Update articol:
Corpul de control al prim-ministrului a finalizat o acțiune de control la  „Transelectrica” S.A. și „Smart SA”:

Corpul de control al prim-ministrului a constatat că Transelectrica nu a finalizat majorarea de capital cu terenurile aportate de stat, numirea în CS a unor membri provizorii, prelungirea termenelor și sumelor contractate cu Smart SA

Transelectrica
CNTEE Transelectrica SA a cheltuit suma de 5.200.013,36 lei plus TVA, pentru o aplicație IT care nu a fost operaționalizată nici după o perioadă mai mare de 7 ani de la recepția primelor 4 etape ale proiectului

Corpul de control al prim-ministrului a constatat că Transelectrica (TEL) nu a finalizat majorarea de capital cu terenurile aportate de stat, dar și numirea în CS a unor membri provizorii în mod repetat, precum și prelungirea termenelor și sumelor contractate cu Smart SA. De asemenea, CNTEE Transelectrica SA a cheltuit suma de 5.200.013,36 lei plus TVA, pentru o aplicație IT care nu a fost operaționalizată nici după o perioadă mai mare de 7 ani de la recepția primelor 4 etape ale proiectului, se arată în raportul citat.

Corpul de control al prim-ministrului a finalizat o acțiune de control la Compania Națională de Transport a Energiei Electrice „Transelectrica” S.A. („CNTEE Transelectrica SA”) și la Societatea pentru Servicii de Mentenanță a Rețelei Electrice de Transport ”Smart” – S.A. („Smart SA”), care a vizat perioada 01.01.2016 – 31.12.2018, potrivit unui comunicat.

Obiectivele acțiunii de control au constat în verificarea respectării prevederilor legale cu privire la organizarea și funcționarea CNTEE Transelectrica SA, precum și a regulilor de guvernanță corporativă în ceea ce privește desemnarea și remunerarea forurilor decizionale ale CNTEE Transelectrica SA (Consiliu de supraveghere, Directorat). De asemenea, a fost verificat modul în care s-au respectat prevederile legale cu privire la atribuirea, încheierea și derularea contractelor la nivelul CNTEE Transelectrica SA, la constituirea și realizarea veniturilor, precum și   la angajarea și efectuarea cheltuielilor la nivelul CNTEE Transelectrica SA. Totodată, acțiunea de control a avut în vedere verificarea modului de contractare și derulare a contractului de finanțare nr. 08164/14.04.2008, încheiat între societatea Smart SA și ING Bank, dar și a altor aspecte considerate relevante de către echipa de control.

Raportul de control a fost transmis către Prim-ministru (spre informare), Secretariatul General al Guvernului (spre analiză și valorificare), Ministerul Finanțelor Publice (spre analiză și valorificare), Compania Națională de Transport a Energiei Electrice „Transelectrica” S.A. (spre valorificare), Societatea pentru Servicii de Mentenanță a Rețelei Electrice de Transport – ”Smart” S.A. (spre informare), Curtea de Conturi a României (spre informare).

Principalele concluzii ale actului de control au evidențiat următoarele aspecte:

1. CNTEE Transelectrica SA nu a finalizat, până la data controlului, demersurile pentru majorarea capitalului social cu valoarea actualizată a terenurilor pentru care compania a obținut certificate de atestare a dreptului de proprietate în mod succesiv, încă din anul 2000, cu nerespectarea Deciziei nr. 14/2011 a Curții de conturi a României și ale prevederilor art. 142 și art. 143 din Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 88/1997, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 577/2002, cu modificările și completările ulterioare.

