Update articol:

Ce trebuie să știe investitorii despre oferta Cris-Tim, care începe azi; cum se prezintă compania și care sunt principalele riscuri din prospect

Investitorii pot subscrie, de astăzi, acțiuni în oferta publică inițială derulată de Cris-Tim Family Holding, în intervalul de preț de 16,5 lei/acțiune – 17,5 lei/acțiune. Oferta vizează un număr total de 27.066.667 de acțiuni (446,6-473,6 de milioane de lei) și va cuprinde atât o componentă de vânzare de acțiuni existente de către acționarul majoritar, cât și o componentă de vânzare de acțiuni nou emise în cadrul unei majorări de capital, cea mai mare parte din suma atrasă în cadrul ofertei publice inițiale urmând să fie folosită pentru finanțarea planurilor de dezvoltare ale companiei.

În cazul închiderii cu succes a ofertei publice inițiale, free-float-ul Companiei va fi de maximum 35% din capitalul social

Tranșe: 15% retail și 85% instituționali

 

Oferta este împărțită în două tranșe destinate investitorilor de retail din România și investitorilor instituționali. Dimensiunea finală a fiecărei tranșe va fi stabilită în funcție de nivelul de subscrieri primite de la investitori, după încheierea perioadei de ofertă.

Tranșa investitorilor de retail reprezintă 15% din ofertă, respectiv până la 4.060.000 acțiuni. Investitorii de retail pot să subscrie pentru acțiuni la prețul fix de 17,5 lei per acțiune, adică limita superioară a intervalului prețului de ofertă și au dreptul la o reducere de 5% din prețul final de ofertă pentru subscrierile din primele 4 zile lucrătoare din ofertă, respectiv din 17 octombrie până la 22 octombrie 2025 inclusiv. Subscrierea minimă pentru acțiunile oferite de către un investitor de retail este de cel puțin 300 de acțiuni. În funcție de nivelul prețului final de ofertă, prețul final de ofertă redus poate fi sub nivelul inferior al intervalului prețului de ofertă.

Tranșa investitorilor instituționali reprezintă 85% din ofertă, respectiv 23.006.667 acțiuni, adresată investitorilor instituționali din afara Statelor Unite ale Americii în baza Regulamentului S. Investitorii instituționali pot subscrie la orice preț din cadrul intervalului de ofertă. Prețul final de ofertă la care acțiunile oferite vor fi alocate investitorilor instituționali va fi stabilit după închiderea perioadei de ofertă și va fi făcut public la data alocării, respectiv pe 30 octombrie 2025.

Oferta se derulează în perioada 17 – 29 octombrie 2025 și presupune vânzarea de acțiuni existente de către Rangeglow Limited și emisiunea de acțiuni noi în cadrul unei majorări de capital social a Cris-Tim Family Holding. În cazul închiderii cu succes a ofertei publice inițiale, Cris-Tim va solicita admiterea la tranzacționare a tuturor acțiunilor emise pe Piața Reglementată administrată de Bursa de Valori București („BVB”), categoria Premium, sub simbolul bursier CFH, potrivit unui comunicat.

Rangeglow Limited (Cipru), entitatea mamă, deține 99,9683% din părțile sociale ale Companiei. Părțile care exercită controlul final asupra Companiei sunt dl. Radu Timiș (51%) și dna. Cristina Teodora Timiș (49%), ambii cu rezidența în România.

Fondurile atrase prin derularea ofertei publice inițiale, atât cele obținute în urma subscrierii de acțiuni noi (parte a majorării de capital social), cât și cele obținute prin vânzarea de acțiuni existente, vor fi folosite în proporție semnificativă pentru susținerea planurilor de investiții ale Cris-Tim.

Acționarul vânzător Rangeglow Limited va folosi o parte din sumele încasate în urma ofertei pentru rambursarea unor împrumuturi acordate de Companie în valoare de 57,3 milioane EUR, echivalentul a 290,8 milioane lei (inclusiv dobânzi) acumulate până la data de 31 august 2025, (plus orice sume suplimentare rezultate din împrumuturi noi, trageri noi conform aranjamentelor existente, precum și din acumulări de dobânzi până la data Prospectului, în limita plafonului echivalent în EUR a sumei de 306 milioane lei), în urma reorganizării și consolidării datoriilor intra-grup. Compania va folosi fondurile obținute din ofertă (respectiv atât cele obținute în urma subscrierii de acțiuni noi, precum și cele primite de la acționarul vânzător conform detaliilor de mai sus) pentru susținerea planurilor sale de investiții.

