Valoarea estimată a tranzacţiilor cu terenuri pentru proiecte imobiliare comerciale (cu excepţia celor industriale) s-a apropiat de 200 de milioane de euro, în prima jumătate a acestui an, sub nivelul din perioada similară a anului 2024, dar cu perspective mai bune pentru a doua jumătate a anului şi pentru 2026, relevă o analiză de specialitate, publicată miercuri.
Conform celui mai recet raport Colliers, după un an 2024 marcat de incertitudini politice, un context general de expectativă şi, în consecinţă, o cerere relativ scăzută, piaţa terenurilor din România a devenit mai activă în primul semestru al anului în curs.
“Totodată, interesul pentru terenuri de birouri rămâne foarte scăzut, în timp ce segmentul rezidenţial şi cel destinat unor proiecte speciale – din zona medicală, educaţie, cazare pentru studenţi, centre de date, showroom-uri etc. – câştigă teren. Şi cererea pentru terenuri industriale este în creştere, mai ales în apropierea marilor oraşe şi unde sunt în curs proiecte importante de infrastructură, unde se conturează investiţii atât în segmentul logistic, cât şi în producţie/construcţia de fabrici. Retailul şi rezidenţialul rămân cele mai active segmente pe piaţa terenurilor, la fel ca în anii anteriori. În zona de retail, interesul este susţinut atât de dezvoltatori deja prezenţi pe piaţă, cât şi de cumpărători noi care caută terenuri pentru proiecte viitoare. Cele mai multe tranzacţii se înregistrează în oraşele mici şi medii, unde valorile sunt moderate, dar numărul de achiziţii este ridicat. Dezvoltatorii, atât locali cât şi internaţionali, şi marile reţele de magazine continuă să se extindă în apropierea zonelor cu densitate de populaţie, mizând pe potenţialul consumului de proximitate, prin achiziţia de terenuri pentru proiecte built-to-suit pentru anumiţi retaileri sau galerii comerciale de dimensiuni variate”, susţin consultanţii Colliers.
În acelaşi timp, piaţa rezidenţială atrage interes, mai ales în marile oraşe şi în Bucureşti, unde numărul tranzacţiilor este mai mic, dar valorile sunt mai ridicate.
“Interesul pentru terenuri destinate birourilor rămâne scăzut, în contextul schimbărilor de pe piaţa muncii şi al preferinţei pentru formule de lucru flexibile. Multe dintre terenurile gândite iniţial pentru clădiri de birouri sunt acum direcţionate către locuinţe colective sau spaţii de cazare pentru studenţi – soluţii care corespund mai bine nevoilor actuale din piaţă. Deşi aceste tranzacţii nu sunt incluse de Colliers în calculul volumului de piaţă, compania notează că segmentul terenurilor industriale devine tot mai activ, cu o cerere în creştere vizibilă. Cele mai multe tranzacţii au loc în apropierea marilor oraşe şi a infrastructurii recent finalizate sau în curs de finalizare, unde dezvoltatorii logistici consacraţi şi companiile interesate să construiască fabrici caută terenuri potrivite. Pe fondul schimbărilor din regiune, această evoluţie indică o repoziţionare strategică a lanţurilor de aprovizionare, dar şi o oportunitate reală pentru România de a atrage investiţii industriale cu impact direct asupra dezvoltării economice locale şi a pieţei terenurilor”, se menţionează în analiză.
Potrivit sursei citate, deşi există vânzătorii “obişnuiţi”, o mare parte din ofertă e generată de către investitorii care caută să se concentreze pe activitatea de bază.
“Există şi foşti cumpărători oportunişti care văd acum o oportunitate să elibereze capitalul deţinut în terenuri pentru a se concentra pe alte domenii mai atrăgătoare. În acest context, preţurile evoluează destul de eterogen: pentru terenurile fără documentaţii de urbanism valide sau care sunt poziţionate în zone cu accesibilitate complicată pot exista scăderi de preţuri, în timp ce pentru terenurile foarte bune, urbanizate şi cu concurenţă (eventual, din partea mai multor tipuri de dezvoltatori) pot exista creşteri punctuale”, sunt de părere experţii.
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor, ce operează prin trei platforme: Servicii Imobiliare, Consultanţă Tehnică şi Managementul Investiţiilor. Compania are venituri anuale de aproape cinci miliarde de dolari, o echipă de 24.000 de profesionişti şi peste o sută de miliarde de dolari în active gestionate.