-
Brandurile de modă franceze și-au exprimat șocul miercuri, după ce brandul de fast-fashion Shein a decis să deschidă un magazin într-un centru comercial istoric din Paris. Gigantul chinez va deschide un magazin în BHV Marais, determinând unii comercianți cu amănuntul să declare că vor părăsi magazinul universal.
Decizia gigantului asiatic de comerț electronic Shein de a-și deschide un magazin într-un renumit centru comercial parizian a stârnit nemulțumiri în capitala modei.
Furia a crescut de când Shein a anunțat săptămâna trecută că va deschide primul său magazin fizic permanent în noiembrie, la BHV Marais, o clădire emblematică situată vizavi de Primăria Parisului din 1856, potrivit France 24.
Această mișcare a determinat unele mărci franceze să anunțe că vor părăsi BHV Marais, dar magazinul pierduse deja chiriași din cauza întârzierilor la plată.
Mathilde Lacombe, cofondatoarea liniei de cosmetice Aime, a cărei marcă s-a numărat printre cele care au decis să plece după anunțul Shein, a declarat că este „profund șocată” de această tranzacție.
Criticii se tem că Shein – a cărui ascensiune fulminantă a fost un blestem pentru companiile tradiționale de retail din domeniul modei – va afecta și mai mult magazinele din Franța, care au fost nevoite să concedieze personal sau să închidă.
Fondat în China și având acum sediul în Singapore, gigantul modei rapide vinde o gamă largă de produse la prețuri extrem de competitive.
Dar brandul a fost, de asemenea, supus unei atenții globale cu privire la impactul modelului său de afaceri asupra mediului și condițiilor de muncă din fabricile sale textile.
„În fața primăriei din Paris, vor crea un nou megastore Shein care – după ce a distrus zeci de branduri franceze – ar putea inunda și mai mult piața noastră cu produse de unică folosință”, a declarat asociația profesională a companiilor franceze de îmbrăcăminte pentru femei, FFPAPF.
Comisia Europeană investighează Shein în legătură cu riscurile legate de produsele ilegale, în timp ce legislatorii UE au aprobat luna trecută o legislație menită să reducă impactul modei rapide asupra mediului.
„Sosirea Shein contravine convingerilor noastre”, a declarat pentru AFP fostul ministru francez al tranziției ecologice, Christophe Béchu.
„Omagierea” capitalei modei
Shein și-a prezentat intrarea pe piața de retail fizic din Franța ca un omagiu adus țării și rolului său central în lumea modei.
„Alegând Franța ca loc pentru testarea retailului fizic, omagiem poziția sa de capitală cheie a modei și îmbrățișăm spiritul său de creativitate și excelență”, a declarat Donald Tang, președintele executiv al Shein.
„Este potrivit ca această călătorie să înceapă la Paris, la BHV – locul de naștere al comerțului modern”, a adăugat el.
Compania intenționează, de asemenea, să deschidă magazine în marile magazine Galeries Lafayette din orașele Dijon, Reims, Grenoble, Angers și Limoges.
BHV Marais și cele cinci locații Galeries Lafayette sunt operate de grupul imobiliar Societe des Grands Magasins (SGM).
SGM intenționează să cumpere clădirea BHV Marais de la Galeries Lafayette, dar banca de stat pe care spera să o folosească pentru finanțarea achiziției a decis să se retragă din cauza parteneriatului cu Shein.
„Banca Teritoriilor a aflat despre acest parteneriat din presă, fără nicio notificare prealabilă, ceea ce a dus la o ruptură a încrederii între cele două părți”, a declarat aceasta într-un comunicat.
SGM a denunțat „presiunea politică” din spatele acestei mișcări, dar a insistat că poate continua achiziția clădirii. Galeries Lafayette și-a exprimat, de asemenea, opoziția față de deschiderea magazinelor Shein în cele cinci locații care îi poartă numele, deși nu mai operează aceste locații.
„Galeries Lafayette își exprimă dezacordul profund față de această decizie, având în vedere poziționarea și practicile acestui brand de modă ultra-rapidă, care sunt în contradicție cu propria sa ofertă și valori”, se arată într-un comunicat emis după anunț.
SGM avea deja o serie de branduri de lux care părăsiseră BHV Marais din cauza întârzierilor de plată înainte de sosirea Shein. SGM a declarat că întârzierile de plată de milioane de euro sunt temporare, dând vina pe implementarea unui nou sistem automatizat de contabilitate, și a negat existența unor probleme de flux de numerar, menționând că BHV a revenit la profitabilitate în 2024. Cu toate acestea, efectele sunt vizibile în rafturile goale și culoarele rarefiate de la BHV, care angajează direct 750 de persoane, în special în departamentele de bricolaj și papetărie.
Firma franceză de lenjerie intimă Slip Francais a declarat că a fost nevoită să inițieze proceduri legale împotriva SGM din cauza întârzierilor în transferul veniturilor din vânzările realizate la BHV. „Este un partener în care nu mai avem încredere”, a declarat fondatorul Slip Francais, Guillaume Gibault, pentru AFP.
Acordul cu Shein „nu a făcut decât să confirme că am luat decizia corectă” de a părăsi BHV Marais, a adăugat el.