Militez pentru protejarea Rezervației naturale-Delta Dunării împreună cu flora și fauna sa, iar speranța mea este ca orice tip de acțiune ce reprezintă o amenințare la adresa teritoriului României să fie oprită, ne-a tranmis eurodeputatul Corina Crețu, fost comisar european, la solicitarea noastră să comenteze lucrările Ucrainei pe canalul Bâstroe.
Domnia sa ne-a declarat: “Îmi exprim îngrijorarea cu privire la încălcarea tratatelor internaționale și pericolul iminent asupra ecosistemelor Deltei Dunării ca urmare a lucrărilor de dragare din zona canalului Bâstroe dinspre zona Ucraineană.
În calitatea de europarlamentar și membru al Comisiei de Control Bugetar (CONT) din Parlamentul European, am fost numită Raportor alternativ pentru proiectul de Raport referitor la mari proiecte de infrastructură de transport în UE privind implementarea proiectelor, monitorizarea și controlul fondurilor UE. Din această poziție am solicitat săptămâna trecută secretariatului CONT să adreseze o întrebare Comisiei Europene dacă există sau nu solicitare oficială din partea Ucrainei cu privire la lucrările pe canalul Bâstroe.
După cum cunoaștem, propunerea Ucrainei este de a adăuga estuarele Chilia și Bâstroe la Rețeaua Transeuropeană de Transport -TEN-T. Practic, prin această solicitare, Ucraina dorește să adâncească de la 5 m la 8 m canalul Chilia și de la 3,9 m la 7 m canalul Bâstroe ca acestea să devină canale de legătură către Dunăre și Marea Neagră. Din păcate această cerere este una inadmisibilă care încalcă convențiile internaționale la care România și Uniunea Europeană au aderat. Mai mult, săparea și adâncirea celor 164 km de canal de pe Chilia și Bâstroe ar conduce la distrugerea Deltei Dunării aflată în patrimoniul universal UNESCO.
Ținând cont de situația complicată în care se află Ucraina, premierul României a declarat că va pune la dispoziție canalul Sulina din toate punctele de vedere, astfel încât acesta să poată fi utilizat la maxim, inclusiv pe timp de noapte. Reamintesc faptul că România a fost și este solidară cu poporul Ucrainian pe toată perioada de la începutul invaziei Ruse, a oferit sprijinul său necondiționat celor 3,5 milioane de refugiați, a facilitat exportul cerealelor ucrainene.
În calitate de Raportor pentru proiectul de Raport referitor la mari proiecte de infrastructură de transport în UE privind implementarea proiectelor, monitorizarea și controlul fondurilor UE am propus un amendament prin care solicit ca orice extindere a Rețelei TEN-T- maritime, fluviale sau rutiere trebuie să se facă în primul rând, bilateral cu acceptul țărilor implicate și cu respectarea Acordurilor internaționale în vigoare.
Aș dori să mai adaug faptul că preocuparea mea constantă pentru Macro-regiunea Dunării este încă din perioada în care am fost Comisar European pentru Politica Regională. Atunci am aprobat aproximativ 59 de milioane de euro din fondul de coeziune pentru modernizarea ecluzelor de la canalele Dunăre – Marea Neagră” şi „Midia Năvodari – Poarta Albă”, care leagă portul Constanţa, de la Marea Neagră, de fluviul Dunărea, în sud-estul României. Îmi exprim regretul pentru faptul că în 2014 am aprobat împreună cu Guvernul Ponta Instrumentul Teritorial de Investiții (ITI Delta Dunării) in valoare de 1,2 miliarde de euro din care la momentul actual s-au cheltuit puțin peste 10 la sută din banii alocați, majoritatea fiind consumați pentru podul de la Brăila și nu pentru dezvoltarea efectivă a Deltei Dunării”.