Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzAdoptarea de către Guvern a proiectului de lege prin care se transpune în legislația națională Directiva europeană AIFMD II reprezintă un progres important în direcția modernizării pieței de capital din România, spune preşedintele ASF, Alexandru Petrescu.
Domnia sa a scris: “Salut decizia Guvernului de a adopta proiectul de lege prin care se transpune în legislația națională Directiva europeană AIFMD II, un pas esențial pentru consolidarea cadrului legislativ aplicabil organismelor de plasament colectiv și administratorilor de fonduri de investiții de pe piața locală de capital.
Modificările introduse vizează reglementarea fondurilor de investiții alternative care acordă împrumuturi, cu reguli clare de prudențialitate și raportare, noi obligații pentru administratorii de fonduri, ce sporesc transparența și protecția investitorilor, dar și diversificarea rolului acestora.
Un element esențial al proiectului îl reprezintă și alinierea la recomandările OCDE, prin eliminarea cerinței de reciprocitate pentru societățile de administrare a investițiilor din țări terțe. Demersul reflectă angajamentele asumate de ASF în cadrul evaluării desfășurate de Comitetul pentru Investiții al OCDE și reprezintă un pas esențial pentru accelerarea procesului de aderare la Organizație.
Adoptarea acestui proiect reprezintă un progres important în direcția modernizării pieței de capital din România. Pe de o parte, ne asigurăm că legislația națională este pe deplin aliniată la standardele și bunele practici europene, ceea ce sporește credibilitatea și compatibilitatea pieței noastre la nivel internațional. Pe de altă parte, acest demers aduce mai multă claritate și predictibilitate pentru investitori și companii, contribuind la dezvoltarea sustenabilă a economiei și la creșterea încrederii în mecanismele pieței financiare”.
Potrivit Guvernului, proiectul de lege adoptat azi introduce noi reglementări privind delegarea, administrarea riscului de lichiditate, raportarea în scopuri de supraveghere, furnizarea de servicii de depozitar și de custodie și acordarea de împrumuturi de către fondurile de investiții alternative. Este un demers important pentru realizarea obiectivului național de accedere a României la statutul de membru OECD, având în vedere că măsurile sunt luate în contextul evaluării în cadrul Comitetului Investiții al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) cu privire la obligația existenței unui acord de reciprocitate în cazul înființării de către societățile de administrare a investițiilor (S.A.I.) a sucursalelor pe teritoriul României. De asemenea, se transpun în legislația națională prevederile directivelor europene în ceea ce privește dispozițiile privind delegarea, administrarea riscului de lichiditate, raportarea în scopuri de supraveghere, furnizarea de servicii de depozitar și de custodie și acordarea de împrumuturi de către fondurile de investiții alternative.
Directiva (UE) 2024/927 are în vedere următoarele:
– preluarea și transmiterea ordinelor în legătură cu diferite instrumente financiare;
– orice altă funcție sau activitate care este deja furnizată de S.A.I. în legătură cu un O.P.C.V.M. pe care îl administrează sau în legătură cu serviciile pe care le furnizează, cu condiția ca orice potențial conflict de interese creat prin furnizarea funcției sau activității respective către alte părți să fie gestionat în mod corespunzător;
– administrarea indicilor de referință în conformitate cu Regulamentul (UE)
2016/1011;
Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în calitate de
autoritate competentă pentru societățile de administrare a investițiilor și administratorii de fonduri de investiții alternative, conform atribuțiilor și competențelor conferite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, prin O.U.G. nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările și completările ulterioare, prin Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, cu modificările și completările ulterioare va urmări aplicarea cerințelor ce rezultă din transpunerea în integralitate la nivel național a prevederilor Directivei (UE) 2024/927.
Modificările principale aduse actelor normative vizează:
1. O.U.G. nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările și completările ulterioare:
– preluarea și transmiterea ordinelor în legătură cu diferite instrumente financiare;
orice altă funcție sau activitate care este deja furnizată de societatea de administrare
în legătură cu un OPCVM pe care îl administrează sau în legătură cu serviciile pe
care le furnizează, cu condiția ca orice potențial conflict de interese creat prin
furnizarea funcției sau activității respective către alte părți să fie gestionat în mod
corespunzător; administrarea indicilor de referință în conformitate cu Regulamentul
(UE) 2016/1011;
– completarea condițiilor de autorizare a S.A.I., persoană juridică română, în sensul
transmiterii unor informații din care să rezulte:
– S.A.I. care intenționează să delege unor terți sarcina de a îndeplini, în numele lor,
una sau mai multe dintre funcțiile sau activitățile trebuie să notifice acest lucru A.S.F. înainte ca dispozițiile privind delegarea să intre în vigoare;
– prospectele O.P.C.V.M.-ului trebuie să enumere serviciile și funcțiile pe care
S.A.I. a fost autorizată să le delege, precum și să justifice întreaga sa structură de
delegare cu argumente obiective;
– S.A.I. furnizează, pentru fiecare O.P.C.V.M. pe care îl administrează, informații despre instrumentele pe care le tranzacționează, piețele pe care este membră sau pe
care tranzacționează în mod activ, precum și despre expunerile și participațiile
fiecărui O.P.C.V.M. Informațiile trebuie să includă și identificatorii necesari pentru
a face legătura dintre datele furnizate despre active, O.P.C.V.M.-uri, S.A.I. și alte
surse de date publice sau de supraveghere disponibile;
– depozitarul acționează cu competență, grijă și diligență atunci când selectează și
numește o entitate terță căreia intenționează să îi delege o parte dintre sarcinile sale, cu excepția cazului în care entitatea terță respectivă este un depozitar central de titluri de valoare care acționează în calitate de CSD investitor, astfel cum este definit în actul delegat adoptat în temeiul art. 29 alin. (3) și al art. 48 alin. (10) din
Regulamentul (UE) nr. 909/2014;
– O.P.C.V.M.-urile dispun de o listă de instrumente de administrare a lichidităților,
care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații: modul de suspendare a
subscrierilor, răscumpărărilor la inițiativa investitorilor și rambursărilor; perioadele
de preaviz; comisioanele de răscumpărare; mecanisme prestabilite prin care valoarea activului net al unităților sau acțiunilor unui fond de investiții este ajustat prin aplicarea unui factor (denumit «factor de fluctuare») care reflectă costul lichidității; sistemul dual de prețuri; taxele anti-diluție aplicabile; modul de transferare a activelor deținute de fond, în loc de numerar, pentru a satisface cererile de răscumpărare ale deținătorilor de titluri de participare sau ale acționarilor, precum
și lista conturilor pentru active nelichide;
– A.S.F. în calitate de autoritate competentă din statul membru gazdă al O.P.C.V.M.-
ului poate solicita autorităților competente din statul membru de origine al O.P.C.V.M.-ului să își exercite, fără întârziere, competențele, precizând motivele
solicitării lor într-un mod cât mai detaliat posibil și informând în acest sens ESMA
și, în cazul în care există riscuri potențiale pentru stabilitatea și integritatea
sistemului financiar, Comitetul european pentru risc sistemic;
Totodată, suplimentar transpunerii prevederilor din Directiva (UE) 2024/927 în legislația națională, proiectul de lege cuprinde o serie de prevederi ce clarifică unele aspecte ale cadrului de reglementare în vigoare, inclusiv prin abrogarea/modificarea unor prevederi pentru uniformizarea terminologiilor utilizate, precum:
– înlocuirea la art. 5 alin. (3) din OUG nr. 32/2012 a termenului „activități” cu termenul „servicii” pentru a fi în concordanță cu terminologia utilizată în varianta în limba engleză a Directivei (UE) 2024/927;
– modificarea părții introductive a prevederilor art. 6 din OUG nr. 32/2012, cu scopul de a clarifica semnificația termenului funcții, așa cum se regăsește în varianta în limba engleză a Directivei (UE) nr. 927/2024;
– introducerea la art.33 alin. (2) din OUG nr. 32/2012 a două noi litere, lit. h) și i) referitoare la condițiile de delegare a funcției principale de administrare a investițiilor ce este dată unei S.A.I. dintr-o țară terță, pentru care trebuie să existe cooperare între autoritățile de supraveghere implicate;
– abrogarea lit. e) de la alin.(1) al art. 178 din OUG nr. 32/2012 referitor la obligația existenței unui acord de reciprocitate în cazul înființării de sucursale pe teritoriul României de către S.A.I. din ţări terţe, urmare a celor asumate de A.S.F. în contextul evaluării în cadrul Comitetului Investiții al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Implementarea cu celeritate a recomandărilor OCDE, reprezintă un demers esențial pentru realizarea obiectivului național de accedere a României la statutul de membru OCDE;
2. Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, cu modificările și completările ulterioare:
– A.F.I.A. dispun de o listă de instrumente de administrare a lichidităților, care
trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:
modul de suspendare a subscrierilor, răscumpărărilor la inițiativa investitorilor și a rambursărilor;
perioadele de preaviz;
comisioanele de răscumpărare;
mecanisme prestabilite prin care valoarea activului net al unităților sau acțiunilor unui fond de investiții este ajustat prin aplicarea unui factor (denumit «factor de fluctuare») care reflectă costul lichidității;
sistemul dual de prețuri;
taxele anti-diluție aplicabile;
modul de transferare a activelor deținute de fond, în loc de numerar, pentru a satisface cererile de răscumpărare ale deținătorilor de titluri de participare sau ale acționarilor,
lista conturilor pentru active nelichide;
– A.S.F. furnizează ESMA, o singură dată, date privind costurile, inclusiv toate taxele, comisioanele și cheltuielile care sunt suportate direct sau indirect de investitori sau de A.F.I.A. în legătură cu operațiunile F.I..A. și care urmează să fie alocate direct sau indirect F.I.A.;
* reglementarea F.I.A. specializate în acordarea de împrumuturi către persoane juridice, inclusiv IMM -uri (Loan originating fund), prin care să se stabiliească modalitatea în care aceste entități trebuie să-și organizeze activitatea de creditare
astfel încât să asigure o gestiune adecvată a riscului de credit, atât în ceea ce privește
acordarea, cât și administrarea și monitorizarea împrumuturilor din portofoliu, prin
aplicarea unor politici și proceduri corespunzătoare, solide și eficace;
– A.F.I.A. se asigură că efectul de levier al unui F.I.A. care acordă împrumuturi pe
care îl administrează reprezintă cel mult:
175%, în cazul în care F.I.A. respectiv este de tip deschis;
300%, în cazul în care F.I.A. respectiv este de tip închis, cu precizarea că se
aplică o limită de concentrare de 20% pentru împrumuturile acordate unui singur împrumutat dacă împrumutatul este o entitate financiară, un F.I.A. sau un organism de plasament colectiv în valori mobiliare.
– prestarea de servicii de către un depozitar central de titluri de valoare care acționează în calitate de CSD emitent, astfel cum este definit în actul delegat adoptat
în temeiul art. 29 alin. (3) și al art. 48 alin. (10) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014,
nu se consideră o delegare a funcțiilor de custodie ale depozitarului;
– obligația A.F.I.A. de a prezenta o listă a comisioanelor, a taxelor și a cheltuielilor
suportate de A.F.I.A. în legătură cu funcționarea F.I.A. și care urmează să fie alocate
direct sau indirect F.I.A.;
– A.F.I.A. raportează periodic către A.S.F. piețele pe care operează și instrumentele
pe care le tranzacționează în numele F.I.A. pe care le administrează;
– A.F.I.A. comunică, pentru fiecare F.I.A. pe care îl administrează, informații
referitoare la instrumentele pe care le tranzacționează, la piețele pe care este
membru sau pe care tranzacționează în mod activ, precum și la expunerile și activele
fiecărui F.I.A. Informațiile respective includ identificatorii necesari pentru a face
legătura între datele furnizate despre active, F.I.A. și A.F.I.A. și alte surse de date
de supraveghere sau aflate la dispoziția publicului;
– un A.F.I.A. autorizat din UE poate distribui unități sau acțiuni ale unui F.I.A. din
UE care investește predominant în acțiunile unei anumite societăți către angajații
societății respective sau ai entităților sale afiliate în cadrul schemelor de economii
ale angajaților sau al schemelor de participare a angajaților, la nivel național sau
transfrontalier;
* introducerea unor noi prevederi referitoare la:
– instituirea interdicției privind acordarea și/sau administrarea pe teritoriul României, de către AFIA/FIA stabilite în România sau în alte state membre, a împrumuturilor către consumatori ca urmare a exercitării opțiunii naționale introduse la art. 15 alin. (4g) din Directiva 2011/61/UE, astfel cum aceasta a fost modificată prin art. 1 pct. 7 (b) Directiva (UE) 2024/927;
Exercitarea acestei opțiuni este justificată din considerente de interes public, astfel
cum se precizează la pct.15 din preambulul directivei (”din motive imperative de
interes public, statele membre ar trebui să poată interzice pe teritoriul propriu
acordarea de către FIA de împrumuturi pentru consumatori”). Astfel, trebuie avut în
vedere că implicarea FIA în desfășurarea activității de creditare către consumatori,
fie direct, fie indirect prin intermediul unui terț sau al unui vehicul investițional
special (SPV), poate expune sistemul financiar la riscuri considerabile. Luând în
considerare principiul expus la preambulul 13 din Directiva (UE) 2024/927 conform
căruia este de așteptat ca FIA să crediteze societățile, în special IMM-uri, pentru care
sursele tradiționale de creditare sunt mai greu de accesat, nu este exclus ca și în
domeniul creditelor acordate consumatorilor, FIA să aibă tot un apetit la risc mai
ridicat decât împrumutătorii tradiționali, iar acest lucru ar putea favoriza
comportamente de creditare agresivă, sporind riscul de supraîndatorare al consumatorilor, în timp ce expansiunea nesustenabilă a creditării ar putea genera
riscuri sistemice, amplificând interdependențele dintre sectorul bancar tradițional și
sistemul de „shadow banking”.
– reglementarea, pentru situațiile în care AFIA/FIA stabilte în România sau în alte
state membre derulează activități de creditare permise pe teritoriul României (altele
decât împrumuturile către consumatori), a unor cerințe referitoare la:
a. realizarea analizelor de bonitate a debitorilor pe baza unor cerințe prudențiale;
b. raportarea la CRC (Centrala Riscului de Credit) pentru creditele acordate,
respectiv consultarea informaţiilor existente la Centrala Riscului de Credit;
În ceea ce privește introducerea cerințelor mai sus arătate la lit. a și b este de
menționat că implicarea AFIA/FIA în activitatea de creditare, în absența unui cadru
de reglementare și supraveghere prudențială care să asigure condiții solide de
monitorizare, pe baze continue, a riscului de credit, atât la acordare, cât și pe
perioada derulării finanțărilor, poate genera acumularea de active de slabă calitate
în bilanțurile acestora, fenomen care poate deveni o sursă de vulnerabilitate, mai
ales în cazul unor șocuri adverse. Absența cadrului de reglementare ar putea reduce
totodată eficiența politicii macroprudențiale, întrucât măsurile macroprudențiale
privind debitorii nu s-ar aplica uniform entităților ce pot acorda credite sectorului
real. Astfel, lipsa unor reglementări riguroase pentru aceste entități ar putea crea
premisele apariției unui fenomen de arbitraj de reglementare, în condițiile în care
celelalte categorii de entități, care activează pe piață în condițiile legale
corespunzătoare, se supun unor norme stricte în materie de creditare. Acordarea de
credite prin intermediul unei entități de forma AFIA/FIA ar putea fi preferată în
detrimentul instituțiilor de credit sau IFN, în urmărirea unor cerințe mai laxe privind
capitalul, provizioanele sau standardele de creditare. Mai mult, AFIA/FIA prezintă
interconexiuni cu alte instituții financiare, astfel că pierderile înregistrate de
AFIA/FIA care acordă credite cu profil de risc ridicat s-ar putea transmite către
bănci sau alți intermediari financiari, cu potențial de a amplifica efectele negative
în cazul apariției unor șocuri adverse. Un alt aspect care ridică îngrijorări este lipsa
de transparență și de monitorizare adecvată a activității AFIA/FIA care acordă
credite. Absența unor cerințe detaliate de raportare privind volumul, structura și
calitatea portofoliilor de credite limitează capacitatea autorităților de a evalua corect
riscurile sistemice și de a lua măsurile ce se impun.
Modificările celor două acte normative enumerate anterior au fost incluse într-un act
legislativ unic, având în vedere interconectarea dintre obiectul și obiectivele acestor
modificări, respectiv în cadrul prezentului proiect de lege.
Neadoptarea proiectului de act normativ presupune nerespectarea obligațiilor ce revin României în calitate de stat membru UE și ar atrage aplicarea de sancțiuni României legate de netranspunerea la nivel național a prevederilor legislației comunitare, respectiv a prevederilor Directivei (UE) 2024/927.
Adoptarea de către Guvern a proiectului de lege prin care se transpune în legislația națională Directiva…
Peste 250 de manifestații sunt programate să aibă loc astăzi în toată Franța, paralizând transportul…
Consiliul Local al Comunei Izvoarele anunță selecția pentru ocuparea a trei posturi de membru în…
Nr. 27674/16.09.2025 UAT Cisnădie, prin Consiliul Local al Orașului Cisnădie, în calitate de autoritate publică…
Guvernul a aprobat joi prorogarea termenului de trecere de la sistemul Revisal la platforma REGES-ONLINE…
Un obiectiv strategic pentru România rămâne promovarea BVB la statutul de piață emergentă de către…
This website uses cookies.
Read More