Update articol:

Contrapărțile centrale – Rolul lor și o scurtă analiză a procesului de autorizare (Cristian Duțescu)

Contrapărțile centrale – Rolul lor și o scurtă analiză a procesului de autorizare (Cristian Duțescu)
 - poza 1 Cristian Dutescu

Autor: Avocat Cristian Duțescu

Contrapartea centrală (CPC) reprezintă, conform definiției legale din Regulamentul (UE) 648/2012 (EMIR) o persoană juridică care se interpune între contrapărțile la contractele tranzacționate pe una sau mai multe piețe financiare, devenind astfel cumpărător pentru fiecare vânzător și vânzător pentru fiecare cumpărător.

Obiectivele avute în vedere de leguitorii europeni la stabilirea cadrului legal pentru autorizarea și funcționarea contrapărților centrale în statele membre ale Uniunii au fost: i) aplicarea uniformă în Uniune a obligației de compensare este necesară ; ii) asigurarea unui nivel înalt de protecție a investitorilor iii) crearea de condiții de concurență echitabile pentru participanții pe piață și, nu în ultimul rând, iv) reducerea riscului sistemic, provocare substanțială după Marea Criză din 2007-2008 v) creșterea transparenței pieței instrumentelor financiare derivate extrabursiere vi)  reducerea riscului de credit al contrapărții și a riscului operațional asociate cu instrumentele financiare derivate extrabursiere.

Procedura de autorizare este relativ complexă și vizează, odată cu adoptarea Regulamentului (UE) nr. 2024/2987 (EMIR III), o implicare mai ridicată a autorității europene a piețelor – ESMA.

Regulamentul EMIR III a fost adoptat în scopul accelerării și simplificării procesului de autorizare al contrapărților centrale în cadrul Uniunii Europene, fiind introduse calendare specifice cu termene definite clar în care autoritățile competente și petentul care solicită autorizarea trebuie să-și îndeplinească obligațiile.

Atunci când o persoană juridică cu sediul într-un stat din  Uniune intenționează să presteze servicii de compensare în calitate de CPC, trebuie să înainteaze o cerere de autorizare autorității competente a statului membru în care este stabilită (în România autoritatea competentă este ASF), conform art. 14 din EMIR. Cererea se partajează imediat prin intermediul bazei de date centrale respective cu autoritatea competentă a CPC, ESMA și un colegiu, înființat în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea notificării de către autoritatea națională competentă, potrivit art. 17 și 18 din EMIR. Acest colegiu cuprinde următorii membri:

(a)  președintele sau oricare dintre membrii independenți ai Comitetului de supraveghere pentru CPC menționat la articolul 24a alineatul (2) literele (a) și (b) din EMIR[1];

(b)  autoritatea competentă a CPC;

(c)  autoritățile competente responsabile de supravegherea membrilor compensatori ai CPC stabiliți în cele trei state membre cu cele mai mari contribuții agregate pe durata unui an la fondul de garantare al CPC precum și, atunci când este relevant, BCE, în cadrul atribuțiilor legate de supravegherea prudențială a instituțiilor de credit în cadrul mecanismului unic de supraveghere;

(ca)  autoritățile competente responsabile cu supravegherea membrilor compensatori ai CPC, în afara celor menționați la litera (c), cu acordul autorității competente a CPC. Autoritățile competente respective solicită acordul autorității competente a CPC de a participa la colegiu, justificându-și cererea pe baza evaluării de către acestea a impactului pe care l-ar putea avea dificultățile financiare ale unei CPC asupra stabilității financiare din statul lor membru respectiv. În cazul în care autoritatea competentă a CPC nu aprobă cererea, aceasta transmite în scris prezentarea detaliată și completă a motivelor;

(d)  autoritățile competente responsabile de supravegherea locurilor de tranzacționare deservite de CPC;

(e)  autoritățile competente responsabile de supravegherea CPC cu care au fost încheiate acorduri de interoperabilitate;

(f)  autoritățile competente care supraveghează depozitarii centrali de valori mobiliare care sunt conectați la CPC;

(g)  membrii relevanți ai SEBC responsabili de supravegherea CPC și membrii relevanți ai SEBC responsabili de supravegherea CPC cu care au fost încheiate acorduri de interoperabilitate;

(h)  băncile centrale care emit cele mai relevante monede din Uniune în care sunt denominate instrumentele financiare compensate;

CPC solicitantă trebuie să furnizeze toate informațiile necesare pentru a demonstra că a luat, încă de la  momentul autorizării inițiale, toate măsurile necesare pentru a îndeplini obligațiile stabilite de EMIR.

