Anul 2021 a fost al cincilea an consecutiv de scădere a excedentului balanţei comerciale a Germaniei, arată datele oficiale publicate miercuri, în condiţiile în care blocajele de aprovizionare din întreaga lume au frânat exporturile primei economii europene, inclusiv în sectorul important al producţiei de automobile, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Oficiul federal de statistică (Destatis) a informat miercuri că balanţa comercială a Germaniei a afişat anul trecut un excedent de 173,3 miliarde de euro, în condiţiile în care exporturile au crescut cu 14% până la 1.375,5 miliarde de euro, însă importurile au avansat mai rapid, cu 17%, până la 1.202,2 miliarde de euro.
Performanţele comerciale ale Germaniei contrastează puternic faţă de cifrele publicate marţi de Franţa, care anul trecut a înregistrat cel mai grav deficit comercial din istoria sa, 84,7 miliarde de euro.
În ceea ce priveşte datele pentru luna decembrie, excedentul balanţei comerciale a Germaniei a fost de 6,8 miliarde de euro, potrivit datelor corectate în funcţie de variaţiile sezoniere, după un excedent de 10,9 miliarde de euro în luna noiembrie. În date brute, surplusul comercial al Germaniei a scăzut în luna decembrie până la 7 miliarde de euro, sub estimările analiştilor intervievaţi de Factset care mizau pe un surplus de 10,6 miliarde de euro.
Datele publicate miercuri de Destatis arată că exporturile germane au crescut cu 0,9% în luna decembrie comparativ cu luna precedentă, până la 117 miliarde de euro, în timp ce importurile au crescut cu 4,7% până la 110 miliarde de euro.
Pe ansamblul anului 2021, SUA au redevenit cel mai mare partener comercial al Germaniei după ce a absorbit mărfuri în valoare de 122,1 miliarde de euro provenite din Germania, devansând China (103,6 miliarde de euro) şi Franţa (102,3 miliarde de euro). Exporturile Germaniei spre zona euro au totalizat 519 miliarde de euro, ceea ce înseamnă o creştere de 17,5% în ritm anual.
Comerţul exterior al Germaniei se bazează pe importanţa componentei industriale a economiei sale, cu automobilele şi piesele auto, maşinile, produsele chimice, aparatele electrice şi optice ‘made in Germany’ care se vând în întreaga lume. Însă penuria mondială de componente industriale a gripat anul trecut industriei germane, conducând la oprirea producţiei, în special de automobile. Datele publicate luna trecută de Asociaţia Industriei Auto din Germania (VDA) arată că în 2021 exporturile de automobile germane au scăzut cu 10% în ritm anual până la 2,38 milioane de unităţi.