UNSAR a transmis o replică la comunicatul COTAR, potrivit căruia prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, după 1 iulie. Astfel, industria de asigurări transmite o imagine bazată pe date oficiale și verificabile, despre ecosistemul asigurărilor RCA.
UNSAR a transmis: “Am luat notă cu îngrijorare de textele înaintate în presă de o asociație care, fără competențe pe zona de asigurări, continuă să îi dezinformeze pe români, având în vedere propriile interese economice.
În fața acestui veritabil val de informații trunchiate sau chiar false, industria de asigurări consideră absolut necesar să ofere o imagine clară, bazată pe date oficiale și verificabile, despre ecosistemul asigurărilor RCA.
În primul rând, atragem atenția asupra dezinformărilor privind stabilitatea jucătorilor activi pe piața RCA. Reamintim, astfel, că piața de asigurări din România își menține stabilitatea financiară, cu indicatori de solvabilitate și lichiditate solizi – conform datelor publicate de ASF. La finalul anului 2024, societățile de asigurări autorizate și supravegheate de ASF au continuat să prezinte un nivel solid de capitalizare, cu rata cerinței de capital de solvabilitate (SCR) de 1,6 și rata cerinței minime de capital (MCR) de 3,74, peste pragul minim reglementat, ceea ce confirmă capacitatea acestora de a face față angajamentelor asumate față de asigurați. În ceea ce privește lichiditatea, indicatorul aferent activității de asigurări generale, acesta s-a menținut la un nivel robust (3,09), context în care activele lichide au crescut cu 20%, confirmând o poziție financiară sănătoasă.
În al doilea rând, se face o falsă comparație cu alte țări din Europa. În realitate, evoluția primelor RCA este în directă legatură cu numărul foarte mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc atât în țară, cât și în străinătate.
Concret, România înregistrează o frecvență a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună. Acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală și de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia și Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%). Țări precum Germania, Suedia sau Franța, se situează și ele mai bine – cu frecvențe între 2,4% și 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depășește suma de 2.200 EUR, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală și de Est, ceea ce reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparațiilor, manoperei, pieselor de schimb și despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulație (persoane vătămate corporal și aparținătorii celor decedați).
În plus, România se situează și pe un nedorit top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde (47 de state).
În al treilea rând, numărul ridicat de evenimente acoperite prin polițele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări. Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza polițelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde lei. Acestor despăgubiri li se adaugă și sumele plătite de FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților (în creștere cu circa 48%), precum și rezervele constituite de asigurători conform legislației. Astfel, în final, valoarea totală pentru asigurările RCA atinge nivelul de circa 7,9 miliarde lei.
Prin urmare, realitatea este că, în medie, din fiecare 10 lei încasați din primele RCA, aproape 8 lei se duc doar pentru acoperirea daunelor rezultate din accidentele rutiere și a rezervelor aferente. Pe lângă toate acestea, companiile de asigurări mai trebuie să acopere taxe și contribuții (inclusiv către FGA) – cerințe legale necesare desfășurării activității, cheltuieli cu distribuția polițelor, de administrare și nu numai.
Subliniem că primele RCA rezultă dintr-o metodologie specifică, avizată și de un actuar independent. Aceasta ia în calcul factori multipli, precum istoricul de daune al șoferului, caracteristicile vehiculului, localizarea geografică, inflația daunelor, creșterea costurilor cu despăgubirile, costurile cu contribuțiile legale obligatorii, precum și alte criterii, cu respectarea principiilor actuariale general acceptate.
Pentru îmbunătățirea situației existente, este nevoie de mai multe măsuri concrete care să contribuie la reducerea accidentelor rutiere – precum demersul inițiat de UNSAR sub denumirea de Coaliția pentru Siguranță Rutieră, de transparentizarea și raționalizarea costurilor din service-urile auto, creșterea nivelului de cooperare între toți actorii implicați – asigurători, autorități și consumatori – pentru a crea un sistem sustenabil și echitabil. Unele dintre aceste măsuri ar putea fi implementate inclusiv prin introducerea unor prevederi corespunzătoare în proiectul de modificare a legii RCA aflat actualmente în procedură legislativă la Parlamentul României.
UNSAR și industria de asigurari își reafirmă angajamentul față de corectitudine, transparență și protejarea interesului public, fiind deschise dialogului și oricărei inițiative care urmărește echilibrul între drepturile consumatorilor și responsabilitățile asumate de industrie.”