Update articol:
FORUMUL GAZELOR NATURALE 2025

Bogdan Andronic: Transgaz are o preocupare continuă pentru a menține fiabilitatea actualului sistem bazat pe gaze naturale, dar analizează strategic și posibilitatea de aliniere a infrastructurii existente la cerințele europene – video

Bogdan Andronic: Transgaz are o preocupare continuă pentru a menține fiabilitatea actualului sistem bazat pe gaze naturale, dar analizează strategic și posibilitatea de aliniere a infrastructurii existente la cerințele europene – video
 - poza 1

Transgaz are o preocupare continuă pentru a menține fiabilitatea actualului sistem bazat pe gaze naturale, dar în același timp, analizează strategic și posibilitatea de aliniere a infrastructurii existente la cerințele europene în vigoare, declarat Bogdan ANDRONIC, Șef Serviciu Cooperare cu Organisme Naționale și Internaționale Transgaz SA.

Acesta a spus: “Toată lumea știe că viitorul unei economii se bazează pe trei piloni importanți: sustenabilitatea, competitivitatea, dar și securitatea. Pornind de la securitate, sectorul energetic are o mare provocare: trebuie să devină în ansamblul lui, inclusiv gazele naturale, mai eficient, mai avansat tehnologic și mai puțin poluant.

Transgaz asigură funcționarea SNT în condiții de siguranță și continuitate, respectând cerințele de calitate și de mediu. De asemenea, încercăm să gestionăm arbitrajul între obiectivele de dezvoltare strategică și provocările sistemelor energetice europene moderne, decarbonizare etc.

Consumul de electricitate și de gaz este un indicator al calității vieții, înseamnă dezvoltare economică. Practic, când vorbim de dezvoltare pe orizontală, nu vorbim doar de partea de modalitate de a folosi gazele naturale extrase, ci vorbim de o întreagă industrie care se ocupă de extragere, transport, prelucrare, un întreg ecosistem care profită din acest lucru.

La Transgaz, avem o preocupare continuă pentru a menține fiabilitatea actualului sistem bazat pe gaze naturale, dar în același timp, analizăm strategic și posibilitatea de aliniere a infrastructurii existente la cerințele europene în vigoare.

Avem un plan de investiții pe 10 ani, care include investiții inclusiv în transportul hidrogenului sau gazele în amestec cu hidrogen cu emisii reduse de carbon, în valoare de 9,1 miliarde de euro. În principal,  aceste investiții se referă la dezvoltarea SNT și a interconectărilor, dar și la modernizare/ retehnologizare.

Dacă ar fi să facem o analiză pe perioada 2013, de când s-a implementat managementul corporativ la Transgaz, până în 2024, valoarea totală a proiectelor de investiții (PIF-uri) se ridică la aproximativ 1,163 miliarde euro. În 2025, Transgaz are  investiții în diferite faze (proiectare, execuție sau de licitații) de circa 1,48 miliarde.

Dintre principalele obiective investiționale realizate, aș menționa:

  • gazoductul BRUA (Bulgaria-România-Ungaria-Austria) – faza 1 în lungime 482 km împreună cu cele 3 stații de comprimare gaze naturale (STC Jupa, STC Podișor, STC Bibești), investiție finalizată la valoarea de 397 milioane euro, în timp record, în an pandemic și cu economie de 17% (82 milioane euro) față de valoarea din licitație de 479 milioane euro; stațiile de comprimare fiind realizate la cele mai înalte standarde tehnologice;
  • gazoductul Ungheni-Chișinău (120 km) finalizat cu o lună mai repede decât era prevăzut în contractul de privatizare a VESTMOLDTRANSGAZ, într-un context socio-politic complex și dificil, agravat și de necesitatea gestionării impactului negativ al pandemiei COVID-19 pe teritoriul Republicii Moldova asupra derulării lucrărilor de construcție; gazoductul Ungheni-Chișinău a fost pus în funcțiune la data de 01 august 2020, cheltuielile cu investițiile aferente acestuia fiind de aproximativ 95 milioane euro;
  • Investițiile realizate de Transgaz pe teritoriul României – dezvoltările SNT în zona de Nord-Est a țării: gazoductul Onești-Gherăești-Lețcani, modernizarea stațiilor de comprimare Siliștea și Onești 2, execuția stațiilor de comprimare Onești 1 și Gherăești, gazoductul Iași-Ungheni, realizarea interconectării conductelor de transport internațional DN 1000 Isaccea – Negru Vodă și DN 1200 Isaccea Negru Vodă la SMG Negru Vodă și SMG Isaccea și crearea posibilității de curgere bidirecțională a gazelor naturale pe T 2 la SMG Negru Vodă 2 și SMG Isaccea 3, crearea posibilității de curgere bidirecțională a gazelor naturale pe T3 la SMG Negru Vodă 3 și crearea posibilității de curgere bidirecțională a gazelor naturale pe T3 la SMG Isaccea 4, Conducta de transport gaze naturale Mihai Bravu – Silistea respectiv investițiile pe teritoriul Republicii Moldova – gazoductul Ungheni-Chișinău, sunt investiții strategice în valoare totală de aproximativ 475 milioane euro;
  • Gazoductul țărmul Mării Negre-Podișor este finalizat, suntem în faza de recepție, are 308,3 km. După BRUA este următorul proiect care va contribui la consolidarea securității regionale;
  • Aș mai enumera investiții în SCADA, monitorizare și control digitalizat, pentru că practic, în felul acesta, operăm în timp real, reducem riscurile și creștem reziliența sistemului.

Suntem convinși că, în următorii trei-patru ani, vor fi necesari încă 10 miliarde de metri cubi, iar consumul va crește cu această cantitate. Aș menționa Centrala de la Mintia – 1700 megawați, 2,5 miliarde de metri cubi consum; cele două centrale în cogenerare, Ișalnița și Turceni, care sunt în planul de reorganizare al CE Oltenia, deja aprobat de Comisia Europeană, vorbim de 1200 de megawați, 1,5 miliarde metri cubi;  finalizarea investiției la Iernut, care va consuma un miliard de metri cubi –  450 megawați;  repornirea combinatului de îngrășăminte de la Azomureș – 1,2 miliarde metri cubi. Alte 3 miliarde de metri cubi vor fi consumați prin extinderea programelor de distribuție. Unitățile administrativ-teritoriale au pregătit programe de distribuție bazându-se pe instrumente disponibile, adică PNRR, RePower  EU, Fondul de Modernizare, Programul Anghel Saligny.

La cele 9,1 miliarde de euro program de investiții, noi am reușit până acum să atragem 422 de milioane de euro din fonduri europene nerambursabile, alte 903 milioane de euro au fost atrași de la un consorțiu de bănci românești în condiții foarte avantajoase. Există în continuare un gap de investiții foarte mare.

Aș dori să mai adaug în acest context că ne-ar ajuta ca impozitul pe monopol să nu poate fi prelungit. Sau în cazul în care va fi prelungit, să găsim un cadru legal ca să fie introdus în venitul reglementat”.

Potrivit domnului Andronic, raportat la 12 luni, Transgaz are o creștere a acțiunilor la BVB de 180%: “Undeva în noiembrie, capitalizarea a ajuns la 12 miliarde de RON și acest lucru arată că și investitorii și piața din capital recunosc rolul pe care îl are Transgaz în asigurarea securității energetice”.