Update articol:

George Niculescu, ANRE: Suntem prima țară riverană Mării Negre care are o Lege Offshore Wind!

George Niculescu, Președintele ANRE

Suntem prima țară riverană Mării Negre care are o Lege Offshore Wind, spune domnul George Niculescu, preşedintele ANRE, după ce Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, proiectul iniţiat de Guvern care stabileşte cadrul legal pentru dezvoltarea investiţiilor în domeniul energiei eoliene offshore din Marea Neagră.  

George Niculescu a scris: “Unul dintre proiectele de anvergură pentru care ne-am dedicat timpul și energia ultimilor ani a prins contur: Legea Offshore wind. De astăzi, putem afirma cu mândrie că România este prima țară riverană a Mării Negre care a realizat arhitectura juridică a acestei legi , proiectul trecând de Camera Deputaților.

Este un obiectiv major pe care l-am atins cu succes anul acesta, statul român putându-și aroga calitatea de „deschizător de drumuri” în sectorul energiei eoliene la Marea Neagră. Suntem cu un pas înaintea celorlalte state riverane Mării Negre și, totodată, suntem mai aproape de a deveni un pol european în sectorul energiei eoliene. Am coordonat acest proiect în perioada cât am fost secretar de stat în Ministerul Energiei și acum, în calitate de reglementator, mă bucur să văd materializat acest obiectiv.

Munca unei echipe de profesioniști din care am avut onoarea să fac parte a făcut posbilă reglementarea unui domeniu nou de activitate de la zero.

Trebuie să continuăm să dezvoltăm industria energetică românească, să conlucrăm și să găsim cele mai bune soluții pentru industrie. Acesta este doar debutul procesului de valorificare a potențialului uriaș deținut de sectorul eolian național”.

Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, proiectul iniţiat de Guvern care stabileşte cadrul legal pentru dezvoltarea investiţiilor în domeniul energiei eoliene offshore din Marea Neagră. S-au înregistrat 229 voturi pentru, două contra şi două abţineri. Camera Deputaţilor este for decizional.

Actul normativ reglementează cadrul general necesar implementării în România a proiectelor de producere a energiei electrice din resurse eoliene offshore.

Implementarea proiectelor de producere a energiei electrice din resurse eoliene offshore se realizează cu respectarea principiului nediscriminării, în condiţii de concurenţă loială, şi cu respectarea principiului de prevenire şi controlul integrat al poluării prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile pentru activităţile cu impact semnificativ asupra mediului, prevede proiectul.

Ministerul Energiei va avea atribuţii în domeniul producerii energiei eoliene offshore, printre care: efectuează studii de specialitate în baza cărora stabileşte perimetrele offshore care pot fi oferite spre concesionare şi identifică informaţiile tehnice de bază aferente perimetrelor respective, care sunt puse la dispoziţia operatorilor economici interesaţi să participe la procedura competitivă de atribuire; stabileşte perimetrele offshore care pot fi concesionate în vederea explorării perimetrului şi a construirii şi exploatării de centrale electrice eoliene offshore cu respectarea zonelor interzise; organizează proceduri competitive de atribuire pentru încheierea contractelor de concesiune; încheie contractul de concesiune; primeşte şi gestionează datele şi informaţiile privind resursele eoliene offshore comunicate de concesionari, asigurând stocarea, sistematizarea şi valorificarea acestora; emite ordine şi instrucţiuni cu caracter obligatoriu, pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei legi; elaborează modelul contractului-cadru de concesiune, care include drepturile şi obligaţiile părţilor.

Această autoritate va emite aprobarea de dezvoltare a centralelor electrice eoliene offshore, în cadrul perimetrelor concesionate, precum şi aprobarea de desfiinţare a acestora; va monitoriza şi controla respectarea de către concesionar a normelor şi instrucţiunilor din domeniul de activitate şi dispune măsuri pentru respectarea acestora; va urmări, împreună cu autorităţile competente în domeniul protecţiei mediului, aplicarea măsurilor stabilite pentru protecţia zonei maritime de suprafaţă şi de adâncime în cursul operaţiunilor de construire/dezafectare şi pe toată durata de funcţionare a centralelor electrice eoliene offshore; va constata executarea de activităţi fără aprobare de dezvoltare sau desfiinţare şi aplică sancţiunile stabilite prin prezenta lege şi va emite norme şi instrucţiuni cu caracter obligatoriu privind siguranţa operaţională în activităţile de explorare, precum şi în cele de construcţie şi exploatare a centralelor eoliene offshore.
În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Energiei iniţiază procedurile pentru realizarea unui studiu de specialitate în vederea pregătirii procesului de concesiune şi a activităţilor de explorare, construcţie şi exploatare a centralelor electrice eoliene offshore, mai prevede actul normativ.

 

În baza studiului de specialitate, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei, se aprobă, până la data de 31 martie 2025, lista perimetrelor eoliene offshore care pot fi concesionate, definite prin coordonate topogeodezice. Aceasta include, pentru fiecare perimetru în parte: amplasamentul spaţial în raport cu Planul de Amenajare a Spaţiului Maritim, informaţii tehnice de bază, precum şi informaţii privind impactul asupra mediului.

Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei, se aprobă normele specifice privind procedurile de concesionare ale perimetrelor eoliene offshore, cuantumul redevenţelor şi taxelor, precum şi schema de sprijin, după caz, până la data de 30 iunie 2025, mai prevede actul normativ.

Concesionarea se acordă unui operator economic pentru explorarea perimetrului eolian offshore, lucrările de construire a centralei electrice eoliene offshore şi exploatarea acesteia ca urmare a organizării unei proceduri competitive de atribuire pentru fiecare perimetru/grup de perimetre inclus în hotărârea Guvernului.

Contractul de concesiune se încheie pentru o perioadă de cel mult 30 de ani, cu posibilitatea unei singure perioade de prelungire de cel mult 10 ani.

Proiectul contribuie la îndeplinirea jalonului 116, aferent Reformei 1 – Reforma pieţei de energie electrică, prin înlocuirea cărbunelui din mixul energetic şi susţinerea unui cadru legislativ de reglementare stimulativ pentru investiţii private în producţia de electricitate din surse regenerabile, din cadrul Componentei 6 – Energie a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, se mai precizează în expunerea de motive.

 

BVB | Știri BVB

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (25/07/2025)

Convocare AGA O & E 03(04).09.2025

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (25/07/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

AROBS TRANSILVANIA SOFTWARE (AROBS) (25/07/2025)

Perioada inchisa de tranzactionare 28.07.2025 - 27.08.2025

SIMTEL TEAM (SMTL) (25/07/2025)

Perioada inchisa de tranzactionare 27.07.2025 - 26.08.2025