2. Cu toate că prin Hotărârea Adunării generale a acționarilor („AGA”) nr. 1/13.04.2017 s-a aprobat declanșarea1 procedurii de selecție a membrilor Consiliului de supraveghere („CS”), cu aplicarea prevederilor art. 29 alin. (3) din Ordonanţa de urgență nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice („OUG nr.109/2011”), cu modificările și completările ulterioare, respectiv prin selecția candidaților efectuată la nivelul autorității tutelare, până la data de 15.05.2020, respectiv după trei ani, selecția nu a fost finalizată. În perioada 2017–2018, AGA a amânat de 4 ori discutarea punctelor de pe ordinea de zi privind aprobarea profilului CS și al candidaților CS. Având în considerare faptul că, potrivit prevederilor art. 3 lit. c) din Normele metodologice2 , aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 722/2016, cu modificările și completările ulterioare, declanșarea procedurii de selecție a membrilor CS a început la data hotărârii AGA, prin depășirea termenului de 150 de zile prevăzut pentru finalizarea procedurii au fost încălcate dispozițiile art. 644 alin. (3) din OUG nr.109/2011, cu modificările și completările ulterioare. De altfel, prin Hotărârea AGA nr. 2/06.03.2020, acționarii CNTEE Transelectrica SA au dispus anularea Hotărârii AGA nr. 9/26.09.2017 privind declanșarea procedurii de selecție a membrilor CS, precum și a Hotărârii AGA nr. 23/20.09.2019 privind aprobarea profilul CS și a profilului candidaților la postul de membru al CS. Totodată, membrii AGA nu au aprobat declanșarea unei noi proceduri de selecție a membrilor CS și nici a noilor profiluri al CS și al candidaților la postul de membru al CS3 .

3. În contextul prezentat anterior, începând cu data de 30.05.2017, până în prezent, printr-o succesiune de hotărâri ale AGA, membrii CS au fost numiți pentru mandate provizorii de 4 luni. Ulterior mandatele unora dintre aceștia au fost prelungite cu o perioadă de 2 luni. În această perioadă numirea membrilor CS s-a făcut în baza prevederilor art. 641 alin. (5) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv persoanele au fost desemnate pentru mandate provizorii, în condițiile în care această procedură de excepție este prevăzută a acoperi temporar vacanța posturilor „până la finalizarea procedurii de selecție” 

4. Astfel, numirea membrilor CS prin aplicarea excepțiilor prevăzute la art. 641 alin. (5) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, a avut drept consecință inexistența unui plan de administrare prin care să fie stabilite „misiunea, obiectivele, acțiunile, resursele și indicatorii de performanță financiari şi nefinanciari pentru derularea unei activități specifice pe parcursul unei perioade viitoare (…)” 

 5. În condițiile în care, în conformitate cu prevederile art. 35 alin. (4) și alin. (11) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, membrii directoratului sunt numiți de CS în urma unei proceduri de selecție pentru poziția respectivă, desfășurată după numirea membrilor CS în conformitate cu prevederile art. 29 din același act normativ, cu modificările și completările ulterioare, caracterul provizoriu al mandatelor membrilor CS numiți în perioada 30.05.2017, până în prezent, s-a extins și asupra mandatelor directoratului CNTEE Transelectrica SA, având ca efect conducerea companiei fără existența unui plan de management asumat drept componentă6 a planului de administrare.

6. CNTEE Transelectrica SA a încheiat contractul nr. C57/31.01.2012 cu Smart SA având ca obiect achiziția de servicii de mentenanță și lucrări speciale în valoare de 361.341.461 lei, fără TVA și durata de execuție de 36 luni. Contractul a fost modificat în perioada 21.12.2012-29.03.2017, printr-un număr de 12 acte adiționale. Durata inițială a contractului a fost prelungită succesiv, printr-un număr de 9 acte adiționale7 , cu 27 de luni, de la 31.01.2015 la 30.04.2017, respectiv perioada de derulare a contractului a crescut cu 75%. De asemenea, valoarea, fără TVA, a contractului a fost majorată, prin două acte adiționale8 , cu 114.396.924 lei, crescând de la 361.341.461,00 lei la 475.738.385,00 lei, respectiv cu un procent de 31,66%.

