Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
Refuz
Creşterea costurilor de trai (energie, alimente, chirie) – 32% – şi instabilitatea politică – 20% – sunt cele mai mari îngrijorări în 2025, potrivit unui studiu naţional Unlock Market Research la inițiativa BCR, prin care a sondat dinamica relațiilor din perspectiva banilor, obiceiurile de cheltuieli și planurile financiare ale cuplurilor în România lui 2025.
Pe locurile următoare se situează instabilitatea veniturilor sau pierderea locurilor de muncă (12%), boala (7%), datorii acumulate sau dificultăţi financiare (6%).
Potrivit studiului, creşterea preţurilor şi inflaţia sunt considerate cele mai mari provocări societale în 2025, pe locul doi situându-se instabilitatea politică din România şi cea globală, iar pe trei sănătatea şi accesul la servicii medicale de calitate.
48% din respondenţi susţin că veniturile lor vor rămâne la fel în acest an, 22% spun că vor creşte şi tot 22% spun că veniturile vor scădea.
Problemele financiare sunt tot mai prezente în viața de cuplu, fiind responsabile pentru 43% dintre despărțiri, un procent mai mare decât cel al separărilor cauzate de lipsa compatibilității. Această tendință arată că siguranța financiară devine un pilon esențial al relațiilor de durată, iar cuplurile care își planifică mai bine viitorul au mai multă încredere în relația lor și în deciziile pe care le iau împreună.
Datele mai arată că 32% dintre respondenți nu mai consideră căsătoria o prioritate, iar 37% spun că în 2025 vor participa la mai puține nunți decât în anii trecuți. De altfel, cele mai mari îngrijorări pentru cupluri în 2025 sunt creșterea costurilor de trai (32%), considerată și cea mai mare provocare pentru societate (43%), precum și instabilitatea politică a României (20%).
“Dacă Valentine’s Day sau chiar Dragobetele înseamnă cadouri și experiențe, realitatea este că o relație sănătoasă cu banii se construiește zi de zi. Planificarea, echilibrul și înțelegerea reciprocă sunt esențiale pentru siguranța financiară a unui cuplu. Nu vorbim doar despre cifre, ci despre alegeri, despre încrederea în viitor și în partenerul de viață. În ultimii 9 ani, aproape 2 milioane de români care au ales să se educe financiar alături de noi, semn că din ce în ce mai mulți oameni își doresc să își construiască un viitor stabil. Responsabilitatea financiară în cupluri crește, dar trebuie să se reflecte și în deciziile de zi cu zi. Este un prim pas spre o viață echilibrată și sigură, mai ales într-o perioadă în care gestionarea banilor contează mai mult ca oricând. Studiul nostru nu doar analizează aceste comportamente, ci ne ajută să sprijinim cuplurile în construirea unei fundații financiare solide. Prin programele noastre de educație financiară, precum cursul „Relația cu banii în cuplu” de pe Școala de Bani, oferim instrumentele necesare pentru ca partenerii să ia decizii asumate și să construiască împreună un viitor fără compromisuri”, spune Nicoleta Deliu, Director de Comunicare și CSR BCR.
43% dintre despărțiri sunt cauzate de probleme financiare, un procent mai mare decât cel al separărilor din cauza incompatibilității. Fie că vorbim de cheltuieli curente sau decizii mari, banii rămân un subiect sensibil:
Românii sunt din ce în ce mai conștienți de impactul banilor asupra relației lor și încep să își facă strategii mai clare:
Studiul arată că relațiile nu sunt doar despre dragoste, ci și despre siguranță și încredere. Cuplurile care își planifică finanțele împreună își construiesc un viitor mai stabil – atât ca parteneri, cât și ca indivizi.
“Romantismul există, dar trebuie să fie sustenabil financiar. Oamenii au învățat că e important să lucreze împreună la siguranța financiară a familiei, iar acest lucru le dă per ansamblu mult mai multă încredere în relația lor, pe termen lung. Este important ca ambii parteneri aleg să contribuie la a asigura un backup financiar pentru familie înainte de a se angrena la cheltuieli riscante. Dacă, în prezent, cuplurile par să fi învățat cum să lucreze la siguranță, nu dispun încă de instrumente financiare de creștere împreună. Educația financiară ar putea oferi soluții și în acest sens în viitor”, a declarat Adina Vlad, sociolog și fondator Unlock Market Research.
Cercetarea Unlock Market Research a fost realizată în perioada ianuarie-februarie 2025, folosind metoda CAWI, pe un eșantion de 600 de persoane cu vârsta de peste 20 de ani, căsătoriți sau într-o relație și locuiesc cu partenerul.
Dezvoltarea universului investițional și introducerea unor noi clase de active pentru fondurile de pensii răspund…
Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, ar fi dat, în trecut, ca om de afaceri, de şase…
Directoratul OMV Petrom va decide în T3/25 dacă va fi propus un dividend special, potrivit…
Rezultatul operațional al diviziei Clean CCS se ridică la 1,03 miliarde EUR, datorită contribuției mai…
OMV Petrom (SNP) a raportat un profit net CCA excluzând elementele speciale atribuibil acționarilor societății-mamă…
I. Un prim semestru solid în materie de activitate comercială Soldul net al creditelor (inclusiv…
This website uses cookies.
Read More
View Comments
Daca aceasta cercetare s-a facut numai pe un eșantion de 600 de persoane cu vârsta de peste 20 de ani, căsătoriți sau într-o relație și locuiesc cu partenerul, atunci cineva ar trebui sa se lase de banking.