Principalele riscuri specifice emitentului

 

Prospectul de emisiune aprobat de ASF prezintă următoarele riscuri legate de emitent:

  • Riscuri datorate situației economice generale, consumului și canalelor de distribuție. Este posibil ca societatea să nu poată angaja sau reține personal calificat suficient, inclusiv membrii ai echipei de conducere superioară.
  • Riscuri care decurg din siguranța alimentară și bolile de origine alimentară sau etichetarea greșită a produselor.
  • Calitatea produselor societății se poate deteriora în diferite etape ale lanțului de aprovizionare.
  • Societatea depinde de unitățile sale de producție și de funcționarea neîntreruptă a acestora.
  • Veniturile și rezultatele operațiunilor sunt supuse tendințelor sezoniere.
  • Societatea este supusă unor cerințe de reglementare semnificative și este obligată să respecte reglementările în vigoare, ceea ce poate duce la costuri de conformitate mai mari decât cele prevăzute.
  • Este posibil ca societatea să nu poată pune în aplicare cu succes strategia sa de afaceri și planurile sale de investiții de capital.
  • Este posibil ca potențialele investiții și achiziții ale societății să nu atingă rezultatele așteptate, prezentând riscuri sau incertitudini.
  • Societatea este dependentă de evoluțiile economice, demografice și de piață din România, precum și de piețele internaționale pe care își exportă produsele.

Prețul cărnii de porc, materia primă cu ponderea cea mai ridicată în costurile cu materia primă, poate varia pe parcursul unui an cu peste 20%

Potrivit companiei, prețul cărnii, principala materie primă care a reprezentat aproximativ 43% din veniturile din contractele cu clienții aferente liniei de afaceri Mezeluri în anul 2024, poate înregistra variații semnificative: “Aceste variații sunt determinate, în general, de diverși factori asupra cărora societatea nu are control, inclusiv pandemii, modificări de reglementare sau ca urmare a situației geopolitice. Prețul cărnii de porc, materia primă cu ponderea cea mai ridicată în costurile cu materia primă, poate varia pe parcursul unui an cu peste 20%. Această fluctuație poate conduce la creșterea costurilor de achiziție a materiilor prime pentru emitent.

În legătură cu cele de mai sus, trebuie remarcat faptul că în Europa nu există posibilitatea de acoperire a variațiilor prețurilor, deoarece nu există contracte futures sau alte piețe unde să se efectueze astfel de tranzacții similare. Din acest motiv, capacitatea pe care operatorii se pot baza pentru a transmite pe piață creșterile sau scăderile prețului cărnii variază enorm în funcție de caracteristicile specifice ale piețelor din fiecare țară în care este prezentă societatea. Lipsa instrumentelor financiare de hedging și modelul spot de tranzacționare a materiei prime fac ca pe toate piețele pe care activează societatea, prețurile produselor procesate să crească atunci când prețul materiei prime crește semnificativ.

Prin urmare, o creștere bruscă și susținută a prețurilor materiilor prime poate forța emitentul să își ajusteze mixul de produse, să reducă costurile sau să identifice noi surse de aprovizionare, ceea ce poate duce la o temporară scădere a eficienței operaționale și a calității percepute de consumatori. Volatilitatea prețurilor materiei prime, reprezentată de carne, are astfel potențialul de a afecta negativ costurile de producție, marjele de profit și, pe termen lung, competitivitatea și poziția pe piață a societății.”

Rezultatele operațiunilor sunt supuse tendințelor sezoniere, se mai arată în prospect: “Societatea se confruntă cu fluctuații sezoniere specifice industriei în operațiunile sale, cum ar fi o creștere semnificativă a operațiunilor în perioada iulie – octombrie, nivelul cel mai ridicat al vânzărilor înregistrându-se în luna august (9,5% din vânzarea anuală). De obicei, există o scădere a vânzărilor în decembrie, pe fondul creșterii consumului de produse tradiționale și artizanale, urmată de o scădere în ianuarie și februarie, după sărbătorile de Anul Nou. Vânzările cresc începând cu lunile iulie, cu vârfuri în august pe fondul consumului mai ridicat generat de perioada vacanțelor și, ulterior, în septembrie, ca urmare a începerii anului școlar. În anul 2024, 47,2% din veniturile din contractele cu clienții au fost atribuite primei jumătăți a anului și 52,8% celei de-a doua jumătăți a anului.