7. Actele adiționale nr. 6/25.05.2015 și nr. 10/30.06.2016 prin care a fost suplimentată valoarea contractului nr. C57/31.01.2012 cu 71.408.505 lei, respectiv cu 42.988.419 lei, au fost încheiate fără aprobarea CS, fiind încălcate prevederile art. 22 alin. (3) din Actul constitutiv al CNTEE Transelectrica SA, modificat prin Hotărârile Adunării generale extraordinare a acționarilor nr. 3/29.04.2014, nr. 6/06.11.2014 și nr. 3/23.03.2015, coroborate cu cele ale pct. 1 din Anexa nr. 2 la acest act constitutiv.

8. Din informațiile, datele și documentele puse la dispoziție de reprezentanții CNTEE Transelectrica SA, a reieșit faptul că membrii CS au adoptat Decizia nr. 69/28.05.2015 prin care au respins aprobarea încheierii unui act adițional la contractul nr. C57/2012 și mandatarea Directoratului pentru semnarea unui astfel de act adițional și au solicitat Directoratului demararea unei acțiuni de control intern și a unei acțiuni disciplinare având ca obiect identificarea și sancționarea angajaților care se fac responsabili de „afectarea gravă a siguranței operațiunilor prin inexistența unui contract valabil de mentenanță (…)”. Dispozițiile din Decizia CS nr. 69/28.05.2015, referitoare la identificarea și sancționarea angajaților care se fac responsabili de afectarea gravă a siguranței operațiunilor prin inexistența unui contract valabil de mentenanță, nu au fost duse la îndeplinire de membrii Directoratului.

 9. CNTEE Transelectrica SA a încheiat cu Smart SA contractul nr. C86/30.04.2017, având ca obiect asigurarea mentenanței corective, efectuarea de lucrări speciale și asigurarea bunei funcționări a Sistemului Energetic Național. Contractul nr. C86/2017 a fost încheiat la valoarea de 45.909.262,58 lei, cu o cotă de cheltuieli indirecte de 39% (față de valoarea estimată inițial de 30%), ca urmare a implicării membrilor directoratului în procedura de evaluare a ofertelor prin asumarea unor atribuții stabilite în sarcina comisiei de evaluare și cu nerespectarea prevederilor art. 133 alin. (2) și (3) din Hotărârea Guvernului nr. 394/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare. Decizia de acceptare a ofertei tehnice și financiare a SMART SA a condus, pe de o parte la suplimentarea cu 1.139.551,43 lei a valorii serviciilor/lucrărilor strategice de mentenanță preventivă minoră contractate față de valoarea estimată, iar pe de altă parte la scăderea cu 347.766,84 lei a valorii serviciilor/lucrărilor strategice de mentenanță corectivă contractate și cu 792.187,01 lei a valorii lucrărilor speciale contractate față de valorile estimate.

 De asemenea, conform Raportului de control nr. 12843/22.05.2018 întocmit de Direcția de control – Control Intern Achiziții și Lucrări de Mentenanță din cadrul CNTEE Transelectrica SA, valoarea estimată a serviciilor/lucrărilor strategice aferentă Contractului nr. C86/2017 a fost stabilită cu încălcarea prevederilor legale și procedurale (în sensul subevaluării acesteia), iar în procedura de negociere a contractului au fost eliminate clauze contractuale clasificate în documentația de atribuire, ca fiind obligatorii.

10. În cadrul derulării contractului nr. C243/2010, încheiat de CNTEE Transelectrica SA și TELETRANS SA, având ca obiect asigurarea serviciilor de informatică și telecomunicații, a fost proiectată și dezvoltată o aplicație IT de arhivare și de gestiune a documentelor, bazată pe tehnologia perioadei 2011-2012, care s-a finalizat la data de 30.04.2014. CNTEE Transelectrica SA a cheltuit suma de 5.200.013,36 lei plus TVA, pentru o aplicație IT care nu a fost operaționalizată nici după o perioadă mai mare de 7 ani de la recepția primelor 4 etape ale proiectului (27.08.201211), întrucât la nivelul companiei nu au fost achiziționate echipamentele hardware necesare.

