Update articol:

Utilizarea ChatGPT ar putea duce la „lipsuri cognitive” la copii – iată cum îi pot proteja părinții

https://pixabay.com/ https://pixabay.com/

Inteligența artificială remodelează locurile de muncă – și ajunge din ce în ce mai mult în mâinile multor adolescenți și copii, scrie CNBC.

De la ajutorul la teme până la discuțiile cu „prietenii” din domeniul inteligenței artificiale, instrumente precum ChatGPT au versiuni gratuite online, ușor accesibile pentru tinerii utilizatori. Aceste chatbot-uri cu inteligență artificială, construite pe modele lingvistice mari (LLM), generează răspunsuri asemănătoare oamenilor, ceea ce a stârnit îngrijorare în rândul părinților, educatorilor și cercetătorilor.

Un sondaj din 2024 realizat de Pew Research Center a constatat că 26% dintre adolescenții americani cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani spun că au folosit ChatGPT pentru temele lor – dublu față de rata din anul precedent. Gradul de cunoaștere a chatbot-ului a crescut la 79% în 2024, de la 67% în 2023.

Autoritățile de reglementare au luat notă. În septembrie, Comisia Federală pentru Comerț a ordonat șapte companii, inclusiv OpenAI, Alphabet și Meta, să explice modul în care chatbot-urile lor cu inteligență artificială pot afecta copiii și adolescenții.

Ca răspuns la criticile tot mai intense, OpenAI a anunțat în aceeași lună că va lansa o experiență ChatGPT dedicată, cu controale parentale pentru utilizatorii sub 18 ani, și va dezvolta instrumente pentru a prezice mai bine vârsta unui utilizator. Sistemul va direcționa automat minorii către „o experiență ChatGPT cu politici adecvate vârstei”, a declarat compania.

Riscurile utilizării chatbot-urilor cu inteligență artificială de către copii

Cu toate acestea, unii experți se tem că expunerea timpurie la inteligența artificială – mai ales pe măsură ce cele mai tinere generații de astăzi cresc cu tehnologia – ar putea avea un impact negativ asupra modului în care copiii și adolescenții gândesc și învață.

Un studiu preliminar din 2025 realizat de cercetătorii de la Media Lab al MIT a examinat costul cognitiv al utilizării unui LLM în scrierea eseurilor. 54 de participanți cu vârste cuprinse între 18 și 39 de ani au fost rugați să scrie un eseu și au fost repartizați în trei grupuri: unul putea folosi un chatbot cu inteligență artificială, altul putea folosi un motor de căutare și un al treilea se baza exclusiv pe propriile cunoștințe.

Lucrarea – aflată încă în proces de evaluare inter pares – a constatat că conectivitatea creierului „a scăzut sistematic odată cu cantitatea de sprijin extern”, potrivit studiului.

„Grupul dedicat exclusiv creierului a prezentat cele mai puternice și mai ample rețele, grupul dedicat motoarelor de căutare a demonstrat o implicare intermediară, iar asistența pentru LLM a generat cea mai slabă cuplare [neuronală] generală”, conform studiului.

În cele din urmă, studiul sugerează că utilizarea chatbot-urilor cu inteligență artificială ar putea determina oamenii să simtă mai puțină responsabilitate pentru munca lor și ar putea duce la „datorie cognitivă”, un model de amânare a eforturilor mentale pe termen scurt, care poate eroda creativitatea sau poate face utilizatorii mai vulnerabili la manipulare pe termen lung.

„Comoditatea de a avea acest instrument astăzi va avea un cost la o dată ulterioară și, cel mai probabil, acesta va fi acumulat”, a declarat cercetătoarea Nataliya Kosmyna, care a condus studiul MIT Media Lab. Constatările au sugerat, de asemenea, că utilizarea LLM-urilor ar putea duce la „probleme semnificative cu gândirea critică”, a adăugat ea.

Copiii, în special, ar putea fi expuși riscului unora dintre impacturile negative asupra dezvoltării și dezvoltării, cauzate de utilizarea prea devreme a chatbot-urilor bazate pe inteligență artificială. Pentru a ajuta la atenuarea acestor riscuri, cercetătorii sunt de acord că este foarte important ca oricine, în special tinerii, să aibă abilitățile și cunoștințele necesare înainte de a se baza pe instrumente bazate pe inteligență artificială pentru a îndeplini sarcini.

„Dezvoltați-vă abilitatea [mai întâi], chiar dacă nu deveniți expert în acest domeniu”, a spus Kosmyna.

Acest lucru va permite detectarea mai ușoară a inconsecvențelor și halucinațiilor bazate pe inteligență artificială – un fenomen în care informațiile inexacte sau fabricate sunt prezentate ca fapte, a adăugat ea, ceea ce va ajuta, de asemenea, la „sprijinirea dezvoltării gândirii critice”.

„Pentru copiii mai mici… îmi imaginez că este foarte important să se limiteze utilizarea inteligenței artificiale generative, deoarece au nevoie pur și simplu de mai multe oportunități de a gândi critic și independent”, a spus Pilyoung Kim, profesor la Universitatea din Denver și expert în psihologia copilului.

Există, de asemenea, riscuri la adresa confidențialității de care copiii ar putea să nu fie conștienți și este important ca, atunci când utilizează aceste instrumente, acestea să fie utilizate în mod responsabil și în siguranță, a explicat Kosmyna. „Trebuie să predăm în general, nu doar alfabetizarea în domeniul inteligenței artificiale, ci și alfabetizarea informatică”, a spus ea. „Avem nevoie de o igienă tehnologică clară.”

De asemenea, copiii au o tendință mai mare de a antropomorfiza sau de a atribui caracteristici sau comportamente umane unor entități non-umane, a spus Kim.

„Acum avem aceste mașini care vorbesc exact ca un om”, a spus Kim, ceea ce îi poate pune pe copii în situații vulnerabile.