Consiliul Concurenței a aprobat achiziția de active și de acțiuni în Telekom România Mobile Communications de către DIGI România și Vodafone România, potrivit unui anunț al DIGI.
Vodafone România a notificat Consiliului Concurenței intenția sa de a dobândi, prin intermediul unui vehicul investițional, pachetul majoritar de acțiuni al TKRM, cu excepția anumitor active ale TKRM care sunt achiziționate de către Digi (activitatea de servicii de comunicații mobile prepaid, anumite site-uri, inclusiv echipamente de rețea, și drepturi de utilizare a unor frecvențe radio). Tranzacția a fost notificată de Vodafone România la Consiliul Concurenței în cadrul procedurii.
La data de 15 aprilie 2025, Consiliul Concurenței a comunicat către Vodafone România unele îngrijorări legate de Tranzacția Notificată. Aceste îngrijorări au fost făcute publice de către autoritatea de concurență la data de 16 aprilie 2025.
Potrivit surselor noastre, Consiliul Concurenței a aprobat tranzacția, cu condiția respectării angajamentelor asumate de către DIGI și Vodafone.
Angajamentele DIGI vizează, în principal: integrarea totală și folosirea spectrului, activitatea de pre-paid preluată de la TKRM, investițiile destinate creșterii vitezei internetului, în special în legătură cu drumurile publice și autostrăzile și asigurarea unui acces îmbunătățit în zone specifice, precum și actualizarea ofertei MVNO disponibile pentru perioada următoare.
Sursele susțin că angajamentele au rămas cele propuse de compania Vodafone.
Angajamentele vor fi monitorizate de către Consiliul Concurenței pe baza unui raport anual pe care Vodafone România îl va transmite autorității de concurență și în care se va detalia stadiul îndeplinirii Angajamentelor.
ANGAJAMENTE PROPUSE
A. ANGAJAMENTUL NR. 1 – UTILIZAREA POST-TRANZACȚIE A SPECTRULUI DEȚINUT
1. Angajament
5. După Data Implementării, întregul portofoliu de resurse de spectru deținut de către Vodafone România și TKRM, luate împreună, pentru operarea rețelelor mobile celulare de comunicații electronice ale acestora, astfel cum acest portofoliu rezultă conform termenilor Tranzacției Propuse, va fi utilizat pentru furnizarea de servicii de comunicații mobile de către Vodafone România și/sau TKRM, pe durata Angajamentului nr. 1.
6. Angajamentul nr. 1 nu vizează drepturile de utilizare a frecvențelor radio care sunt transferate sau închiriate către Digi în conformitate cu termenii Tranzacției Propuse. Angajamentul nr. 1 vizează însă situația în care TKRM ([✄]) va utiliza temporar frecvențele radio transferate către Digi pentru perioada tranzitorie necesară implementării Tranzacției Propuse, și anume până la momentele la care, conform termenilor Tranzacției Propuse, Digi preia utilizarea acestora.
2. Durata Angajamentului
7. Angajamentul nr. 1 este aplicabil de la Data Implementării până la data de 5 aprilie 2029.
B. ANGAJAMENTUL NR. 2 – COLOCAREA ORANGE ROMÂNIA PE SITE-URILE TKRM
1. Angajament
8. Pe durata Angajamentului nr. 2, TKRM va continua să ofere, în beneficiul Orange România, servicii de colocare pe Site-urile Colocate Orange în aceleași condiții contractuale aplicabile la Data Implementării. Cu titlu de excepție, în cazul unor dezechilibre. Orice cerere de modificare a configurației unui Site Colocat Orange de la Data Implementării va continua să facă obiectul unor mecanisme specifice descrise în contractul de colocare privind site-urile Colocate Orange.
9. În cazul în care, cu titlu de excepție, pe durata Angajamentului nr. 2, s-ar lua în considerare desființarea anumitor Site-uri Colocate Orange, TKRM va oferi Orange România opțiunea de:
a) a achiziționa respectivele Site-uri Colocate Orangeâ; sau
b) a închiria Site-urile Colocate Orange.
10. Pentru claritate, nici TKRM, nici Vodafone România nu își pot asuma niciun angajament în legătură cu orice site-uri deținute în prezent de către TKRM care sunt transferate către Digi în contextul Tranzacției Propuse.
2. Durata Angajamentului
11. Angajamentul nr. 2 este aplicabil pe o durată de 3 (trei) ani de la Data Implementării.
C. ANGAJAMENTUL NR. 3 – CALITATEA SERVICIILOR MOBILE DE DATE
1. Angajament
12. Pentru a se asigura că, după implementarea Tranzacției Notificate, calitatea serviciului mobil, inclusiv dar fără a se limita la serviciile de date mobile, este îmbunătățită, Vodafone România intenționează să creeze o rețea modernizată de comunicații electronice, printr-un proces complex de integrare a celor două rețele, respectiv rețeaua Vodafone România și rețeaua TKRM, cu o capacitate și acoperire sporite, prin punerea în aplicare a unui set de măsuri specifice, într-un termen de [✄] de la Data Implementării, după cum urmează:
a) [✄];
b) [✄] 4 [✄] 5 [✄].
13. Măsurile menționate mai sus împreună cu utilizarea resurselor de spectru, astfel cum este detaliat în Angajamentul nr. 1, vor îmbunătăți calitatea serviciului de date mobile pentru clienții Vodafone România și TKRM.
2. Durata Angajamentului
14. Angajamentul nr. 3 este aplicabil pe durata descrisă la secțiunea C.1. de mai sus.
ANGAJAMENTUL NR. 4 – TERMENI ȘI CONDIȚII TARIFARE APLICABILE CLIENȚILOR CONSUMATORI TKRM DUPĂ TRANZACȚIE
1. Angajament
15. Angajamentul nr. 4 se referă la clienții TKRM care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
(i) au calitatea de consumatori6 cu care TKRM a încheiat și are în derulare la Data Implementării contracte de servicii de comunicații mobile pe bază de abonament; și (ii) se află în perioada minimă contractuală (de până la 24 de luni).
16. Pentru clienții TKRM identificați potrivit pct. 15 de mai sus, în cazul în care, după Data Implementării, TKRM ([✄]) ar intenționa, prin modificarea prevederilor contractuale existente, să majoreze condițiile contractuale referitoare la tarife exprimate în EURO, fără TVA, aplicate respectivilor clienți ai TKRM, atunci TKRM ([✄]) va notifica clienții respectivi prin orice mijloace de contact disponibile, inclusiv prin SMS, cu privire la opțiunea lor de a înceta contractul de furnizare de servicii de comunicații electronice pe bază de abonament fără penalități sau despăgubiri aferente serviciilor, pe baza unui preaviz de 30 de zile. Cu toate acestea, în cazul clienților ale căror abonamente au atașată achiziția unui echipament (cu plata
prețului în rate și/sau al cărui preț a făcut obiectul unei subvenții), TKRM ([✄]) își rezervă dreptul de a recupera proporțional sumele aferente contravalorii echipamentului și/sau subvenției.
2. Durata Angajamentului
17. Angajamentul nr. 4 este aplicabil pe o perioadă de 2 (doi) ani de la Data Implementării.
E. ANGAJAMENTUL NR. 5 – TERMENI ȘI CONDIȚII TARIFARE APLICABILE CLIENȚILOR M2M ( comunicații de tip mașină-către-mașină) DUPĂ TRANZACȚIE
1. Angajament
18. TKRM ([✄]) nu va proceda la majorarea condițiilor tarifare aplicabile clienților actuali beneficiari ai serviciilor M2M oferite de TKRM, pentru perioada contractuală curentă în derulare sau pentru o perioadă de 3 (trei) ani, oricare dintre acestea expiră prima, în condițiile în care clienții nu solicită modificarea condițiilor aplicabile la Data Implementării.
19. Cu titlu de excepție, TKRM ([✄]) ar putea să procedeze la majorarea condițiilor tarifare aplicabile clienților actuali ai serviciilor M2M oferite de TKRM în cazul apariției unor circumstanțe obiective excepționale, după cum urmează: (i) modificări ale legislației aplicabile, (ii) cerințe tehnice privind înlocuirea cartelelor SIM, (iii) inflația anuală conform Indicelui Prețurilor de Consum (IPC) din România este mai mare de [✄]%; (iv) intervenția unor evenimente calificate drept forță majoră și/sau caz fortuit conform prevederilor Codului Civil.
20. În cazul în care survin astfel de circumstanțe excepționale detaliate la pct. 19 de mai sus, TKRM ([✄]) va notifica actualii clienți ai serviciilor M2M ai TKRM cu privire la intenția de a majora condițiile tarifare pentru serviciul M2M, iar acestor clienți li se va oferi posibilitatea de a denunța unilateral contractul de servicii M2M existent pe baza unui preaviz de [✄], ca o măsură excepțională, pentru a acomoda din punct de vedere logistic înlocuirea acestor servicii. În perioada de preaviz, clientul va beneficia de aceleași condiții precum cele existente în contractul în curs cu TKRM.
2. Durata Angajamentului
21. Angajamentul nr. 5 este aplicabil pe o perioadă de 3 (trei) ani de la Data Implementării.
F. ANGAJAMENTUL NR. 6 – ACCES MVNO LA NIVEL DE GROS
1. Angajament
22. Conform Licenței ANCOM, TKRM are obligația de a oferi acces entităților cu activitate de tip MVNO pe baza condițiilor stipulate în licență. [✄].
23. În consecință, Vodafone România se angajează că:
a) După Data Implementării, TKRM va continua să își mențină oferta de referință privind accesul MVNO, cel puțin în forma disponibilă public9 la momentul actual, [✄];
b) [✄], Vodafone România va elabora o ofertă de referință pentru acces MVNO care va fi pusă la dispoziția publicului. Termenii unei astfel de oferte nu vor fi mai puțin favorabili pentru potențialele entități cu activitate de tip MVNO decât termenii prevăzuți în oferta actuală a TKRM.
24. Termenii ofertei de referință pentru acces MVNO elaborate de Vodafone România vor respecta pe deplin cerințele Licenței ANCOM și vor avea în vedere/vor include următoarele elemente cheie:
a) Oferta va fi disponibilă publicului pe pagina de internet a Vodafone România (în limba română și engleză);
b) Condițiile oferite vor fi echitabile și nediscriminatorii prin raportare la specificațiile tehnice detaliate în ofertă, care nu ar trebui să limiteze în mod nejustificat capacitatea unui MVNO de acces la rețea;
c) Obligația Vodafone România de a intra în negocieri comerciale de bună-credință cu părțile interesate și durata estimată a negocierilor în cadrul unui proiect standard de acces MVNO;
d) Numărul de MVNO care pot fi găzduiți în rețea, care urmează să fie actualizat în funcție de acordurile de acces MVNO în vigoare;
e) Criteriile de eligibilitate și condițiile tehnice vor fi clar detaliate în funcție de tipul de MVNO (MVNO complet (full MVNO) sau MVNO parțial (light MVNO));
f) Cerințele tehnice și de informare și durata estimată pentru punerea în aplicare a
soluțiilor tehnice necesare pentru a permite accesul MVNO;
g) Descrierea serviciilor, principiile de plată și cele privind tarifele aplicabile, precum și condițiile pentru garanțiile financiare;
h) Mecanismele de soluționare a disputelor;
i) Orice alte principii, termeni și condiții considerate relevante de către Vodafone
România.
25. TKRM sau Vodafone România ([✄]) pot modifica termenii și condițiile ofertei, dar acestea vor avea în vedere, în orice moment, cerințele din Licența ANCOM și principiile detaliate mai sus.
2. Durata Angajamentului
26. Angajamentul nr. 6 este aplicabil de la Data Implementării până la data de 5 aprilie 2029.
ANGAJAMENTUL NR. 7 – ACCES LA NIVEL DE GROS ACORDAT VERIDIAN DE CĂTRE TKRM
1. Angajament
27. Pentru perioada [✄], TKRM sau, după caz, Vodafone România ([✄]) nu își va exercita dreptul de denunțare unilaterală a Contractului Veridian.
28. În aceeași perioadă, TKRM sau, după caz, Vodafone România ([✄]) nu va iniția modificarea condițiilor financiare stipulate în Contractul Veridian în detrimentul Veridian.
29. În contextul expirării termenului prevăzut la punctul 27 de mai sus:
a) [✄] înainte de expirarea termenului stipulat la punctul 27 de mai sus, Vodafone România poate propune către Veridian încheierea unui nou acord de servicii de acces la nivel de gros de tip MVNO în rețeaua Vodafone România. În cazul în care negocierile pe baza ofertei Vodafone România se finalizează cu succes, Vodafone România va încheia un nou contract de acces la nivel de gros de tip MVNO, pentru o perioadă care expiră cel mai târziu [✄], [✄];
b.) [✄].
2. Durata Angajamentului
30. Angajamentul nr. 7 este aplicabil pe durata descrisă la Secțiunea G.1 de mai sus.
Notă: Semnul [✄] apare la date care au fost anonimizate pentru că sunt confidențiale.