Afirmațiile comunicate în spațiul public și anume ”tariful de transport al gazelor este mai mic cu 40% dacă gazul este exportat în Austria, decât dacă este transportat în interiorul României. Așadar, toate tarifele de transport pentru gazele exportate în Austria sunt cu 40% mai mici decât tarifele de transport pentru gazele consumate în România, pentru noi, consumatorii români” sunt neadevarate, a transmis Transgaz.
Compania anunță:
- Transgaz pune la dispoziția utilizatorilor de rețea capacitate fermă de intrare/ieșire în/din Sistemul Național de Transport al gazelor naturale. Tarifele de transport pentru capacitatea fermă pe punctele interne sunt identice cu tarifele de transport pentru capacitatea fermă pe punctele de interconectare cu Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova și Ucraina.
- În situația în care capacitatea fermă de transport este rezervată în totalitate există posibilitatea ca aceasta să fie utilizată doar parțial de către utilizatorii de rețea. Pentru optimizarea utilizării capacității tehnice existente, partea din capacitatea fermă rezervată deja, dar neutilizată încă, este oferită din nou ca și capacitate întreruptibilă, dar numai pentru ziua următoare, sau numai intra zilnic.
- Utilizatorii de rețea care rezervă capacitate întreruptibilă cunosc faptul că nu se pot baza în totalitate pe utilizarea acesteia. Utilizatorii de rețea care au rezervat deja capacitatea fermă pot să dispună de ea și o pot utiliza în întregime, oricând pe parcursul zilei gaziere. În aceste condiții, transportul gazelor naturale pe capacitate întreruptibilă este întrerupt, în favoarea transportului pe capacitate fermă. Această capacitate întreruptibilă implică riscul ca utilizatorul să nu o poată utiliza, ceea ce conduce la aplicarea unui tarif diferențiat față de capacitatea fermă, care să reflecte riscul de întrerupere.
- Singurul punct de interconectare unde au existat întreruperi ale fluxurilor de gaze naturale, ca urmare a rezervării de capacitate întreruptibilă este cel de la Csanadpalota, pe direcția România → Ungaria. În celelalte puncte de interconectare nu au existat întreruperi și, drept urmare, riscul de întrerupere a fost zero, deci și nivelul discount-ului este zero.
- Atât tarifele pentru produsele de capacitate fermă, cât și tarifele pentru produsele de capacitate întreruptibilă sunt determinate cu respectarea prevederilor Regulamentului UE nr. 2017/460 de stabilire a unui cod al rețelei privind structurile tarifare armonizate pentru transportul gazelor și conform prevederilor Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de transport al gazelor naturale aprobate prin Ordinul ANRE nr.7 din 12 martie 2025″.
Sernatorul AUR Petrișor Peiu a scris ieri că “Autoritatea Națională de Reglementare în Energie a stabilit următorul lucru: tariful de transport al gazelor este mai mic cu 40% dacă gazul este exportat în Austria prin Ungaria, decât dacă este transportat în interiorul României. Așadar, toate tarifele de transport pentru gazele exportate în Austria ( prin Ungaria)sunt, oameni buni, cu 40% mai mici decât tarifele de transport pentru gazele consumate în România, pentru noi, pentru consumatorii români. Iată cum consumatorul austriac este favorizat în defavoarea consumatorului român. De către cine? De către statul român. Și pentru ce? Pentru a consuma gaz românesc. Asta e dreptatea pe care vrem să o vedem și în anii următori?
Este complet inacceptabil ca, într-un context european tensionat, în care România este chemată să contribuie la securitatea energetică a UE, statul nostru să-și saboteze propriii cetățeni în favoarea consumatorilor din afară. Exportăm ieftin, dar iată, plătim scump!”