Singura soluţie pentru încasarea taxei de 1 miliard de euro pentru profiturile speculative ale OMV din 2022 de 10,3 miliarde de lei este discuția la nivel politic cu Comisia Europeană, care ar putea aduce clarificările necesare pentru 2022, a scris, joi seară, pe Facebook, fostul ministru al Finanţelor Alexandru Nazare.
Potrivit lui Alexandru Nazare, eschivele ministrului Câciu sau mutarea responsabilității de la un minister la altul nu facilitează încasarea taxei de 1 miliard de euro pentru profiturile speculative ale OMV din 2022 de 10,3 miliarde de lei, cu 260% mai mari decat in 2021: “Chiar, dimpotrivă! Eschivele publice împiedică încasarea taxei.
În altă ordine de idei, dacă Ministerul de Finante avea intenția reala de a taxa veniturile speculative aferente companiilor din energie (intermediarii din zona de energie sau alte domenii) o putea face oricând in cursul anului trecut si fara aplicarea regulamentului 1854, măsura era considerata “echivalenta”, ca atare nu mai avea obligația transpunerii regulamentului, ci doar a raportării măsurii echivalente pana la sfârșitul anului 2022. De altfel, regulamentul face referire la așa numitele “masuri echivalente” de taxare luate de statele membre din proprie inițiativa si precizează doar ca masurile sa nu se suprapună.
Așadar, ministerul de finante a avut de fapt de ales intre taxarea echivalenta (pe oricare dintre CAEN-uri) si regulament si a ales transpunerea regulamentului.
Aceasta abordare anulează toate argumentele prin care ministrul Caciu reclama ca nu a fost consultat. E adevarat ca o condiție necesara pentru aceasta consultare ar fi fost prezenta la respectiva ședința de guvern in care se adopta actul normativ. Nu este cazul, ministrul Caciu a fost absent. Nota bene, la ședința respectiva se adopta un act normativ care, cel putin in teorie, ar fi adus la bugetul de stat peste 1 mld euro, aprox 20% din tot impozitul pe profit colectat de Romania in 2022.
Si daca tot vorbim de consultări interministeriale, oare acestea au existat in interiorul ministerului? Putin probabil sa fi avut loc, sa fi existat o analiza temeinica, daca rezultatul de astăzi este incert. Ministerul se ocupa de actele normative si nu ANAF-ul.
Ministrul Caciu anunta astazi, de asemenea, ca a obtinut toate avizele pe ordonanta de la celelelalte ministere, lasand sa se inteleaga ca si alti ministri au fost de acord cu ea. Nu spune însă ca avizele vizau domeniile proprii de activitate ale acelor ministere, nu finanțele si nici modalitatea de taxare. Acel atribut ii revenea doar ministerului pe care Il coordonează, care ar fi trebuit sa faca consultările interne, in Guvern si cu Comisia Europeana înainte de adoptarea actului normativ.
In schimb sau la schimb, apar informații despre introducerea unei noi taxe de solidaritate, de 1% din cifra de afaceri, o taxa suplimentara fata de taxa europeana. In comun cele doua au doar cuvântul “solidaritate”, dar demersul pare menit doar sa acopere eșecul aplicării taxei europene si sa distragă atenția opiniei publice. Pai daca nici taxa europeana nu am reușit sa o aplicam, ce credibilitate are ministerul de finante ca va reuși cu o alta taxa, despre care nu știm prea multe?! Mai mult, se pare ca gândită in aceasta forma, respectiv pana la 1% din cifra de afaceri, nici aceasta nu s-ar aplica OMV. OMV ar fi iar exceptata, daca datele sunt cele prezentate deja in conferinta de presa!
Nu sunt adeptul taxelor suplimentare, dar in aceasta speța discutam doar de profiturile speculative, pe o perioada clar determinata 2022-2023. Având in vedere nevoia de a scădea inflația, introducerea de alte taxe nu ar pune decât gaz pe foc. Cred in schimb ca ministerul de finante ar putea face mult mai mult pentru a stopa “optimizarile fiscale” pe care marile companii le practica, atât operațional cat si legislativ, nu de alta dar sunt acțiuni prinse si in programul de guvernare si ar fi mult mai eficiente decât amenințarea cu noi taxe.
In concluzie, pentru rezolvarea problemei pe fond, in speța obținerea miliardului de euro la buget aferent anului 2022, odată transpus regulamentul, singura soluție este discuția la nivel politic cu Comisia Europeana. Doar aceasta ar putea aduce clarificările necesare pentru 2022. De ce amâna ministrul Caciu discuția politica cu Comisia Europeana, la Bucuresti sau la Bruxelles? In lipsa acestor discuții, nici pentru taxa aferenta anului 2023 nu este clar ce se va întâmpla, indiferent de cuantumul ei”.