Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzVânzarea de pachete minoritare de 5% din companiile cu capital majoritar de stat (Romgaz, Nuclearelectrica, Transgaz etc.) este legală și posibilă, conform legislației actuale, iar tranzacțiile de tip ‘deal’ pot fi realizate transparent și eficient prin Bursa de Valori București, arată o analiză transmisă către Financial Intelligence, de Gabriel Grădinescu, fost Vice-președinte al Autorității de Supraveghere Financiară. Citiți, mai jos, analiza:
Autor: Gabriel Grădinescu, fost vice-președinte ASF
Vânzarea unor pachete minoritare (ex. 5% sau 10%) din companiile în care statul este acționar majoritar este legală conform OUG nr. 3/2011, Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare, precum și Legii nr. 31/1990. Guvernul, prin ministerele de resort, poate mandata Ministerul Finanțelor pentru semnarea contractelor aferente tranzacțiilor, în special dacă tranzacțiile se fac prin Bursa de Valori București.
Tranzacțiile bursiere de tip ‘deal’ sunt permise pentru pachete mari de acțiuni și nu au un plafon maxim impus de reglementări. Discountul sau prima de preț se stabilește în funcție de condițiile de piață. Fondurile de pensii Pilon II și III sunt eligibile legal ca investitori, conform modificărilor recente ale reglementărilor ASF
Propunerea analizează legalitatea și fezabilitatea vânzării de pachete minoritare din companii de stat prin bursă și propune utilizarea mecanismelor pieței de capital pentru finanțarea proiectelor publice majore. Vânzările propuse respectă legislația actuală, iar tranzacțiile de tip ‘deal’ pot fi realizate transparent și eficient prin Bursa de Valori București. Totodată, proiectele propuse pentru finanțare prin obligațiuni corporative sau municipale sunt aliniate cu reglementările ASF și bunele practici internaționale, oferind o soluție sustenabilă pentru dezvoltarea economică și infrastructurală a României.
Total estimat vânzări (la prețuri bursiere actuale, pachet 5%): 1.047 mil. euro sau 1.915,9 mil euro cu 10% la unele companii.
Prețurile reflectă valorile bursiere de la sfârșitul lunii iunie 2025.
Guvernul va împuternici ministerele de resort să desemneze Ministerul Finanțelor (prin Trezoreria Statului) pentru semnarea contractelor de intermediere financiară cu sindicatul de bănci și brokeri.
Tranzacțiile vor avea loc pe bursă, prin metode de tip „deal”:
Utilizare fonduri atrase pot fi utilizate astfel:
Un alt proiect major propus il reprezinta finanțarea prin obligațiuni corporative
Se pot finanța următoarelor proiecte strategice prin obligațiuni corporative, emise pe piața de capital din România (BVB):
• ROMGAZ – Proiectul Neptun Deep (1,5 mld euro)
• TRANSGAZ – Proiectul Tuzla-Podișor (0,5 mld euro)
• NUCLEARELECTRICA – Reactoarele 3 și 4 (7 mld euro)
• Magistrala Metrou M7 Unirii–Voluntari (2 mld euro)
Emiterea acestor obligațiuni este legală conform Legii 24/2017 și reglementărilor ASF privind piața de capital.
Toate măsurile propuse în acest document se încadrează în legislația actuală, fiind fezabile din punct de vedere juridic, economic și strategic. Acestea pot contribui semnificativ la consolidarea bugetară, creșterea PIB și modernizarea infrastructurii prin utilizarea pieței de capital.
Ministerul eston de Externe a anunţat luni că l-a convocat pe însărcinatul cu afaceri al…
Germania va organiza cu sprijinul Iordaniei un "pod aerian umanitar către Gaza", a anunţat luni…
Secretarul general al Guvernului, Radu Oprea, a susţinut luni că în cazierul său judiciar nu…
Departamentul Securităţii Interne din Statele Unite a transmis luni că ia măsuri pentru a readuce…
Preşedintele american Donald Trump, aflat în vizită în Scoţia, a anunţat luni că Statele Unite…
Premierul israelian Benjamin Netanyahu a reiterat luni că Israelul nu-şi va înceta ofensiva în Fâşia…
This website uses cookies.
Read More
View Comments
Vânzarea de acțiuni ar trebui să se facă doar către persoane fizice române !
Persoanele fizice interesate de actini la aceste firme pot sa cumpere chiar acum oricate vor de la bursa.
Gradul de cultura economica este foarte redus în România.
Libera circulație a capitalurilor nu permite îngrădirea accesului pe piața de capital. De exemplu, la Hidroelectrica s-a hotărât alocarea unui procent de 20% pentru retail ceea ce a permis multor romani sa între în posesia acestor acțiuni, inregistrandu-se o suprasubscriere. Romanii mai pot participa și indirect prin fondurile de pensii private, beneficiind de rezultatele remarcabile înregistrate de acestea.
Ca sa vinzi acțiuni la societățile strategice este o cretinatate. Sa vinzi acțiuni când bursa este slabă este cretinatate a cretinatatii. Sa vinzi acțiuni ca sa dezvolti infrastructura in loc de dezvoltarea industriala este i cretinatate la puterea a 3a. Dar arat poate triada hoti blonzi formata din psd-pnl-udmr .
Care bază legală?Ministerul Finanțelor e lipsit de funcția constituțională esențială de reprezentare a intereselor statului român în administrarea proprietății publice a statului, prin modificarea Constituției României din 2003 . Mecanismele descrise în acest articol sunt profund greșite,interpretate de autor în stilul unui agent de vânzări,o părere personală lipsită de valoare , primitivă ,din punct de vedere al interesului public privind administrarea activelor economice ale statului .
Răspuns referitor la legalitatea și oportunitatea vânzării de acțiuni deținute de stat
⚖️ 1. Ministerul Finanțelor poate reprezenta statul în calitate de acționar
Deși Constituția României nu îi conferă Ministerului Finanțelor atribuții explicite privind proprietatea publică, acesta poate fi mandatat legal, prin hotărâri de Guvern sau memorandumuri, să exercite drepturile acționarului statului, în temeiul:
OUG nr. 88/1997, Legea 137/2002, Legea 31/1990 privind societățile comerciale a Reglementările ASF și a normele pieței de capital
MF nu exercită funcții de proprietate publică, ci reprezintă interesele statului în calitate de acționar, inclusiv pentru vânzări de pachete de acțiuni prin mecanisme bursiere
📊 2. Tranzacțiile bursiere sunt reglementate și transparente
Propunerea privind vânzarea de pachete de max. 5% prin tranzacții „Deal” pe BVB este perfect legală, conform regulamentelor BVB și ASF sisse poate realiza cu discount sau primă, în funcție de condițiile de piață. A fost folosită cu succes în cazul Hidroelectrica, Romgaz, Electrica, fără afectarea controlului statului. Statul rămâne acționar majoritar. Nu se vinde proprietate publică în sensul art. 136 din Constituție, ci se optimizează portofoliul de participații, ca în orice stat modern.
🟢 3. Despre interesul public
Această abordare nu este „primitivă”, ci aliniată practicilor europene: atrage de fonduri directe la buget, consolidează piața de capital si permite finanțarea unor proiecte strategice (PNRR, PPP, infrastructură, digitalizare etc.)
💬 Critica este legitimă în spațiul public, dar afirmațiile trebuie dublate de temei legal.
Cum pot eu , persoana fizica, care nu cunosc cum funcționează bursa sa cumpar actiuni la companiile sus mentionate? Sunt cetatean roman si vreau sa investesc in tara mea.
Vanzarea pe bursa a participatiilor statului nu este doar legala si posibila, este absolut utila pentru redresarea deficitului. In alta ordine de idei, este mjlt mai corecta decat taxarea cu CAS a pensiilor care de fapt inseamna a doua taxare pentru sanatate a aceluiasi venit (salariul din care prin contributivitate s-a creat fondul de pensii). Asadar, guvernantii ar trebui sa fie mai interesati de taxarea sinecurilor decat de dubla taxare a celor corecti. Privatizati prin bursa azi cand avem valoare ca sa nu vindem pe nimic atunci cand ajunge cutitul la os (vezi cazul Greciei).