Educația financiară are un rol crucial în dezvoltarea pieței asigurărilor. Cu cât oamenii înțeleg mai bine cum funcționează asigurările, cum ne ajutăși de ce sunt importante, cu atât vor fi mai pregătiți să ia decizii care le oferă siguranță financiară pe termen lung, a declarat Viorica PĂCURAR, Head of Tied Agents NN, la Banking Forum.
Aceasta a explicat: “Potrivit unui studiu recent, 54% dintre români spun că sunt bine și foarte bine informați în ceea ce privește zona de asigurare. Cu toate acestea, cred că tot mai este mult de făcut în această privință.
Pe lângă activitatea de bază, suntem foarte implicați în activități de tip CSR și acolo susținem educația financiară și educația antreprenorială prin parteneriate pe care le-am dezvoltat până acum la un nivel destul de consistent cu The Entrepreneurship Academy și cu Junior Achievement. Avem în plan să înaintăm pe zona aceasta de educație financiară cu parteneriate pe care să le dezvoltăm mult mai structurat decât am făcut-o până acum și în zona de școli, să mergem către copii pentru că am observat că sunt foarte deschiși. În plus, suntem prezenți în momentul de față în parteneriate cu UNSAR, în universități.
Pentru noi este extrem de important să fim acolo unde sunt prezenți și cei care ar putea să fie clienții noștri și cei care au nevoie de informațiile noastre – mă refer la zona digitală. Aici suntem prezenți nu doar prin site-urile noastre și prin ceea ce facem noi, ci și cu parteneri care au expertiză în domeniu și care vin și explică concepte necesare despre obiceiuri sănătoase de economisire, despre cum să te uiți la un buget, despre ceea ce avem nevoie efectiv ca să știm cum să ne luăm deciziile, într-un mod accesibil celor care au nevoie de această educație financiară.
Am observat că, în ultimii ani, mai ales de la pandemie încoace, de când am început să devenim un pic mai atenți cu zona de riscuri și de vulnerabilități, a crescut interesul pe zona de asigurări. Noi măsurăm impactul prin numărul de clienți sau non-clienți care interacționează cu noi în zona de online sau de social media în care suntem prezenți sau partenerii cu care lucrăm pe zona aceasta”.
La NN, ca și în întreaga industrie de asigurări, prin forțele noastre de distribuție – avem o forță directă de vânzări de aproximativ 1.700 de consultanți și manageri specializați – prin oamenii care merg și discută cu clienții, prin felul în care îi pregătim pe consultanți, de fapt facem educație financiară. Pentru că nu vorbim doar despre a promova un serviciu de asigurare, ci ne uităm împreună cu consultanții noștri cum să îi ghidăm pe fiecare dintre cei cu care discutăm să se uite la bugetul lor de venituri și cheltuieli, la riscurile pe care le au, la obiectivele pe care le au și cum pot folosi soluții diferite de asigurare pentru a umple anumite decalaje financiare, pentru a se proteja sau pentru a economisi.
Fiecare discuție bine făcută este o sămânță de educație financiară care ne ajută. Nu ne uităm doar la portofoliul de clienți, noi avem peste 2,3 milioane, dar în afară de aceasta, dacă ne uităm la oamenii cu care interacționăm în online și la cei cu care interacționăm direct prin forța directă de distribuție, vorbim de sute de mii de interacțiuni în fiecare an”.
Întrebată ce tipuri de produse de asigurare sunt potrivite pentru diverse etape ale vieții, Viorica PĂCURAR a spus: “Este foarte important să găsim întotdeauna soluția cea mai potrivită. Aș începe cu zona de sănătate. Când suntem sănătoși, avem o mie de alte probleme, de la strategiile pe care le avem, de la discuțiile de acasă etc. Dar în momentul în care ai probleme de sănătate, ai, de fapt, o singură grijă – cum să te faci bine. Cred că este extrem de important să avem un plan care să ne ajute atunci când avem probleme de sănătate, fie că vorbim de zona de prevenție, abonamente medicale, asigurări private de sănătate cu acces la tratamentele potrivite. Asigurarea te ajută să nu ai un dezechilibru financiar, să nu-ți folosești economiile pe care deja le ai în sistemul bancar pentru a rezolva o problemă de sănătate, ci să umpli acest gol.
Apoi în funcție de diferitele etape ale vieții, după ce avem partea de protecție, putem să ne gândim la situații în care putem să ne protejăm viața sau venitul. Dacă avem dependenți, să îi protejăm pe aceștia atunci când apar situații neprevăzute, cum ar fi dispariția unui venit, care se poate întâmpla dintr-o problemă de sănătate sau din deces, și aici intervin asigurările de protecție.
Ajungem în etapa în care avem diverse visuri, vrem să economisim, există soluții complementare serviciilor bancare care vin din zona asigurări pe zona de economisire sau acces la fonduri de investiții pentru persoanele care nu merg direct către un broker de investiții, ci doresc să acceadă aceste tipuri de investiții și de economisire cu ajutorul unui asigurător.
De asemenea, aș menționa momentul în care avem copii și ne gândim la cum am putea să-i ajutăm pentru a avea un start bun în viață, există aceste polițe potrivite pentru a constitui fonduri pentru copii.
Avem posibilitatea și chiar discutăm cu angajatorii, care au un mare rol în ceea ce privește educația financiară, nu doar protecția angajaților, ci chiar educația financiară și aici aș menționa ca model de educație financiară faptul că în parteneriate cu angajatorii desfășurăm întâlniri de tip worksite marketing în care ei ne intermediază întâlnirea cu angajații lor tocmai pentru a discuta pe zonele acestea.
Nu în ultimul rând, unii dintre angajatori au cuprins și cuprind din ce în ce mai mult în pachetele de beneficii fie pachete de asigurare de viață, fie de sănătate, fie contribuții pentru pensia facultativă”.