Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzCredibilitatea României ca partener pentru investitori și la nivel de politici europene depinde de capacitatea noastră de a traduce discuțiile în fapte, a declarat doamna Daniela Dărăban, director executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), la Forumul Gazelor, organizat de Financial Intelligence.
Dana Dărăban a spus: “Știm că există potențialul României în ceea ce priveşte gazele naturale, dar eu mă întreb, ca cetățean și nu ca reprezentant al Federației ACUE, cât de mult putem să vorbim fără să concretizăm. Pe mine mă depășește efectiv acest lucru și încep să devin un pic mai acidă vizavi de previziunile privind gazele naturale.
Bineînțeles că gazul este un combustibil de tranziție, bineînțeles că avem nevoie de el. Dar nu mai vreau să aud de strategii pentru că acelea durează patru ani până se fac și după aceea sunt depășite. Eu vreau un plan de acțiune în care să fie implicate toate ministerele și cumva toate direcţiile să fie coroborate.
Ca cetățean al României este frustrant să avem exact aceleași discuții, pe care le-am avut și în 2011-2012-2013-2014. Când proiectul Neptun Deep a intrat în explorare, statul român știa, încă din 2011, cam ce potențial de gaz se putea estima. În paralel, investitorii au cerut în mod constant pregătirea pieței și bineînțeles oferta statului român pentru dezvoltarea economiei necesare pentru consum. Dar în 2018, potențialii investitori din Marea Neagră erau întrebați ce fac cu gazul. Eu cred că statul român trebuia să știe deja. Pentru că, la gaze, apetitul investitorul este să îl vândă și să-l consume cât mai aproape de punctul de consum”.
Dana Dărăban spune că este momentul să trecem la acțiune și să răspundem cu coerență la întrebări de bază în energie:
Ca răspuns la planul de acţiune al SUA contra inflaţiei – Inflation Reduction Act – , plan care face competiție Europei, Uniunea Europeană a venit la rândul său cu un plan de acțiune – şi aș vrea să văd și eu câteva acțiuni la nivel local.
Am auzit-o pe doamna deputat Ozmen vorbind de întâlniri cu industria, încurajez cât mai multe întâlniri de acest fel, dar și în votul final de la Comisie încurajez să se regăsească opiniile industriei, pentru că petrecem foarte mult timp în discuții, dar votul final este “ceva decis”, nu este rezultatul unor discuții cu partenerul de dialog social”.
Referitor la contractul de factoring încheiat între furnizori şi bănci, Dana Dărăban a spus: “Instrumentul de factoring este un instrument practicat de sectorul bancar pentru alte situații. Băncile își fac independent ofertele și stabilesc detaliile cu fiecare operator economic care are intenția să folosească acest instrument. Spre deosebire de alte forme de finanțare, factoringul implică și o discuție între sectorul bancar și ministerul de resort care trebuie să facă plățile.
Dar și banii respectivi costă. Dacă dumneavoastră, ca cetățeni, vreți să faceți un împrumut, vi se prezintă care sunt costurile. Așa este și la agentul economic, indiferent de situație.
Anul trecut cred că eram singura care strica petrecerea din spațiul public, spunând că nu o să existe fluxul de necesar pe o schemă atât de generoasă, indiferent de ce vedeți în raportările EUROSTAT. Şi aici ar fi foarte bine ca statul român să clarifice că acele prețuri nu reprezintă prețul plafonat.
S-a insistat că există bani. Acum, ca să fiu foarte onestă, sectorul energetic a pus la dispoziție banii. Dacă noi ne uităm la ce s-a încasat, dacă ar fi fost un circuit în interiorul sectorul energetic – de exemplu ce au plătit actorii din sector, inclusiv producătorii pe taxe, impozite suplimentare, cât a încasat statul român din TVA – sectorul energetic a asigurat sursa de finanțare. Estimarea pe ce s-a încasat este de 45-46 de miliarde în 2022. Până acum s-au plătit 23 miliarde pe schemele de plafonare.
Eu nu spun că toți banii trebuie să se ducă pe plafon. Sunt convinsă că trebuie să se ducă și pe investiții, dar nu este în regulă să ai astfel de întârzieri, chiar să ai şi o intenție de a legifera întârzierea la plată. Vorbim de predictibilitate, credibilitate, vrem investitori. Dacă cineva își imaginează că, indiferent de sectorul în care investește, investitorul nu se uită pe cadrul general și pe ce se întâmplă în alte sectoare, suntem idealiști. Când se analizează, se analizează de către orice investitor fiecare element.
În momentul de față, ultimele plăți s-au făcut în septembrie, când s-a suplimentat din taxa de solidaritate plătită operatori. Dacă mă uit pe cifre, acum o lună de zile, ministrul Energiei a spus că are în așteptare 1 miliard și ceva. Pe 10-11 noiembrie, ANRE a publicat o actualizare, acolo mai apărea un miliard și ceva la decontare.
Dacă facem o estimare pe un istoric, probabil că la decembrie vom avea spre plată în jur de 3 miliarde. Asta nu înseamnă că este valoarea reală, furnizorul deja pune mult mai mulți bani, dar este ceea ce ANRE a confirmat către Minister. Avem o lege care spune că ANRE trebuie să analizeze în 10 zile de la depunerea dosarului și ministerele trebuie să facă plata în 30 de zile, dar această lege se implementează după cum vedeți și dumneavoastră”.
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…
Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…
Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…
Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…
Robert Cosmin Până a fost numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…
Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…
This website uses cookies.
Read More