11. În condițiile în care Comisia de evaluare a ofertelor constituită în procedura de atribuire a contractului având ca obiect „Modernizare Stația 220/110KV Dumbrava” a identificat, ulterior datei de depunere a ofertelor, necorelații în conținutul documentației de atribuire publicată, a căror remediere nu putea fi operată fără încălcarea principiului transparenței, nu au fost respectate prevederile art. 209 alin. (1) lit. c) și alin. (4) lit. b) din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii („OUG nr. 34/2006”), cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora procedura trebuia anulată dacă erorile nu puteau fi corectate decât prin măsuri corective care încălcă principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziție publică, așa cum sunt acestea enunțate în legislația incidentă.

12. De asemenea, în procedura de atribuire a contractului nr. C99/2016, încheiat între CNTEE Transelectrica SA și Smart SA, pentru „Modernizarea Stației 220/110 kV Dumbrava”, cu o valoare de 20.500.000,00 lei plus TVA și cu un grafic de execuție de 36 de luni au fost încălcate prevederile art. 79 alin. (1) și alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 925/200612 , forma în vigoare în perioada respectivă, întrucât ofertantul și-a modificat conținutul propunerii financiare prin clarificări transmise în afara perioadei stabilite de comisia de evaluare.

13. Totodată, având în considerare faptul că raportul procedurii a fost aprobat în data de 16.03.2016, iar semnarea contractul nr. C99/2016 s-a realizat cu aproape 3 luni întârziere, la data de 06.06.2016, s-a constatat că au fost încălcate prevederilor art. 93 alin. (2) din HG nr. 925/2006, forma în vigoare în perioada derulării procedurii, potrivit cărora autoritatea contractantă nu are dreptul să întârzie încheierea contractului de achiziție publică/acordului-cadru cu mai mult de 7 zile calendaristice de la expirarea termenelor prevăzute la art. 205 din OUG nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

14. Din analiza modului derulare a Contractului de lucrări nr. C99/06.06.2016, având ca obiect „Modernizarea stației 220/110 kV Dumbrava”, s-a constatat faptul că decizia directoratului de a încheia Acordul de încetare nr. C777/06.06.2019 a avut drept consecințe, pe de o parte suplimentarea valorii lucrărilor de modernizare, în raport cu cele prevăzute inițial, cu suma de 4.280.818,23 lei, fără TVA, respectiv cu un procent de 21% și o prelungire cu cel puțin un an a termenului de finalizare a lucrării, iar pe de altă parte, încetarea contractului a avut ca efect imposibilitatea companiei de a calcula și încasa penalități și daune interese ca urmare a neîndeplinirii contractului de către operatorul SMART SA. 15. În cadrul derulării contractului C259/2016, încheiat între CNTEE Transelectrica SA și Smart SA, pentru „Modernizarea Stației 220/110KV Râureni”, cu o valoare de 16.856.207,00 lei plus TVA și cu un grafic de execuție de 24 de luni, stadiul fizic al lucrărilor era, cu o lună înainte de expirarea termenului, de doar 2,5%. Începând cu data de 28.12.2018 (expirarea termenului de execuție a contractului) CNTEE Transelectrica SA era îndreptățită să calculeze și să încaseze dobânda penalizatoare aplicată la prețul contractului, să încaseze contravaloarea garanției de bună execuție și să rezilieze contractul. Cu toate acestea, la aproximativ 6 luni de la expirarea duratei de execuție a contractului, prin Hotărârea Directoratului nr. 60/06.06.2019, a fost semnat Acordul de încetare nr. C778/06.06.2019, a contractului nr. C259/2016, prin care, pe lângă decizia de încetare prin acordul părților a contractului și transferul de proprietate asupra unor echipamente, s-au creat premisele pentru a nu fi calculate și încasate dobânzi penalizatoare și alte daune interese pentru neîndeplinirea contractului. Astfel, decizia directoratului de a încheia Acordul de încetare nr. C778/06.06.2019 a Contractului de lucrări nr. C259/06.06.2016, a avut drept consecințe, pe de o parte suplimentarea valorii lucrărilor de modernizare, în raport cu cele stabilite inițial cu ocazia încheierii contractului, cu suma de 7.077.772,91 lei, fără TVA, respectiv cu un procent de 42% și o prelungire cu cel puțin un an a termenului de finalizare, iar pe de altă parte nu au fost stabilite și încasate penalitățile și daunele interese aferente neîndeplinirii contractului de către operatorul SMART SA.

