Protectia Consumatorului

ANPC a demarat, în prima parte a anului 2023, o acțiune de verificare a conturilor de Instagram ale românilor cu statut de Influencer

ANPC a demarat, în prima parte a anului 2023, o acțiune de verificare a conturilor de Instagram ale românilor cu statut de Influencer în mediul online.

Acțiunea de verificare s-a concentrat asupra capacității consumatorilor de a recunoaște diferitele forme de marketing promovate de Influencerii români, modul în care este dezvăluită intenția comercială a postărilor, precum și asupra impactului comportamentului lor de cumpărare, în mediul online, ca urmare a expunerii la acestea pe rețeaua online de socializare denumită Instagram.

Plecând de la definiția dată de Influencer, respectiv un creator de conținut cu intenție comercială care construiește relații bazate pe încredere și autenticitate cu publicul său (în principal followers pe platformele de social media) și se implică în mediul online cu actori comerciali prin diferite modele de afaceri în scopuri de monetizare, statutul, în mediul online, este caracterizat în funcție de numărul de followers, definiți ca utilizatori care urmăresc pagina Influencer-ului pe rețeaua de socializare.

Ca urmare a constatărilor acțiunii de verificate, au fost formulate recomandări pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale pentru toate fotografiile/videoclipurile pe care le postează Influencerii români pe conturile acestora de pe toate platformele de socializare în care sunt activi:

  • Utilizarea metodei content labeling pentru fiecare postare cu intenție comercială – metoda este folosită de persoanele care promovează, prin postările lor vânzarea unui produs sau serviciu pentru o companie și pentru care este remunerat în orice fel, precum și pentru situația în care își promovează propria afacere (dacă este cazul).
  • Etichetarea trebuie să fie într-un loc vizibil, într-un font clar și într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag cum ar fi, cu titlu de exemplu și alternativ: #ADVERTISEMENT ’BRAND’ (trad. #PUBLICITATE ‘BRAND’), #PAIDSPONSORSHIP ’BRAND’ (trad. #SPONSORIZARE PLATITA DE ‘BRAND’), #PAID PARTNERSHIP ‘BRAND (trad. #PARTENERIAT PLATIT DE ‘BRAND’),, #AD (trad. #RECLAMĂ sau #PROMOVARE COMERCIALĂ) sau, în cazul livrării bunurilor chiar dacă este gratuită: PRODUCT OFFERED BY ‘BRAND’ (trad. #PRODUS FURNIZAT DE ‘BRAND’).

Pentru a reglementa piața națională privind marketingul practicat de Influencerii români pe platformele de social media, s-au întreprins, până acum, diverse demersuri:

  1. Au fost transmise adrese celor 10 Influenceri români identificați pentru a îi informa de recomandările ANPC pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale;
  2. Ulterior contactării și transmiterii adreselor către Influencerii identificați, a fost difuzat, în data de 1 august 2023, un comunicat de presă referitor la acțiunea de verificare, acesta fiind postat și pe site-ul oficial și pe paginile de Facebook și Instagram ale ANPC;
  3. A fost contactată casa de discuri ce are în portofoliu 7 dintre cei 10 Influenceri români identificați. În urma corespondenței cu reprezentanții casei de discuri, aceștia au informat artiștii/partenerii din portofoliu referitor la recomandările ANPC pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale.
  4. Ulterior, în perioada 27 octombrie – 27 noiembrie 2023, ANPC a participat la acțiunea Internet Sweep, coordonată de Direcția de Justiție și Consumatori din cadrul Comisiei Europene, împreună cu autoritățile omoloage din alte state membre ale UE, pentru a preveni astfel de practici care pot încălca drepturile consumatorilor în mediul online, în special pe platformele de comunicare socială, unde consumatorii se confruntă adesea cu diverse forme de publicitate, prin publicarea de postări cu intenție comercială de către persoanele cu statut de Influencer, care nu sunt clar identificabile ca atare și, prin urmare, ar putea induce în eroare acești consumatori (în special tineri). Rezultatele acțiunii de verificare vor fi publicate de către Comisia Europeană, în cursul anului 2024, și se vor recomanda propuneri pentru a preveni astfel de practici care pot încălca drepturile consumatorilor la nivelul UE.

 

 

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

13 minute ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

14 minute ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

2 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

2 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

2 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

4 ore ago

This website uses cookies.

Read More