Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) își exprimă profunda dezamăgire și îngrijorare cu privire la eliminarea posibilității studenților care studiază la forma de finanțare cu taxă de a beneficia de burse și limitarea perioadei de acordare a burselor exclusiv pe perioada desfășurării activităților didactice, modificări survenite în sistemul de acordare a burselor pentru studenți ca urmare a adoptării Ordinului nr. 4957/2025, potrivit unui comunicat.
Ministerul Educației și Cercetării a adoptat Ordinul nr. 4957/2025 privind modificarea anexei la OME nr. 6463/2023 privind aprobarea Criteriilor generale de acordare a burselor și a altor forme de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru studenții și cursanții din învățământul superior de stat, învățământ cu frecvență, înaintând o formă de proiect partenerilor de dialog social care conținea o serie de măsuri menite doar să accentueze inechitățile din sistemul de învățământ superior, în completarea reglementărilor deja aspre survenite în urma adoptării Legii nr. 141/2025, care au impact direct în parcursul universitar al studenților.
Acest act normativ nu a beneficiat de o perioadă de consultare publică, proiectul nefiind publicat în transparență decizională, ci doar dezbătut în ședința Comisiei de Dialog Social din data de 31.07.2025, a transmis ANOSR: “Această practică a Ministerului Educației și Cercetării ignoră principiile transparenței și implicării actorilor interesați în luarea deciziilor, exprimând o lipsă de respect a instituției și o sfidare a reglementărilor existente în acest sens. Dezamăgitor este faptul că acest caz nu este unul singular, Ministerul Educației și Cercetării practicând în ultimele luni acest mod de adoptare a actelor normative. Dezaprobăm cu tărie această abordare și atragem atenția asupra faptului că lipsa consultării publice și a transparenței decizionale afectează grav încrederea studenților și a altor actori relevanți în instituțiile responsabile de domeniul educației și în calitatea actului de guvernare.
În forma Ordinului de ministru publicat în Monitorul Oficial în data de 04.08.2025, identificăm mai multe aspecte față de care ne-am împotrivit și ne împotrivim în continuare, reprezentând regrese ale sistemului de învățământ superior.
Considerăm că restrângerea dreptului studenților eligibili de a beneficia de burse, prin eliminarea posibilității celor înscriși la forma de finanțare cu taxă de a primi sprijin financiar prin burse, reprezintă o măsură injustă și discriminatorie, încălcând principiile care guvernează, conform legii, sistemul național de învățământ superior, printre care principiile echității și al asigurării egalității de șanse și nediscriminării. Acordarea burselor, indiferent de categoria acestora, nu ar trebui condiționată de forma de finanțare a studentului, întrucât aceasta nu reflectă un criteriu în vederea stabilirii beneficiarilor de burse prin reglementările de la nivel național. Dacă un student îndeplinește criteriile necesare pentru a dispune de un anumit tip de bursă, performanțele și munca depusă de acesta (pentru obținerea rezultatelor academice sau de cercetare, respectiv pentru a se susține la studii) nu ar trebui să fie desconsiderate doar pentru că acesta nu studiază în regim bugetat în anul de studiu respectiv.
Având în vedere rolul burselor sociale de a facilita accesul și parcursul în învățământul superior pentru studenții proveniți din categorii defavorizate și de a asigura condiții minime de subzistență pentru aceștia, defavorizarea studenților care studiază la taxă va accentua dificultățile cu care aceștia se confruntau deja și va reprezenta eliminarea unui sprijin esențial pentru aceste categorii de studenți, inclusiv pentru aceia care reușesc să găsească resursele financiare pentru a-și achita taxele de școlarizare. Totodată, bursele pentru performanță au drept scop încurajarea și recompensarea studenților care au rezultate deosebite la învățătură, în cercetare și inovare sau în alte situații stabilite de instituțiile de învățământ superior, astfel că efortul studenților nu ar trebui neglijat sau chiar ignorat doar din raționamentul că aceștia urmează studii în regim de finanțare cu taxă.”
Referitor la acordarea burselor pe toată durata anului universitar, inclusiv pe perioada vacanțelor, ANOSR a susținut încă din 2017 necesitatea implementării acestui mecanism în cadrul sistemului de burse pentru studenți, întrucât calitatea de student nu se pierde pe perioada vacanțelor. Mai mult, studenții au cheltuieli și în afara perioadelor de activități didactice propriu-zise, fiind nevoiți să-și acopere cheltuielile curente de trai și pe perioada vacanțelor (de iarnă, de primăvară, de vară), având de achitat taxe de cazare în cămin sau chirii în centrul universitar în care studiază, deși nu rămân acolo pe perioada întregii vacanțe.
Spre exemplu, în cazul burselor sociale, care reprezintă unul dintre principalele mecanisme pentru accesibilizarea educației și crearea unui mediu echitabil în învățământul superior, se poate remarca în mod evident faptul că situația materială sau medicală a studentului, precum și alți factori asociați, nu se modifică în decursul perioadelor fără activități didactice din timpul anului. Studenții se confruntă cu probleme similare de subzistență și în săptămânile de vacanță, bursele reprezentând un sprijin constant și necesar pentru aceștia. Faptul că studenții nu vor mai beneficia de burse în aceste perioade îi poate determina să se angajeze temporar pentru a-și acoperi cheltuielile, iar veniturile suplimentare pe care sunt nevoiți să le aibă ar putea ulterior să le pericliteze șansele de a beneficia de burse sociale în anul universitar următor, din cauza posibilității înregistrării unor venituri peste plafonul de acordare a burselor.
Pe lângă aceste măsuri incluse în forma finală a actului normativ, ANOSR condamnă propunerea prezentată și dezbătută în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social a Ministerului Educației și Cercetării, deși în final aceasta nu a fost introdusă, de a elimina posibilitatea cumulării burselor sociale cu alte tipuri de burse. O astfel de măsură are un caracter profund inechitabil și discriminatoriu, întrucât statutul socio-economic al unui student nu poate constitui criteriu în acordarea de burse de performanță, iar limitarea accesului la facilitățile acordate pentru meritele academice sau în cercetare ale studenților din cauza încadrării în condițiile necesare pentru a beneficia de sprijin social ar conduce la discriminarea tinerilor din categorii defavorizate și la demotivarea studenților care deja întâmpină dificultăți în a se susține la studii. Mai mult, rolurile fiecărui tip de burse nu ar trebui să interfereze între ele – bursele sociale sunt menite să sprijine accesul și parcursul la studii superioare, în timp ce bursele pentru rezultate academice reprezintă o formă de recunoaștere a meritelor studentului, astfel că cele două scopuri coexistă și pot fi atinse și în cazul aceluiași beneficiar dacă acesta îndeplinește criteriile de eligibilitate aferente fiecărui tip de bursă.
“Criticăm, totodată, eliminarea propunerii din proiectul inițial prin care se crea cadrul pentru ca instituțiile de învățământ superior să finanțeze din venituri proprii acordarea oricărei categorii de burse pe durata întregului an calendaristic, cu condiția menținerii calității de student sau a îndeplinirii criteriilor de promovabilitate, după caz. Această măsură ar fi oferit un sprijin suplimentar, dar necesar studenților, în special beneficiarilor de burse sociale, ale căror cheltuieli nu se schimbă substanțial pe parcursul vacanțelor”, se mai arata în comunicat.
Aceste modificări legislative vin pe fondul unei succesiuni de limitări ale drepturilor studenților începute încă de la finalul anului 2024 prin OUG nr. 156/2025, odată cu limitarea acordării reducerii de 90% la transportul feroviar exclusiv pe ruta de la domiciliu la centru universitar în care studiază pe parcursul anului 2025, măsură prelungită și pentru anul 2026 prin Legea nr. 141/2025. Această prevedere, precum și celelalte măsuri reglementate prin această lege vor contribui la accentuarea inechităților în educație, limitând și mai mult accesul persoanelor aflate în situații socio-economice dificile la studii superioare. Reamintim faptul că, în urma adoptării Legii nr. 141/2025, fondul de burse se calculează prin raportarea la salariul minim net, în locul celui brut, fapt ce va aduce o scădere de aproximativ 40% a fondului și, în consecință, scăderea numărului de beneficiari, iar alocarea acestuia se va realiza doar pe perioada desfășurării activităților didactice, nu și pe durata vacanțelor, reducându-se astfel suplimentar fondul total de care vor dispune instituțiile de învățământ superior. Totodată, același act normativ prevede prorogarea termenului de alocare a 15% din cheltuielile bugetului general consolidat către sistemul de învățământ până în 2027, astfel că asistăm la menținerea unei practici deja împământenite în educație, care niciodată nu a beneficiat de finanțarea prevăzută de legislația în vigoare, fie că a fost vorba de alocarea a 6% din PIB, conform Legii Educației Naționale nr. 1/2011, ori de actuala prevedere din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și respectiv Legea învățământului superior nr. 199/2023.
Impactul acestor măsuri se va vedea prin scăderea accesului și absolvirii de studii superioare, în special în rândul persoanelor din categorii defavorizate, în creșterea ratei de abandon în învățământul superior, precum și în rata de studenți angajați pe parcursul studiilor pentru a reuși să-și acopere cheltuielile de trai. De asemenea, este posibil ca retenția studenților să devină din ce în ce mai complexă și să necesite eforturi suplimentare din partea instituțiilor de învățământ superior, prin sprijin financiar, cursuri remediale (în special pentru studenții care nu reușesc să frecventeze suficient activitățile didactice) și alte facilități.
ANOSR solicită instituțiilor de învățământ superior să definească, alături de reprezentanții studenților, inclusiv organizațiile studențești reprezentative din cadrul instituției, și să implementeze mecanisme suplimentare de sprijin pentru studenți, în funcție de nevoile evidențiate de aceștia, precum și să identifice posibile surse de finanțare pentru suplimentarea fondului de burse.
ANOSR, în calitate de reprezentant legitim al tuturor studenților la nivel național, își menține ferm poziția împotriva măsurilor ce limitează drepturile studenților și va continua demersurile în vederea revenirii la alocarea fondului de burse și a burselor pe tot parcursul anului calendaristic, la calcularea fondului de burse prin raportare la salariul minim brut, la acordarea burselor și pentru studenții de la taxă și la reducerea de 90% la transportul feroviar acordată indiferent de rută.
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) este federația națională studențească, non-guvernamentală și non-partizană care, de peste 25 de ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studenților din România, apărarea și promovarea drepturilor și obligațiilor acestora, cât și stimularea participării lor la actul educațional și la viața socială, economică și culturală.
ANOSR reunește studenți din 20 centre universitare din întreaga țară, din 31 de universități, atingând un număr de 134 organizații membre, care luptă împreună pentru menținerea în funcțiune a mecanismului mișcării studențești.