16. În ceea ce privește derularea și încetarea contractului nr. C216/2016, încheiat între CNTEE Transelectrica SA și Smart SA, pentru „Modernizarea Stației 220/110 kV Arefu”, cu o valoare de 24.171.705,00 lei și cu un grafic de execuție de 36 de luni, s-a constatat faptul că ulterior semnării Acordului de încetare nr. C964/27.11.2019, respectiv la data de 31.12.2019, nu erau efectuate lucrările de construcții montaj aferente echipamentelor pentru modernizarea stației 220/110 kV și nici serviciile de proiectare DE 220/110/20 kV. În aceste condiții, începând cu data de 15.11.2019 (expirarea termenului de execuție a contractului) CNTEE Transelectrica SA era îndreptățită să calculeze și să încaseze dobânda penalizatoare aplicată la prețul contractului, să încaseze contravaloarea garanției de bună execuție și să rezilieze contractul. Cu toate acestea, la aproximativ 13 zile de la expirarea duratei de execuție a contractului, prin Hotărârea Directoratului nr. 149/2019, a fost semnat Acordul de încetare nr. C946/27.11.2019, a contractului nr. C216/2016, prin care, pe lângă decizia de încetare prin acordul părților a contractului și transferul de proprietate asupra unor echipamente, s-au creat premisele pentru a nu fi calculate și încasate dobânzi penalizatoare și alte daune interese pentru neîndeplinirea contractului. Pe de altă parte, decizia directoratului de a încheia Acordul de încetare nr. C946/27.11.2019 a Contractului de lucrări nr. C216/15.11.2016 a avut drept consecință și suplimentarea valorii lucrărilor de modernizare prevăzute la data încheierii contractului cu suma de 23.348.374,91 lei, fără TVA, respectiv cu un procent de 96,6%15, precum și o prelungire cu cel puțin un an a termenului de finalizare a lucrărilor.

17. Din analiza derulării contractelor C99/06.06.2016, C259/28.12.2016 și C216/15.11.2016 și a stadiului derulării procedurilor de achiziție pentru finalizarea modernizării celor 3 stații (Dumbrava, Râureni și Arefu) s-a constatat faptul că deciziile membrilor Directoratului CNTEE Transelectrica SA privind derularea și încetarea contractelor de modernizare a celor 3 stații, precum și incapacitatea operatorului SMART SA de a finaliza contractele asumate în urma procedurilor de achiziție la care a participat, au condus la situația ca, după 5 ani procesul de modernizare a stațiilor Dumbrava, Râureni și Arefu să nu fie finalizat, în contextul importanței celor 3 stații în cadrul Sistemului Energetic Național.

18. Din analiza execuției bugetului de venituri și cheltuieli aferent exercițiului 2017 a reieșit faptul că veniturile totale realizate au fost în cuantum inferior celor prevăzute în buget, gradul de realizare a acestora fiind de 99,49%. Cheltuielile totale, efectuate în această perioadă, au depășit cheltuielile aprobate, gradul de execuție al acestora fiind de 103,82%. Astfel, în cadrul execuției bugetare pentru anul 2017 nu a fost respectată regula instituită prin prevederile art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, cu modificările și completările ulterioare, potrivit căreia, în situația în care veniturile totale aprobate nu au fost realizate, obligația companiei a fost de a efectua cheltuieli totale proporțional cu gradul de realizare a veniturilor totale. 

BVB | Știri BVB

INFINITY CAPITAL INVESTMENTS S.A. (INFINITY) (31/07/2025)

Aprobare de catre ASF a documentului de oferta publica de cumparare actiuni

Turbo Certificates on Copper Future (RBCOPTL2) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie

Turbo Long Certificates on Copper Future (RBCOPTL3) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie

Turbo Long Certificates on Copper Future (RBCOPTL4) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie

Turbo Certificates on Copper Future (RBCOPTL1) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie