Guvernul a aprobat vineri modificările la mecanismul de implementare a e-TVA, convenindu-se ca o perioadă de şase luni, respectiv până la data de 1 ianuarie 2025, notele de diferenţe privind TVA, dar şi notele justificative să nu fie percepute contribuabililor, a declarat ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, la briefingul de la finalul şedinţei de Guvern.
“În acest fel, Ministerul Finanţelor are posibilitatea să simuleze şi să implementeze acest mecanism, să observe de unde vin diferenţele privind Taxa pe Valoare Adăugată, respectiv diferenţele între ceea ce avem înregistrat la Fisc şi ceea ce rezultă din deconturile depuse de contribuabili. Şi este o perioadă în care, de asemenea, am convenit şi s-a aprobat prin Ordonanţa de Urgenţă constituirea Comitetului e-TVA, împreună cu reprezentanţii mediului de afaceri şi cu reprezentanţii Ministerului de Finanţe, ai Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, astfel încât să putem, dacă va fi cazul, să formulăm împreună şi alte propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea acestui mecanism foarte benefic pentru România”, a spus Boloş, potrivit Agerpres.
Ministrul a mai anunţat că s-a aprobat extinderea perioadei de 5 zile, iniţial, la 20 de zile pentru validarea datelor şi informaţiilor din decontul de TVA precompletat.
“De asemenea, a fost solicitare să abrogăm nota justificativă pentru diferenţele de TVA. S-a luat în calcul această solicitare, s-a abrogat nota justificativă, s-a înlocuit cu notificarea de conformitate şi aici s-a adăugat că nu folosim notificarea de conformitate atunci când există erori materiale, când există inadvertenţe între bazele de date şi alte situaţii care se vor constata şi se vor aproba prin ordin de ministru, ca urmare a celor şase luni în care pilotăm mecanismul şi îl îmbunătăţim”, a explicat ministrul Finanţelor.
De asemenea, o altă modificare, a adăugat el, vizează revizuirea contravenţiilor, fiind reduse contravenţiile şi introduse prevederile legale pentru măsurile de prevenţie.
Şeful de la Finanţe a adăugat că, alături de modulul e-Factura şi modulul e-TVA, sunt în pregătire şi RO e-Proprietatea şi Declaraţia unică inteligentă pentru persoanele fizice autorizate.
Un ultim pachet de măsuri este, potrivit lui Marcel Boloş, cel cu privire la modulele antifraudă, al căror obiectiv final este de organizare a inspecţiilor fiscale şi inspecţiei antifraudă în funcţie de valoarea indicatorilor de risc fiscal, astfel încât acţiunile organelor de inspecţie fiscală şi inspecţiile antifraudă să poată fi orientate spre faptele de evaziune fiscală cele mai periculoase pentru bugetul statului.
“Reamintesc, de asemenea, că modulele antifraudă, cu precădere pentru combaterea evaziunii în domeniul TVA – sunt 160 de modalităţi prin care sunt organizate formele de prejudiciere a bugetului statului pentru ceea ce înseamnă Taxa pe Valoarea Adăugată – aceste module antifraudă vor intra în etapa de testare pilot cu data de 1 august”, a mai subliniat ministrul.
Acesta a precizat că “nu se pot întâmpla minuni peste noapte” şi că, din experienţa altor ţări, a rezultat că este nevoie cam de 3 ani până când se văd rezultate ale acestor tipuri de măsuri.
“Din discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii Băncii Mondiale (…), în 3 ani România, începând cu aceste măsuri, ar putea ajunge la reducerea gap-ului de TVA cu 15%”, a punctat ministrul Finanţelor.