Segmentul de mezeluri – principala linie de afaceri a companiei

În 2024, Cris-Tim a înregistrat venituri din contractele cu clienții de 1,12 miliarde lei (în creștere cu 7,1% față de anul 2023), EBITDA de 166,8 milioane lei (în creștere cu 8,1%) și un profit net din activități continue de 84,7 milioane lei (în creștere cu 3%). Compania a încheiat primul semestru din 2025 cu EBITDA de 86,2 milioane lei (în creștere cu 12,4%) și profit net de 47,5 milioane lei (în creștere cu 29,1% față de perioada similară din 2024).

Segmentul de mezeluri este principala linie de afaceri a companiei cu o pondere de minim 86% în veniturile din contractele cu clienții în perioada 2022 – 2024 și 88% în primul semestru din 2025. Segmentul ready-meals este cea de a doua linie de afaceri a companiei cu o pondere de minim 9,4% în veniturile din contractele cu clienții în perioada 2022 – 2024 și 10,6% în primul semestru din 2025. Compania a încheiat primul semestru din 2025 cu venituri din contractele cu clienții aferente celor doua linii principale de afaceri de 527,1 milioane de lei (în creștere cu 4,25% față de perioada similară din 2024).

Compania operează trei fabrici cu o capacitate cumulată de 215 tone/zi, principala fabrică operată de Cris-Tim fiind cea de la Filipeștii de Pădure, cu o arie de producție de 50.000 de mp și o capacitate tehnologică de 165 tone de produse pe zi.

Fabrica de la Măgureni are o arie de producție de 6.000 mp și o capacitate de producție zilnică de 25 de tone, aceasta fiind alocată producției de mezeluri sub brandul economic „Alpinia” și producției de mezeluri sub mărci private. Fabrica de la București este dedicată în exclusivitate producției categoriilor de produse ready-meals (supe, ciorbe, salate, meniuri), având o arie de producție de 2.200 mp și o capacitate tehnică de 25 tone pe zi.

Compania operează o infrastructură de logistică extensivă care include nouă depozite frigorifice de mari dimensiuni la nivel național și o flotă proprie de autovehicule comerciale și utilitare folosite pentru distribuția în rețeaua de comerț modern și în rețeaua de magazine tradiționale. Compania are peste 2.000 de angajați, dintre care aproximativ jumătate au o vechime în companie de peste 7 ani.

Plan de investiții de capital în cuantum de 890 de milioane lei

Pentru perioada 2025-2030, Cris-Tim a lansat un plan de investiții de capital în cuantum de 890 de milioane lei. O parte a acestui plan de investiții este concentrată în direcția dezvoltării capacităților existente de producție, program finanțat parțial prin programul național de revitalizare a industriei agro-alimentare Investalim.

Programul de investiții va fi implementat în perioada 2025 – 2028, acordul de finanțare fiind semnat pe 8 octombrie 2024 de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale („AFIR”).

Principalele obiective urmărite de Societate prin implementarea programului de investiții sunt:

  • Dezvoltarea capacităților din Filipeștii de Pădure (aproximativ 120 tone pe zi, capacitate adițională față de producția medie zilnică înregistrată în 2024). Erectarea capacităților de stocare a materiei prime congelate (25.000 tone capacitate nouă de depozitare frigorifică) și dezvoltarea unei noi capacități de gospodărire a apelor (1.000 m³ capacitate nouă de procesare a apelor uzate).
  • Optimizarea fluxurilor de producție, în vederea sporirii eficienței operaționale și a costurilor, inclusiv prin utilizarea de noi echipamente moderne.
  • Dezvoltarea infrastructurii logistice în locația Filipeștii de Pădure, în vederea creșterii eficienței fluxurilor de distribuție a produselor către clienți, dar și optimizarea administrării flotei proprii de transport, urmând scoaterea din funcțiune a centrului logistic din Mogosoaia.
  • Dezvoltarea unei noi capacități de producție pentru produse Ready-Meals în Filipeștii de Pădure. Investiția estimată la aproximativ 112 milioane de lei.
  • Schimbarea flotei (mașini de transport și autoturisme) în anul 2025 și reinnoirea acesteia pentru anul 2029.