ANCOM anticipează o reducere a cheltuielilor cu salariile (cumulată din reducerea salariilor de bază și încetarea contractelor individiale de muncă) de aproximativ 28 milioane de lei anual, a declarat Valeriu Zgonea, președintele ANCOM, în cadrul unor audieri în Parlament, privind o nouă organigramă și o nouă grilă de salarizare.
Potrivit unui Raport ANCOM, elaborat în aplicarea dispozițiilor art.1 alin.(1) și alin.(8) din Legea nr.145/2025 privind eficientizarea activității unor autorități administrative autonome, pentru realizarea organigramei ANCOM în aplicarea Legii nr.145/2025 vor fi avute în vedere următoarele repere imperative:
- Numărul de posturi care trebuie reduse ca urmare a aplicării art.1 alin.(2) din actul normativ, prin raportare la organigrama și statele de funcții în vigoare la data de 1 ianuarie 2025
- Criteriile suplimentare reglementate la art.1 alin.(5) din același act normativ, respectiv:
– numărul posturilor din structurile organizatorice care asigură suportul autorităților autonome să reprezinte cel mult 20% din numărul total de posturi;
– în organigramă nu pot fi incluse posturi care nu au corespondent în Clasificarea ocupațiilor din România (COR);
– atribuţiile posturilor de directori generali nu pot dubla activitatea prestată de vicepreședinți.
- Obligaţiile instituite cu caracter general și aplicabile pe perioadă nedeterminată prin Legea nr.296/2023, respectiv:
– dispoziţiile art.XLVII alin.(4) din lege, care instituie necesitatea respectării unui anumit normativ de personal necesar pentru a constitui un serviciu/departament (10 posturi în subordine), direcție (20 de posturi în subordine), direcţie executivă/generală (35 de posturi în subordine);
– dispoziţiile art.XLVII alin.(5) din acest act normativ care obligă la stabilirea numărului funcţiilor de conducere la maximum 8%din numărul total de posturi ocupate - Obligaţiile instituite prin legislație cu caracter general sau special care impun crearea unui compartiment distinct în structura organizatorică (în domenii precum audit public intern,
sănătate și securitate în muncă, documente clasificate, control financiar preventiv, achiziţii publice, domeniul financiar-contabil, resurse umane etc.); - Obligaţiile instituite prin acte normative cu caracter special cu privire la asigurarea de către ANCOM de personal suficient și competent în domenii de interes major (ex. servicii digitale, securitate cibernetică);
- Obligaţia reglementată expres la art.1 alin.(6) din Legea nr.145/2025 privind asigurarea drepturilor prevăzute de lege pentru personalul de conducere eliberat din funcţia de conducere deţinută, ca urmare a reorganizări, obligație care trebuie interpretată coroborat cu prevederile corespunzătoare din cuprinsul Legii nr.296/2023
Legea nr.145/2025 indică explicit faptul că reducerea de posturi impusă prin acest act normativ trebuie să se realizeze în baza unei analize funcţionale asupra structurii organizatorice existente, „urmărindu-se cu prioritate identificarea suprapunerilor de atribuţii, a redundanțelor și a compartimentelor care au o contribuție redusă în îndeplinirea obiectului de activitate al autorității. “
Raportul ANCOM precizează: “La nivelul ANCOM a avut loc recent o reorganizare semnificativă impusă de necesitatea respectării obligațiilor instituite prin Legea nr.296/2023. Reamintim faptul că, prin reorganizarea efectuată, pe lângă faptul că au fost eliminate posturile vacante, a fost redus substanţial numărul posturilor de conducere și au fost restructurate compartimentele astfel încât să se respecte normativul de personal impus de legislație, au fost adoptate măsuri pentru eficientizarea activităţii, pentru eliminarea sincopelor și asigurarea unei coordonări mai eficiente compartimentelor care să asigure o abordareunitară asupra modului de îndeplinire a sarcinilor și un grad de standardizare mai ridicat, pentru eliminarea unor redundanțe și obținerea de rezultate consecvente.
Eficiența reorganizării structurii organizatorice a ANCOM la sfârșitul anului 2023 urma să fie validată în timp, la acest moment autoritatea aflându-se în plin proces de adaptare a proceselor de muncă, reflectate în proceduri și noi fluxuri de lucru, respectiv de reașezare și adaptare la noua configuraţie instituţională. Nu pot fi trecute cu vederea noile atribuții conferite ANCOM în domeniul serviciilor digitale, dar nici dificultățile semnificative generate de factori externi, în legătură cu exercitarea acestor atribuţii. Aceste dificultăți au fost resimţite cu atât mai acut în contextul organizării alegerilor din România, perioadă în care a fost necesară alocarea de resurse suplimentare, atât în zona de specialitate, cât și în cea de suport, pentru a asigura îndeplinirea corespunzătoare a noilor responsabilități.
Noua organigramă elaborată în contextul prevederilor Legii nr. 145/2025 trebuie nu doar să răspundă obligaţiilor de reducere și criteriilor imperative instituite prin dispoziţiile acestui act normativ și prin alte reglementări legale incidente, ci și să creeze premisele necesare pentru asigurarea unei funcționări eficiente și sustenabile a activităţii autorităţii. Aceasta trebuie să reflecte atât necesitățile activității curente, cât și noile atribuţii ce au fost sau urmează a fi conferite ANCOM în perioada următoare —menționăm în acest sens Memorandumul adoptat în ședința Guvernului din data de 16 octombrie 2025 prin care se propune ca ANCOM să fie autoritatea națională competentă responsabilă cu aplicarea și verificarea respectării Regulamentului privind datele. Un alt memorandum care vizează dobândirea de către ANCOM a unor atribuţii noi, în zona inteligenţei artificiale, a făcut obiectul discuțiilor cu factorii decidenţi, aflându-se în prezent pe circuitul de avizare.
Prezentăm în continuare proiectul noii structuri organizatorice a ANCOM, configurată pentru punerea în aplicare a obligațiilor instituite prin Legea nr.145/2025. Subliniem faptul că această structură reprezintă doar un proiect realizat în urma analizei preliminare efectuate la nivelul conducerii ANCOM, urmând a fi definitivat în urma parcurgerii etapelor obligatorii de informare și consultare cu reprezentanții organizaţiei sindicale reprezentative existente la nivelul ANCOM, în condiţiile Legii nr.367/2023 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Contractului colectiv de muncă în vigoare aplicabil la nivelul ANCOM. De asemenea, precizăm că valorile prezentate pot suferi modificări în funcție de concluziile finale ale analizelor mai sus menţionate, precum și de dinamica de personal între momentul prezentului raport și data aplicării efective a masurilor de reorganizare.
Totodată, menţionăm că modificări ale analizelor indicate anterior sunt susceptibile să apară și în contextul clarificării unor aspecte referitoare la intenția legiuitorului în cazul unor dispoziții din actul normativ cu privire la aplicarea și interpretarea cărora ANCOM a solicitat lămuriri Guvernului României.
Noua structură organizatorică a ANCOM ce va rezulta din aplicarea Legii nr.145/2025 va reflecta următoarele:
- O reducere a numărului total de posturi din organigramă, constând în aproximativ 160 posturi dintre cele 736 existente în prezent (fără demnitari și personalul din cabinetele acestora), din care aproximativ 100 posturi ocupate.
- O reducere cu 15 a numărului de posturi de conducere, consecinţă a aplicării procentului de 8% la totalul posturilor rămase în organigramă după reorganizare, care a atras o diminuare semnificativă a acestora.
Sub rezerva menţionată privind finalizarea procedurilor de consultare prevăzute de legislație, prezentăm mai jos distribuţia orientativă a viitoarelor Structuri principale ce vor constituiorganigrama instituției,
Organigramă descriptivă-Proiect
În subordinea Președintelui:
a) O structură de servicii digitale având ca principale atribuţii aplicarea Regulamentului DSA și asigurarea securității cibernetice a infrastructurii IT;
b) O Direcţie Generală Comunicaţii Electronice din care vor face parte:
-O structură de gestiune a spectrului având ca principale atribuții
reglementarea și gestiunea spectrului, a pieţei echipamentelor radio şi a
echipamentelor în domeniul compatibilităţii electromagnetice;
-O structură de reglementare tehnică a comunicaţiilor electronice având ca principale atribuţii reglementarea tehnică a comunicaţiilor electronice, accesul la serviciile de urgenţă și infrastructura fizică a reţelelor.
C. O Direcţie Generală de control din care vor face parte:
-O structură de control regional având ca principale atribuţii controlul
respectării prevederilor legale la niveluri regionale;
-O structură de control având ca principale atribuţii controlul respectării
prevederilor legale la nivelul municipiu ui București și controlul respectării unor prevederi specifice la nivel naţional
D. O Direcţie Generală — Secretariat General din care vor face parte:
– O structură economică având ca principale atribuţii asigurarea contabilităţii, elaborării și executării bugetului de venituri și cheltuieli, stabilirea și colectarea veniturilor și executarea silită a debitorilor;
– O structură juridică având ca principale atribuţii elaborarea și avizarea actelor normative și administrative, a actelor interne, a angajamentelor legale și susținerea litigiilor în faţa instanțelor judecătorești;
-O structură logistică având ca principale atribuții asigurarea necesităţilor administrative și de patrimoniu, realizarea achiziţiilor publice și asigurarea infrastructurii, conectivităţii și necesarului de aplicaţii IT;
-O structură de dezvoltare instituțională și relaţii publice având ca principale atribuţii asigurarea proceselor specifice structurii de resurse umane, managementul proceselor și al documentelor, informarea utilizatorilor de servicii specifice competenţei instituţiei, alte procese specifice relațiilor publice, inclusiv informațiile de interes public;
-O structură fără normă de personal pentru funcţie de conducere cuprinzând posturi de consilier administrație publică cu diverse specializări.
E. O structură de audit public intern fără normă de personal pentru funcție de conducere
F. O structură de documente clasificate, prevenirea și stingerea incendiilor, securitatea și sănătatea în muncă, fără normă de personal pentru funcţie de conducere.
În subordinea primului Vicepreședinte:
a. O structură de monitorizare a spectrului radio la nivel naţional;
b. O structură de soluţionare a reclamațiilor utilizatorilor de servicii de comunicații electronice, poștale și digitale;
c. Laboratorul de Încercări Compatibilitate Electromagnetică și Testare Echipamente Radio, structură fără normă de personal pentru funcție de conducere;
În subordinea celui de-al doilea Vicepreședinte:
a) O structură având ca principale atribuţii reglementarea economică a serviciilor de omunicaţii electronice, reglementarea serviciilor poștale, autorizarea generală în domeniul comunicaţiilor electronice și serviciilor poștale, reglementarea serviciului universal în cele două domenii;
b. O structură având ca principale atribuţii colectarea și prelucrarea datelor statistice, elaborarea strategiilor instituționale și sectoriale și asigurarea reprezentării în organisme internaţionale.
În subordinea unora din structurile menţionate mai sus vor funcţiona structuri mai mici (servicii/departamente) în limita de 8% din numărul total de posturi în care se pot constitui posturi de conducere. Nivelul concret al structurilor, atât al celor enumerate specific cât și al celor menţionate generic, se va definitiva după finalizarea analizelor și consultărilor prevăzute de legislația aplicabilă.
Precizăm că această proiecţie de structură organizatorică, precum și măsurile preconizate de concediere a personalului vor face obiectul consultării cu sindicatul reprezentativ de la nivelul ANCOM, în considerarea dreptului acestuia conferit de legislația în materia dialogului social de a fi consultat cu privire la situaţia, structura şi evoluţia probabilă a ocupării forţei de muncă în cadrul unităţii și eventualele măsuri de reorganizare avute în vedere, în special atunci când există o ameninţare la adresa locurilor de muncă, precum și cu privire la deciziile care pot duce la modificări importante în raporturile de murcă, având dreptul să participe la luarea oricărei decizii susceptibile să afecteze substanţial drepturila şi interesele salariaţilor, precum și să
propună conducerii unităţii măsuri în vederea evitării concedierilor ori diminuării numărului salariaţilor concediaţi
Noua grilă de salarizare și salarizarea personalului în condiţiile Legii nr.145/2025
Ca urmare a aplicării dispoziţiilor art. 1 alin.(9) din Legea nr.145/2025, începând cu data intrării în vigoare a noii organigrame a ANCOM, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2026, nivelul brut al salariului preşedintelui şi vicepreşedinţilor Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii va fi redus cu 30% faţă de nivelul înregistrat în luna iulie 2025.
În ceea ce privește salarizarea personalului ANCOM, în prezent, aceasta se realizează în condiţiile cadrului normativ reprezentat de Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în interiorul grilei de salarizare care reprezintă anexă
la Contractul colectiv de muncă, negociat cu sindicatul reprezentativ la nivelul ANCOM, în condiţiile prevederilor art.18 alin. (4) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 22/2009.
ANCOM a efectuat demersuri în scopul interpretării corecte a dispoziţiilor art.1 alin.(8) din Legea nr.145/2025, solicitând lămuriri necesare de la iniţiatorul actului normativ în ceea ce privește, printre altele, reducerea efectivă a salariilor individuale ale angajaților, dat fiind că, în cazul ANCOM, în interiorul grilei de salarizare, fiecare salariu este stabilit individual prin negociere iar scăderea limitelor din grilă nu atrage, în mod automat, și reducerea efectivă cu 30% a salariului
individual al salariatului.
Secretariatul General al Guvernului, în calitate de inițiator al actului normativ, a transmis un răspuns explicit care clarifică faptul că dispoziţiile art. 1 aln. (8) din Legea nr. 145/2025 prevăd scăderea nivelului grilei de salarizare, prin reducerea nivelului maxim și a nivelului
minim al acesteia, cu stabilirea salariilor de bază și/sau indemnizaţiilor între noile limite, astfel cum acestea au fost reduse.
Contractul colectiv de muncă aplicabil la nivelul ANCOM urmează să expire la data de 31 decembrie 2025, în prezent în cadrul ANCOM inițiindu-se procesul de negociere a noului contract colectiv de muncă, procedură declanșată în condițiile legislației în materia dialogului social care statuează obligativitatea negocierii colective la nivelul angajatorului. Precizăm că proiectul de grilă de salarizare înaintat sindicatului în vederea negocierii reflectă reducerea cerută de lege,
prin comparaţie cu nivelul actual, în condiţiile interpretative arătate mai sus.
Prezentăm sintetic grila de salarizare elaborată luând în considerare interpretarea textului legal comunicată de cătreinițiatorul actului normativ. Proiectul grilei de salarizare a fost înaintat către sindicatul reprezentativ la nivelul ANCOM în vederea negocierii colective.

După expirarea Contractului colectiv de muncă aplicabil la nivelul ANCOM, la data de 31 decembrie 2025, ANCOM va aplica o grilă de salarizare care să respecte dispozițiile art.1 alin.(8) din Legea nr.145/2025, atât în ipoteza în care sindicatul reprezentativ va fi de acord, în urma negocierii colective, cu noua grilă de salarizare (anexă la Contractul colectiv de muncă) astfel cum a fost aceasta transmisă de ANCOM, cât și în ipoteza în care negocierea colectivă eșuează, emițând în acest sens un act unilateral de aprobare a noii grile.
Totodată, ANCOM va proceda la reducerea tuturor salariilor individuale ale salariaţilor ale căror cuantumuri depășesc limita maximă rezultată din noua grilă de salarizare, aferentă funcției ocupate, prin diminuarea acestora până la nivelul maxim corespunzător din grilă, în acord cu interpretarea transmisă de inițiatorul actului normativ. Această măsură se va aplica începând cu data aprobării noii organigrame.
Ca urmare a aplicării măsurilor prezentate mai sus, anticipăm o reducere a cheltuielilor cu salariile (cumulată din reducerea salariilor de bază și încetarea contractelor individiale de muncă) de aproximativ 28 mil. lei anual”.
