râs. Metehnele orientale sunt aici lege.
Desigur că remunerațiile administratorilor provizorii numiți politic în IP, deși sunt peste nivelul salariilor din România (variază între 3500 lei și 35.000 lei în funcție de IP, nu reprezintă o miză primordială pentru nimeni. Importante sunt doar contractele IP de semnat și influența din Consiliile de Administrație unde numiții activează, important este prestigiul social al ocupării unei astfel de funcții, importante sunt vasalitățile lor pentru oamenii politici chiar și dacă aceștia din urmă migrează de la un partid politic la altul. Administratorii sunt pioni.
Dacă la celelalte 6 IP pentru care SGG este ATP, există totuși, uneori, din partea acestora dorința foarte timidă de a se face selecția, asta deși conducerea politică a SGG blochează tot, la R.A.A.P.P.S., care este coordonat semi-oficial de dl director SGG și administrator R.A.A.P.P.S Dragoș Condrea, numirea administratorilor este învăluită într-o enigma totală. Nimeni nu știe ce mandate au acești administratori, când au început și când expiră, dacă președintele este compatibil să fie în același timp și director general încălcând legea, dacă numiții pe criterii neștiute sunt acum provizorii sau definitivi, dacă sunt compatibili sau nu în sensul prevederilor OUG 109/2011, dacă pot fi sau nu funcționari publici. Doar dl Dragoș Condrea, ca admirabil maestru de ceremonii, pare să știe bine această societate fabuloasă secretă. Pentru restul lumii, ce se întâmplă acolo fiind doar mister adânc precum Groapa Marianelor din Oceanul Pacific.
Provizoratul ca regulă, din consiliile de administrație ale IP, urmând inevitabil traseul și intenția corupției, cu lipsa totală de transparență, cu specularea și încălcarea legii, cu afiliere pe criterii partizane și de grup, nu pe cele profesionale sau de competență, guvernează de fapt tot tabloul de Autoritate Publică Tutelară al SGG. Vorbim despre un fel de ,,Vest sălbatic noninstitutional”, fără control de nicăieri, în care funcționarii publici, deși sesizează nereguli și vor respectarea legii, sunt un decor teatral. Astfel se nasc marile acte de corupție despre care majoritatea dintre funcționari, speriați de forțele imense politice, nici nu au voie și nici curajul să vorbească.
Sumele generoase de zeci și chiar sute de milioane de euro alocate cu cele mai bune intenții de către UE prin PNRR, atât pentru dezvoltarea IP, pentru eficientizare și simplificare, cât și pentru un cadru nou legislativ care să înlocuiască OUG 109/2011, vor ajunge în mare măsură în buzunarele unor politicieni și nu pentru scopul pentru care au fost gândite. De fapt, nu OUG 109/2011 care nu ar fi completă este de vină, ci metehnele orientale de aici, relele intenții politice și interesele mari de corupție care guvernează această zonă foarte bogată. Orice lege nou adoptată, oricât de bună ar fi, aici, în aceste condiții, ar fi imediat încălcată.
Personal, legat de acest act explicit și continuat de corupție pe care îl sesizez acum, așa cum am mai pățit cu alte avertizări de integritate pe Legea 571/2014, mă aștept să fiu tot eu cel acuzat, invariabil persecutat de către politicienii atotputernici ai zilei și chiar exclus din sistem pentru că deranjez. În cel mai bun caz, în urma sesizării mele, se vor face mișcări administrative de imagine de a declanșa ici-colo selecții pentru conducerea unor IP, iar asta se va face oricum prin alte aranjamente politice în interesul și cu supravegherea aceleiași mari corupții.
Vor urma desigur Comisii de anchetare a mea pe sistemul traditional sovietic, cu niște comisari politici experimentați de tipul d-lui SGA Adrian Țuțuianu, voi fi desigur iar marginalizat și jignit. Compartimentul Guvernanță al SGG, deși își face impecabil treaba acolo unde este lăsat să o facă, este oricum deja proiectat, prin propunerea de HG de modificare a HG nr 137/2020 aflată în consultare pe site-ul sgg.gov.ro (proiecte de acte normative 2022), să fie total ucis și inclus într-o direcție nouă fantomă, condusă după pregătiri de un apropiat al conducerii adus dintr-un fief electoral provincial important, de către dl Victor Moraru. Toate actele mai vechi vor fi ingropate sub altele și altele, haosul și ambiguitatea vor fi utile stergerii tuturor urmelor pentru numiri, iar OECD și CE vor fi în continuare intoxicate cu planuri ideatice irealizabile. Avem deci un tablou general trist, promiscuu, fără vreo rază de lumină, în care înlăturarea mea iminentă printr-un HG dat special va fi cea mai mică problemă.
B. Nu am primit încă răspuns la cele două sesizări de tip whistleblower anterioare, formulate în anul 2021, depuse prin 19.04.2021/THG9261 și 26.04.2021/THG100025, deși am solicitat explicit acest lucru prin sesizarea 20/27482/MN/28.09.2022.
C. În data de 28.09.2022, prin sesizarea de tip whistleblower20/27482/MN/28.09.2022 către Secretarul General al Guvernului dl Marian Neacșu ca șef ierarhic superior al subsemnatului, am prezentat întrunirea unor elemente prin care la nivelul SGG se derulează acte grave de corupție care vizează devalizarea unor sume de zeci de milioane de euro (44 de milioane) alocate PNRR prin Comisia Europeană. Aducerea din afara instituției a d-lui Victor Moraru în SGG, ca amic al șefului, printr-o mișcare secretă, fără concurs, cu încălcarea statutului funcționarului public, cu numirea sa arbitrară de director general sărind șase grade ierarhice și încredințarea la fel de suspectă acestuia a tuturor fondurilor de 44 de milioane euro alocate prin PNRR, fiind numai câteva dintre punctele avertizării de integritate.
Sesizarea a fost deja mușamalizată in integrum, asta în ciuda mișcării din presă și al evidenței, în ciuda documentelor de prim nivel, a notorietății acestei nedreptăți la nivel SGG și a gravității faptelor de corupție. Singura măsură luată de conducerea politică a SGG a fost insignifiantă, de ochii opiniei publice, respectiv nu i-a mai fost prelungit ordinul de exercitare prin numire de director general, al domnului Dragoș Condrea, începând cu data de 14.10.2022. Domnia sa, fiind juristul echipei politice conducătoare, păstrează însă oricum cele 3 consilii de administrație remunerate generos și cei 50% alocați peste salariul de bază pentru că este în echipa de implementare și management a PNRR.
D. Pentru că am epuizat ca Avertizor de Integritate toate căile interne de rezolvare legală a sesizărilor, pentru că am înțeles că în România nu am șanse mari de dreptate cu ubicuitatea politicienilor tradiționali pe stil vechi, pentru că se stie în SGG cum cumnatul d-lui Dragoș Condrea, dl Ilie Iulian Dragomir, este judecător al secției penale și vicepreședinte al ÎCCJ și poate rezolva prin relațiile sale aici mai totul, mă văd nevoit să sesizez instituțiile europene ca ultimă soluție.
Apelez la acestă instanță supremă europeană fiind până la urmă vorba și de onoarea mea de funcționar public, dar și de banii europeni ai contribuabililor care alimentează, din nefericire, marea corupție.
17.10.2022 Cu încredere în dreptate, avertizor Ștefan Jicol”
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…
Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…
Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…
Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…
Robert Cosmin Până a fost numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…
Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…
This website uses cookies.
Read More