Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzSpecialiști din cadrul Compartimentelor de Inspecție Teritorială și de la sediul central al ANRM, polițiști de investigare a criminalității economice sub coordonarea Direcției de Investigare a Criminalității Economice (IGPR), reprezentanți ai Administrației Naționale Apele Române, Gărzii Naționale de Mediu și Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier au participat, în perioada iulie- august 2020, la acţinea de control “BALASTIERA 2020”.
Au fost controlate, potrivit ANRM, 102 obiective/locații/perimetre de exploatare a agregatelor minerale din lacurile, malurile, luncile și terasele cursurilor de apă, respectiv din amenajările de iazuri piscicole, din 7 județe.
În cadrul acțiunilor de control au fost identificate/constatate 38 obiective cu nereguli, cele mai importante dintre acestea fiind:
S-a dispus:
Ilegalitățile din domeniul exploatării agregatelor minerale continuă să se manifeste la un nivel ridicat, aspect confirmat de rezultatele obținute în urma acțiunilor integrate din perioada iulie-august 2020, coroborat cu indicatorii statistici înregistrați în domeniu la nivelul Poliției Române în primele 6 luni ale anului 2020, din care reiese faptul că în urma activităţilor desfăşurate de către structurile teritoriale de investigare a criminalității economice în cadrul unui număr de 124 acţiuni punctuale de verificare, au fost constatate 118 infracţiuni, dintre care: 23 infracţiuni de evaziune fiscală, 62 de infracțiuni prevăzute de Legea 85/2003 – Legea minelor, 21 de infracțiuni prevăzute Legea 107/1996 – Legea apelor, 5 infracțiuni prevăzute de Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții ș.a.
Acțiunile desfășurate conform Planului comun de măsuri „BALASTIERA 2020” pentru prevenirea și combaterea fraudelor în domeniul exploatării agregatelor minerale vor continua.
Acțiunile de control s-au organizat și desfășurat în perioada 03.07.2020 – 07.08.2020 pe zone teritoriale, după cum urmează:
Au fost controlate 45 de obiective/locații/perimetre, fiind constatate nereguli pentru care s-au dispus măsurile legale corespunzătoare, respectiv continuarea cercetărilor de către polițiștii de investigare a criminalității economice sub aspectul săvârșirii a 7 infracțiuni, dintre care 4 prevăzute de Legea minelor nr.85/2003 și 3 prevăzute de Legea apelor nr.107/1996, aplicarea de către autoritățile competente a unor sancțiuni contravenționale în valoare de 405.000 lei și stabilirea de măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate;
Au fost controlate 39 de obiective/locații/perimetre, fiind constatate nereguli pentru care s-au dispus măsurile legale corespunzătoare, respectiv continuarea cercetărilor de către polițiștii de investigare a criminalității economice, sub aspectul săvârșirii a 6 infracțiuni, dintre care 2 prevăzute de Legea minelor nr.85/2003 și 4 prevăzute de Legea apelor nr.107/1996, s-au aplicat de către autoritățile competente sancțiuni contravenționale în valoare de 165.000 lei și au fost stabilite măsuri de remediere a deficiențelor constatate;.
Au fost controlate 10 obiective/locații/perimetre, fiind constatate nereguli pentru care s-au dispus măsurile legale corespunzătoare, respectiv continuarea cercetărilor de către polițiștii de investigare a criminalității economice sub aspectul săvârșirii unei infracțiuni prevăzută de Legea minelor nr.85/2003, aplicarea de către autoritățile competente a unor sancțiuni contravenționale în valoare de 196.000 lei;
Au fost controlate 6 obiective/locații/perimetre, fiind constatate nereguli pentru care s-au dispus măsurile legale corespunzătoare, respectiv continuarea cercetărilor de către polițiștii de investigare a criminalității economice sub aspectul săvârșirii a 2 infracțiuni prevăzute de Legea minelor nr.85/2003 și aplicarea de către autoritățile competente a unor sancțiuni contravenționale în valoare de 190.000 lei;
Au fost controlate 2 obiective/locații/perimetre.
În ultima perioadă, pe fondul dezvoltării infrastructurii rutiere, a construcțiilor civile și industriale, s-a constatat o creștere a activității de exploatare a nisipului și pietrișului din albiile minore și din terasele râurilor din rețeaua hidrografică a României, susţine ANRM.
În acest context, informațiile și datele existente, unele inclusiv în spațiul public, au relevat, potrivit ANRM,o serie de fenomene negative, cum ar fi:
Dezvoltarea infrastructurii rutiere, a construcțiilor civile și industriale, a impus o creștere a activității de exploatare a nisipului și pietrișului din albiile minore și din terasele râurilor din rețeaua hidrografică națională.
Deoarece aceste materiale sunt resurse minerale din proprietatea statului român, pot fi extrase și valorificate ca substanțe minerale utile în baza unor permise de exploatare acordate de Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), în condițiile stabilite prin Legea Minelor nr. 85/2003, cu completările și modificările ulterioare și Ordinul ANRM nr. 94/2009 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind eliberarea permiselor de exploatare.
Permisul de exploatare are valabilitatea de 1 an, cu posibilitatea prelungirii în condițiile legii, acesta fiind actul juridic emis de autoritatea competentă prin care se acordă dreptul de exploatare a unor cantităţi determinate de roci utile, în cazul nostru de nisipuri, pietrișuri, respectiv agregate minerale. Pentru exploatările de nisipuri şi pietrişuri din albiile minore ale râurilor, permisele de exploatare se eliberează după obţinerea avizelor prevăzute de legislaţia în vigoare în domeniul gospodăririi apelor.
Pentru obţinerea permisului de exploatare, solicitanţii sunt obligaţi la constituirea garanţiei financiare pentru refacerea mediului, precum şi la plata taxei pe activitatea de exploatare şi a redevenţei miniere, în condiţiile legii. Constituirea garanţiei financiare pentru refacerea mediului şi plata taxei se fac la data eliberării permisului, iar plata redevenţei miniere se realizează etapizat, pe durata valabilităţii permisului de exploatare.
Toate aspectele prevăzute în documentația tehnică, care stau la baza acordării unui permis de exploatare, trebuie avute în vedere și respectate de operatorul economic, pe toată perioada de derulare a programului de exploatare, până la recepționarea lucrărilor de reconstrucție ecologică și închiderea perimetrului acordat pentru exploatare prin permis.
Orice încălcare a cel puțin uneia din prevederile din documentația tehnică și implicit a permisului de exploatare este incriminată, după caz, constituind contravenție sau infracțiune și este sancționată ca atare, în conformitate cu prevederile art. 57 și art. 58 din Legea Minelor nr. 85/2003.
Exim Banca Românească prelungește până la finalul lunii august oferta unică de economisire care permite…
Grupul Financiar Banca Transilvania a participat pentru prima dată în acest an la exercițiul european…
Statele Unite şi NATO lucrează la un nou mecanism de furnizare de echipamente militare americane…
Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unui val de înșelătorii online în care…
Adrian Țuțuianu (PSD) a fost numit vineri în funcția de secretar de stat în cadrul…
Un grup de acționari ai Fondului Proprietatea, care dețin împreună 5,27% din capitalul social, solicită…
This website uses cookies.
Read More