Autor: Dragoș Anastasiu
În timp ce toate țările dezvoltate din Europa se bucură de beneficiile unei piețe de transport deschise către concurență, România rămâne blocată în hățișurile birocratice și deciziile amânate ale Curții Constituționale. Legea transportului de persoane votată de Parlament în primăvara anului 2023, un proiect esențial pentru deschiderea pieței de transport de călători cu autocarul, se află de mai bine de un an și jumătate în sertarele CCR – cu o nouă amânare a deciziei pentru mijlocul lunii octombrie. După modelul tuturor ședințelor de până acum este de așteptat ca, în buza alegerilor parlamentare și prezidențiale, să nu fie o prioritate nici acum o decizie și să vedem o nouă și încă o nouă amânare.
Această situație este greu acceptabilă pentru drumul pe care România ar trebui să îl parcurgă spre modernitate și o piață concurențială. Asta cu atât mai mult cu cât la nivelul Uniunii Europene se promovează concurența și eficiența. România ce face? România stă pe loc! România pare să blocheze intenționat reformele necesare pentru revitalizarea transportului de călători, un sector esențial al economiei.
Europa cere, România amână
Foarte interesant este că în această lună a fost publicat un raport european, realizat de Mario Draghi, intitulat The Future of European Competitiveness – In-Depth Analysis and Recommendations. Poate titlul nu spune multe, dar acest document este mai mult decât un simplu raport, este o radiografie a viitorului transporturilor în Europa și o hartă a pașilor de urmat pentru a crește competitivitatea Uniunii Europene. Una dintre recomandările venite de la fruntea instituților europene este liberalizarea pieței de transport rutier, în special în sectorul de transport de persoane.
Raportul subliniază foarte bine toate beneficiile unei piețe concurențiale. Ce am vrea cu toții să avem în România, cam asta ne spune și raportul. Deschiderea pieței către concurența ne poate aduce prețuri mai mici pentru călătoriile cu autocarul, eficiență în modul în care se operează autocarele, o calitate ridicată a serviciilor – toate sprijinite de investiții în tehnologie și în soluții de reducere a gradului de poluare.
Este un model care funcționează în zeci de țări atât în transportul rutier, cât și în alte sectoare, precum aviația sau transportul feroviar.
De ce nu funcționează în România în zona de transport de persoane?
În România liberalizarea este împiedicată de amânarea nejustificată a luării unei decizii din partea Curții Constituționale. Legea transportului de persoane votată încă din primăvara anului trecut și creată tocmai pentru a deschide treptat piața transportului de călători și pentru a introduce reguli clare de concurență și siguranță, nu este o prioritate pentru judecători. În tot acest timp blocajul din transport persistă. În lipsa unei decizii din partea CCR avem un vid legislativ, iar companiilor de transport li se prelungesc licențele automat, fără criterii clare și fără a se confrunta cu presiunea concurenței.
Asta se dorește, oare? Poate fi un pas intenționat care face ca monopolurile să rămână neatinse. De partea cealaltă, călătorul este cel care are cel mai mult de suferit în lipsa investițiilor în vehicule noi și mai puțin poluante, iar calitatea serviciilor de transport se degradează de la o lună la alta.
Raportul lui Mario Draghi este un exemplu pe care România ar trebui să-l urmeze. El subliniază că deschiderea pieței transportului rutier către concurență ar permite o mai bună utilizare a infrastructurii, ar încuraja inovația și ar îmbunătăți calitatea serviciilor. De asemenea, prețurile ar deveni mai competitive, iar călătorii ar beneficia de servicii de calitate la un preț corect. Deschiderea pieței de transport rutier de persoane este atât o necesitate economică, cât și o responsabilitate morală față de cetățeni pentru că reprezintă o oportunitate pentru o viață mai bună și un transport modern, competitiv și sustenabil.