Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a afirmat că a observat o schimbare de abordare şi o transformare profundă instituţională în ceea ce priveşte Curtea de Conturi, menţionând că, în vremea tinereţii sale, când aştepta Curtea de Conturi, îl treceau transpiraţiile, fie n-a făcut “anumite documente bine”, fie nu era “chiar în acord cu legislaţia în vigoare”.
“Dacă este un motiv sau mai multe motive ca să îl felicit pe domnul preşedinte al Curţii de Conturi, împreună cu echipa dumnealui, atunci sunt două motive: cel puţin unul, că a reuşit să finalizeze acest proiect (Proiectul CCR-SAI pentru cetăţean, n.r.) şi, sigur, noi aşteptăm nerăbdători ca să îi vedem şi roadele – şi cel de-al doilea lucru, în nenumăratele întâlniri pe care le-am avut cu domnul preşedinte, am observat o schimbare de abordare şi o transformare profundă instituţională. M-a impresionat acest lucru pentru că în vremea tinereţii mele, când aşteptam Curtea de Conturi, mă treceau transpiraţiile, că fie n-am făcut anumite documente bine, fie nu sunt chiar în acord cu legislaţia în vigoare. Aveam momentele acelea în care mă gândeam foarte serios: oare ce am făcut bine, oare ce n-am făcut bine, ca astăzi să înţelegem procesul acesta de transformare – şi să vedem în Curtea de Conturi partenerul nostru care ne ajută să facem mai bine pentru cetăţean. Este o schimbare de abordare extraordinară şi cred că pentru aceasta merită să aplaudăm Curtea de Conturi, pe domnul preşedinte şi echipa dumnealui”, a menţionat Marcel Boloş, la conferinţa de închidere a Proiectului CCR-SAI pentru cetăţean, potrivit Agerpres.
El a subliniat că şi Ministerul Finanţelor are în vedere o schimbare de paradigmă, în condiţiile în care doreşte să analizeze indicatorii de performanţă ai celor care folosesc banul public, nu doar modul în care este contabilizată cheltuiala publică.
“Dacă dumneavoastră mergeţi pe ideea aceasta conceptuală şi de abordare şi de orientare spre cetăţean – şi sunt convins că aici teoria celor trei E, pe care o cunoaştem din literatura de specialitate, o implementaţi cu succes de multe ori, a trebuit să mă uit foarte bine la această teorie, a celor trei E – economicitate, eficacitate şi eficienţă. Dacă dumneavoastră respectaţi cu stricteţe acest lucru – şi este îmbucurător, mai ales pentru perioada aceasta grea prin care trece România – să ştiţi că şi noi, la Ministerul Finanţelor, încercăm un început de schimbare de paradigmă, pentru că în recentele întâlniri avute cu dumneavoastră şi cu echipa Curţii de Conturi am încercat să explicăm că nu ne mai uităm doar la modul în care contabilizăm cheltuiala publică, ci începem să ne uităm şi noi, uşor-uşor, la indicatorii de performanţă ai celor care folosesc banul public”, a explicat demnitarul.
Ministrul Finanţelor a afirmat că, în această perioadă, una dintre criticile aduse a fost aceea că apare sistemul competitiv între ordonatorii de credite, în condiţiile în care se va spune despre un primar că va fi mai performant decât altul.
“În perioada aceasta, în care am fost întrebat de multe ori despre pachetul acesta de legi, una dintre criticile care ni s-a adus este: ce ne trebuie nouă să urmărim indicatorii de performanţă? De ce trebuie să spunem că un primar va fi mai performant decât alt primar şi va apărea sistemul competitiv între ordonatorii de credite. Păi, cam spre aceasta ar trebui să ne ducem, să urmărim această competitivitate între ordonatorii de credite şi modelele pe care le avem cele mai bune de utilizare a banilor publici. Acestea să fie exemplul pe care îl implementăm pentru cele 603 miliarde lei pe care bugetul consolidat al României îl are”, a explicat Boloş.
Potrivit acestuia, cele două instituţii sunt partenere, au grijă de banii publici, iar parteneriatul va duce spre cele mai bune metode de gestionare a fondurilor publice.
“Dacă dumneavoastră auditaţi în interesul cetăţeanului, aşa şi Ministerul Finanţelor trebuie să fie foarte atent cu felul în care se cheltuie aceşti bani – şi mai ales să ne uităm că ei vin din impozite şi taxe. Aici discutăm de mediul de afaceri şi oamenii care contribuie la buget şi există întotdeauna această tendinţă a contribuabililor, pe bună dreptate, să spună: păi, aparatul acesta de stat stufos pe care îl aveţi, de ce nu faceţi rânduială acolo, încât să asiguraţi un echilibru cât mai bun pentru banii care provin din fonduri publice? Voiam să vă spun că avem acest interes şi urmărim acest obiectiv. Adică facem o competiţie dumneavoastră orientaţi spre cetăţeni, noi, orientaţi spre o monitorizare a indicatorilor de performanţă”, a mai spus ministrul.
În opinia sa, această structură care va fi specializată pe ceea ce înseamnă “spending review”, adică această monitorizare a indicatorilor de performanţă ar putea aduce la suprafaţă cele mai bune modele ale ordonatorilor de credite care lucrează cel mai bine cu banul public, astfel încât să fie o sursă de inspiraţie.
“De unde vin eu, să ştiţi că avem un model de finanţe publice local care a suferit transformări de-a lungul a 3 ani de zile. Nu vă spun despre cine este vorba. Las, aşa, poate vă daţi seama. Dar, dacă acel ordonator de credit a început cu un model de finanţe publice locale, cu cheltuieli de funcţionare 70% şi de capital 30%, după 3 ani de mandat, cred, este în situaţia în care astăzi avem cheltuieli de funcţionare 30% şi de investiţii 70%. Ce ne arată acest lucru? Că se poate. Prin măsuri la nivelul ordonatorilor de credite să punem pe masă noi modele de finanţe publice la nivel local, care sunt sursă de inspiraţii pentru noi la nivel central”, a adăugat Boloş.
Proiectul CCR-SAI pentru cetăţean este un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020, ce a avut ca obiectiv modernizarea Curţii de Conturi a României.