- 
CEO-ul ExxonMobil avertizează că legislația UE ar putea forța retragerea din Europa
 - 
Legislația UE impune un plan climatic aliniat la Acordul de la Paris, spune Woods
 - 
Qatarul amenință din nou că va opri furnizarea de GNL către Europa din cauza legislației privind sustenabilitatea
 
Directorii executivi ai doi dintre cei mai mari furnizori de gaze din Europa, ExxonMobil și QatarEnergy, au avertizat luni că ar putea înceta colaborarea cu Uniunea Europeană dacă aceasta nu va relaxa semnificativ legislația privind sustenabilitatea, care ar putea impune amenzi de 5% din veniturile lor globale, potrivit Reuters.
Directorul general al Exxon, Darren Woods, a declarat pentru Reuters, în marja reuniunii ADIPEC de la Abu Dhabi, că Directiva UE privind diligența necesară în materie de sustenabilitate corporativă ar avea „consecințe dezastruoase” dacă ar fi adoptată în forma sa actuală.
Directiva impune companiilor care desfășoară activități în blocul comunitar să abordeze riscurile legate de drepturile omului și de mediu în cadrul lanțurilor lor de aprovizionare și vizează responsabilizarea companiilor pentru prejudiciile cauzate chiar și în operațiunile din afara Europei.
„Dacă nu putem fi o companie de succes în Europa și, mai important, dacă încep să încerce să aplice legislația lor dăunătoare și să o impună în întreaga lume în care ne desfășurăm activitatea, devine imposibil să rămânem acolo”, a spus Woods.
Ministrul Energiei din Qatar, Saad al-Kaabi, care este și CEO al QatarEnergy, a declarat pentru Reuters la aceeași conferință că gigantul gazier are planuri de urgență în cazul în care decide să oprească livrările către Europa – o amenințare pe care Kaabi a avertizat în repetate rânduri că nu este o cacealma.
Vorbind luni la ADIPEC, Kaabi a reînnoit amenințarea de a opri furnizarea de gaz natural lichefiat către Europa, spunând că nu va putea continua să facă afaceri în Europa dacă UE nu modifică sau anulează legea.
„Nu putem atinge zero net emisii, iar aceasta este una dintre cerințe, printre multe altele”, a spus Kaabi.
„Europa trebuie să înțeleagă că, în opinia mea, are nevoie de gazul din Qatar. Are nevoie de gaz din SUA”, a spus el. „Are nevoie de gaz din multe locuri din întreaga lume… este foarte important să ia în considerare acest lucru cu foarte mare seriozitate.”
Woods a spus că legislația impune companiilor mari, precum ExxonMobil, să implementeze planuri de tranziție climatică aliniate la obiectivul Acordului de la Paris de a limita încălzirea globală la 1,5 °C peste nivelurile preindustriale – o cerință pe care el a descris-o ca fiind imposibil de realizat din punct de vedere tehnic.
„Ceea ce mă uimește este că această cerință excesivă nu numai că ne obligă să facem acest lucru pentru activitatea pe care o desfășurăm în Europa, dar m-ar obliga să fac acest lucru pentru toate activitățile mele din întreaga lume, indiferent dacă acestea au legătură cu Europa sau nu”, a spus el.
COMPANII PRINTRE PRINCIPALII FURNIZORI AI EUROPEI
ExxonMobil și QatarEnergy se numără printre principalii furnizori de GNL din Europa, compania americană contribuind cu aproximativ 50% la importurile UE de la producătorii americani în 2024, în timp ce Qatarul a furnizat între 12% și 14% din GNL-ul blocului de la invazia Rusiei în Ucraina în 2022.
Europa este, de asemenea, o piață importantă pentru ambele companii, Exxon afirmând anul trecut că a investit 20 de miliarde de euro (23,32 miliarde de dolari) în regiune în ultimul deceniu, în timp ce QatarEnergy are contracte de furnizare pe termen lung cu Shell (SHEL.L) din Marea Britanie, TotalEnergies (TTEF. PA) și compania italiană ENI (ENI.MI).
Cele două companii, ale căror livrări de gaz către continent au crescut brusc după întreruperea aprovizionării din Rusia, presează acum blocul să renunțe la o parte din strategia sa ecologică.
Guvernele Qatarului și Statelor Unite au îndeamnă luna trecută șefii de stat europeni să reconsidere legea, care, potrivit acestora, amenință aprovizionarea Europei cu energie fiabilă și la prețuri accesibile.
Parlamentul European a acceptat să negocieze modificări suplimentare ale legii, iar UE intenționează să aprobe modificările finale până la sfârșitul anului.
„Ne-ar plăcea să servim Europa. Ne-am angajat față de Europa”, a spus Kaabi. „Nu cerem nimic special, spunem doar că vrem să concurăm pe o piață echitabilă.”