Comunicate de presa

Vicepreşedintele CE, Maros Sefcovic, şi cancelarul Olaf Scholz merg în Serbia pentru un parteneriat asupra litiului

Vicepreşedintele Comisiei Europene, Maros Sefcovic, şi cancelarul german Olaf Scholz se vor deplasa vineri în Serbia pentru semnarea unui parteneriat între Uniunea Europeană şi Belgrad cu privire la furnizarea de litiu, după recenta aprobare a unui proiect controversat de exploatare a acestui minereu în ţara balcanică, relatează AFP, potrivit Agerpres.

Vicepreşedintele Maros Sefcovic şi Olaf Scholz se vor reuni vineri dimineaţă la Belgrad cu preşedintele sârb Aleksandar Vucic pentru un “summit privind materialele critice”, a indicat purtătorul de cuvânt al lui Sefcovic.

Un “protocol de acord va fi semnat între Serbia şi Comisia Europeană pentru un parteneriat cu privire la materiile prime, precum şi la lanţul de aprovizionare pentru baterii şi vehicule electrice”, a adăugat acelaşi purtător de cuvânt.

Acest summit este organizat “ţinând seama de lansarea unui proiect de extragere durabilă a litiului în Serbia”, a detaliat el, referindu-se la aprobarea dată marţi seara de către Belgrad pentru reluarea unui proiect de exploatare controversat a unei mine de litiu în regiunea Jadar, în vestul ţării, de către grupul australian Rio Tinto.

Industria auto europeană investeşte masiv în tranziţia spre vehicule electrice, în timp ce maşinile termice vor fi interzise vânzării în UE începând din 2035. Din această cauză, sectorul are nevoie de mari cantităţi de litiu, material indispensabil pentru fabricarea bateriilor.

Germania, care are o puternică industrie auto, este interesată în mod special.

Piaţa bateriilor este în prezent dominată de producătorii chinezi, faţă de care Bruxellesul şi Berlinul vor să-şi reducă dependenţa.

Descoperite în 2004, rezervele de litiu de la Jadar, printre cele mai importante în Europa, ar putea de fapt, potrivit gigantului minier Rio Tinto, să permită producerea anuală a circa 58.000 de tone de carbonat de litiu, suficient pentru 1,1 milioane de vehicule, adică 17% din producţia europeană de maşini electrice.

Mina a fost sursă a numeroase dispute politice în ultimii ani, opozanţii exprimând temeri privind impactul asupra mediului în această regiune agricolă.

După ani de bătălii judiciare, o decizie a Curţii Constituţionale sârbe în luna iulie a apreciat în final că alegerea guvernului de a suspenda proiectul în 2022, după contestarea acestuia de către o parte a populaţiei, “nu era conformă Constituţiei şi nici legii”, permiţând Belgradului să relanseze proiectul.

Articole recente

Rata șomajului a fost, în iunie 2025, de 5,8% (INS)

Rata șomajului, în formă ajustată sezonier, a fost, în iunie 2025, de 5,8%, valoare egală…

7 minute ago

Maspex va prelua controlul asupra Purcari Wineries, în urma subscrierii a peste 71% din acțiuni

Maspex Romania, o companie aparținând Grupului Maspex, a finalizat, prin intermediul Bursei de Valori București,…

12 minute ago

Kovesi: În România, pe ce înseamnă frauda cu TVA, am văzut o implicare a mafiei italiene/ România este un teritoriu fertil şi pentru mafia chineză

Procurorul-şef al Parchetului European (EPPO) Laura Codruţa Kovesi a declarat într-un interviu pentru Libertatea că,…

22 de minute ago

This website uses cookies.

Read More