Receptorii cererii de autorizare transmit o confirmare de primire a cererii prin intermediul bazei de date centrale în termen de două zile lucrătoare de la depunerea cererii. În urma confirmării de primire, autoritatea competentă a CPC transmite în termen de  20 de zile lucrătoare de la data primirii confirmării CPC solicitante o notificare prin care o informează dacă cererea conține documentele și informațiile necesare.

În cazul în care, în perioada de 20 de zile lucrătoare autoritatea competentă a CPC decide că nu au fost transmise toate documentele sau informațiile necesare aceasta solicită CPC solicitante să prezinte documente sau informații suplimentare prin intermediul bazei de date centrale. Cererea de autorizare sau cererea de extindere a autorizației se respinge în cazul în care autoritatea competentă decide că CPC solicitantă nu a dat curs unei astfel de cereri. Autoritatea competentă informează CPC prin intermediul bazei de date centrale cu privire la decizia luată.

În același timp, autoritatea competentă a CPC efectuează o evaluare a riscurilor privind respectarea de către CPC a cerințelor relevante stabilite în prezentul regulament în termenul specificat la al doilea paragraf (denumită în continuare „perioada de evaluare a riscurilor”).

Evaluarea riscurilor se efectuează în termen de 80 de zile lucrătoare de la confirmarea  de primire a cererii de autorizare.

Până la sfârșitul perioadei de evaluare a riscurilor, autoritatea competentă a CPC transmite ESMA și colegiului proiectul său de decizie și raportul prin intermediul bazei de date centrale.

După primirea proiectului de decizie și a raportului și pe baza constatărilor acestora, colegiul adoptă, în termen de 15 zile lucrătoare un aviz prin care stabilește dacă CPC solicitantă respectă cerințele prevăzute în prezentul regulament și îl transmite autorității competente a CPC și ESMA în format electronic prin intermediul bazei de date centrale.

Colegiul poate include în avizul său orice condiție sau recomandare pe care o consideră necesară pentru a atenua eventualele deficiențe ale CPC în ceea ce privește gestionarea riscurilor.

După primirea proiectului de decizie și a raportului menționate la al treilea paragraf de la prezentul alineat, ESMA adoptă, în termen de 15 zile lucrătoare, un aviz prin care stabilește dacă CPC solicitantă respectă cerințele Regulamentului 648/2012. .

ESMA poate include în avizul său orice condiție sau recomandare pe care o consideră necesară pentru a atenua eventualele deficiențe ale CPC în ceea ce privește gestionarea riscurilor în legătură cu riscurile identificate la nivel transfrontalier sau pentru stabilitatea financiară a Uniunii.

ESMA poate, de asemenea, să prezinte autorității competente un aviz cu privire la respectivul proiect de decizie, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a promova aplicarea consecventă și coerentă a unui articol relevant, în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea proiectului de decizie.

Avizele adoptate de ESMA și de colegiu se transmit destinatarilor respectivi în format electronic prin intermediul bazei de date centrale.

În cursul perioadei de evaluare a riscurilor, autoritatea competentă a CPC are anumite atribuții ce sunt exercitate prin intermediul bazei de date centrale:

(a)  poate adresa CPC solicitante întrebări și poate solicita informații suplimentare de la aceasta;

(b)  coordonează și transmite întrebări CPC solicitante din partea ESMA sau a oricărui membru al colegiului; și

(c)  transmite ESMA și membrilor colegiului toate răspunsurile furnizate de CPC solicitantă.

În cazul în care autoritatea competentă a CPC nu a furnizat ESMA sau unui membru al colegiului informațiile solicitate în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea cererii, ESMA sau orice membru al colegiului îi poate solicita direct CPC informațiile respective prin intermediul bazei de date centrale.

În cazul în care CPC solicitantă nu a răspuns la întrebările menționate autorității competente  în termenul stabilit de autoritatea care solicită informațiile, aceasta, după consultarea autorității solicitante, poate decide să prelungească o singură dată perioada relevantă de evaluare a riscurilor cu maximum 10 zile lucrătoare în total, în cazul în care ea sau autoritatea solicitantă consideră că oricare dintre întrebări este semnificativă pentru evaluare.

În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea avizelor ESMA și ale colegiului, autoritatea competentă a CPC își adoptă decizia, pe care o transmite ESMA și colegiului prin intermediul bazei de date centrale.

În cazul în care decizia autorității competente a CPC nu reflectă avizul colegiului, inclusiv oricare dintre condițiile sau recomandările cuprinse într-un astfel de aviz, aceasta trebuie să conțină o explicație pe deplin motivată a oricărei abateri semnificative de la avizul respectiv sau de la condiții sau recomandări.

În cazul în care autoritatea competentă a CPC nu respectă sau intenționează să nu respecte un aviz al ESMA sau oricare dintre condițiile sau recomandările incluse în acesta, ESMA informează consiliul supraveghetorilor. Informațiile includ și motivele autorității competente a CPC pentru neconformare sau pentru intenția acesteia de a nu se conforma.

După analizarea corespunzătoare a avizului emis de ESMA și a avizului colegiului, , inclusiv a oricăror condiții sau recomandări cuprinse în respectivele avize, autoritatea competentă a CPC decide să acorde autorizația numai în cazul în care este pe deplin convinsă că CPC solicitantă:

(a)  respectă cerințele stabilite în prezentul regulament, inclusiv, dacă este cazul, pentru prestarea de servicii sau desfășurarea de activități de compensare a instrumentelor nefinanciare; și

(b)  este notificată în calitate de sistem

CPC trebuie să dispună de un capital inițial permanent și disponibil de cel puțin 7,5 milioane EUR. Capitalul unei CPC, inclusiv rezultatul reportat și rezervele, este proporțional cu riscul generat de activitățile CPC. Capitalul este în orice moment suficient pentru a asigura lichidarea sau restructurarea ordonată a activităților într-un interval de timp adecvat și o protecție corespunzătoare a CPC împotriva riscurilor de credit, de contraparte, de piață, operaționale, juridice și comerciale care nu sunt deja acoperite prin resurse financiare specifice.

CPC solicitantă nu primește autorizația în cazul în care:

(a)  autoritatea competentă a CPC a decis să nu acorde autorizația; sau

(b)  toți membrii colegiului, cu excepția autorităților statului membru în care este stabilită CPC solicitantă, ajung prin consens la un aviz comun, cu privire la faptul că CPC solicitantă nu ar trebui să primească autorizația.

În avizul comun se prezintă în scris motivele complete și detaliate pentru care colegiul consideră că nu sunt întrunite cerințele prevăzute de prezentul regulament sau de alte dispoziții din dreptul Uniunii.

În cazul în care nu se poate ajunge prin consens la un astfel de aviz comun și dacă o majoritate de două treimi din membrii colegiului a exprimat un aviz negativ, oricare dintre autoritățile competente vizate, cu sprijinul acelei majorității respective, poate sesiza ESMA, în termen de 30 de zile calendaristice de la adoptarea avizului negativ,

Decizia de sesizare a ESMA prezintă în scris motivele complete și detaliate pentru care membrii relevanți ai colegiului consideră că nu sunt întrunite cerințele prevăzute de prezentul regulament sau de alte dispoziții din dreptul Uniunii. În acest caz, autoritatea competentă a CPC amână luarea unei decizii cu privire la autorizare și așteaptă ca ESMA să ia o decizie cu privire la autorizare Autoritatea competentă a CPC se pronunță în conformitate cu decizia ESMA. ESMA nu mai poate fi sesizată după expirarea termenului de 30 de zile

În cazul în care toți membrii colegiului, cu excepția autorităților statului membru în care este stabilită CPC solicitantă, ajung prin consens la un aviz comun, cu privire la faptul că CPC solicitantă nu ar trebui să primească autorizația, autoritatea competentă a CPC poate sesiza ESMA

ESMA trebuie să prezinte Comisiei Europene până la 25.12.2025 standarde tehnice de reglementare în care precizează lista documentelor necesare care trebuie să însoțească o cerere de autorizare și informațiile pe care trebuie să le conțină astfel de documente pentru a se demonstra că CPC solicitantă respectă toate cerințele relevante. Până la uniformizarea documentației necesare autorizării unei CPC la nivelul Uniunii Europene sunt aplicabile normele naționale, în România acestea fiind conținute de art. 4 din Regulamentul ASF nr. 3/2013.

După cum se poate observa, normele EMIR impun autorităților termene  ferme în care sunt ținute să răspundă solicitărilor, respectiv să emită avize și autorizația de funcționare, astfel încât procesul de autorizare este scurtat față de reglementarea anterioară.

În prezent sunt 14 contrapărți centrale autorizate în Uniunea Europeană, câte două în Germania și Olanda și câte una în Portugalia, Spania, Franța, Italia, Polonia, Ungaria, Austria, Suedia, Grecia și Croația (ultima autorizată în 2021).

[1] ESMA instituie un comitet intern permanent în scopul elaborării proiectelor de decizii care se adoptă de consiliul supraveghetorilor și al îndeplinirii unora dintre atribuțiile legale ce îi revin potrivit EMIR

BVB | Știri BVB
BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (10/11/2025)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 03.11.2025 - 07.11.2025

AAGES S.A. (AAG) (10/11/2025)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 03-07 noiembrie 2025

OIL TERMINAL S.A. (OIL) (10/11/2025)

Actualizare comitete consultative

ARMATURA S.A. (ARM) (10/11/2025)

Disponibilitate raport T3 2025

AQUILA PART PROD COM (AQ) (10/11/2025)

Disponibilitate raport T3 2025 si detalii teleconferinta