Grupul TTS (consolidat) a inregistrat in primele 9 luni ale anului venituri de 664,3 mil lei (47,3% 9L_2022/9L_2021) si un profit net de 136,9 mil lei (137,9% 9L_2022/9L_2021), in timp ce TTS (individual) a inregistrat o cifra de afaceri de 465,3 mil lei (56,8% 9L_2022/9L_2021) si un profit net de 60,6 mil lei (127,8% 9L_2022/9L_2021), potrivit raportului transmis Bursei de Valori București.
Conditiile de piata au ramas favorabile si s-au stabilizat in T3, atat in ce priveste serviciile de transport fluvial pe Dunare cat si in ce priveste serviciile de operare portuara in Constanta, si au determinat rezultatele foarte bune obtinute de Grupul TTS – la nivel consolidat, si de TTS – la nivel individual, potrivit comunicatului.
Principalul factor care a determinat aceasta evolutie a fost intrarea pe piete a fluxurilor masive de cereale exportate de Ucraina, pe fondul ofertei de servicii limitate de capacitatile existente, atat la nivelul flotelor de pe Dunare, cat si in portul Constanta.
Anticipand lipsa de capacitate disponibila, Grupul TTS a operationalizat doua terminale de geamanduri in rada interioara a portului Constanta, TTS1 la inceputul lui iulie, si TTS2 in luna septembrie. Ambele terminale asigura independenta lanturilor logistice operate de TTS de existenta de facilitati de operare portuara disponibile, incarcarea si descarcarea navelor maritime realizandu-se in larg, prin transbord direct nava – barje, fara ca navele sa fie nevoite sa acosteze la cheu si fara sa aiba nevoie de spatii de depozitare pentru incarcare-descarcare.
Volumul de activitate al TTS a fost afectat de iesirea din piata a doua fluxuri importante de materii prime minerale cu o valoare cumulata de 1,25 mil tone – materii prime siderurgice pe relatia Ismail-Galati si bauxita pentru combinatul de alumina din Tulcea. Aceste fluxuri insa se derulau pe distante scurte avand o valoare adaugata mica. Astfel incat, desi volumul agregat de marfuri transportate si operate de Grup in primele 9 luni a fost mai mic cu 1,11 mil tone fata de perioada similara din 2021, veniturile realizate de Grup au crescut prin preluarea de fluxuri noi cu valoare adaugata mare.
Seceta prelungita – cea mai grava din 2003 incoace, a condus la niveluri ale Dunarii extrem de joase. In consecinta, conditiile de navigatie au fost nefavorabile pe intreg parcursul trimestrului, navigatia fiind intrerupta in zona Zimnicea pentru o perioada de 40 zile.
Flexibilitatea operationala asigurata de modelul de afaceri al Grupului TTS si eforturile depuse la nivel de grup au facut ca efectele secetei sa fie contracarate in totalitate pana la finalul trimestrului. Principalele masuri luate in acest sens au fost inlocuirea partiala a fluxurilor intrerupte de seceta cu fluxuri in regim combinat cale ferata/fluvial, preluarea rapida de catre flota ramasa in aval de Zimnicea a noilor fluxuri de marfa aparute in piata si organizarea de noi lanturi logistice
Investitiile in modernizarea si recertificarea navelor – in principal marirea capacitatii si modernizarea barjelor de 2.000 tone, efectuate de NAVROM in T3 au fost de 3,8 mil EUR. Cumulat pe primele 9 luni investitiile in flota au atins 14,273 mil EUR, depasind valoarea bugetata pentru intreg anul 2022.
Previziuni pentru T4 2022
• Privitor la volumul de activitate, anticipam, in principal, o revenire la niveluri normale a volumului de materii prime minerale operate si transportate si ne asteptam la o crestere a fluxurilor de cereale de provenienta ucraineana.
• Conditiile de navigatie vor ramane suboptime pe durata intregului trimestru, dar vor fi mai bune decat cele din T3, ceea ce va permite derularea activitatii de transport fluvial la niveluri mai apropiate de cele normale.
• Nu anticipam o inrautatire a conditiilor de piata, avand in vedere ca dezechilibrul intre cererea de servicii si limitarile de capacitate ale ofertei este in continuare prezent.
• Principalele riscuri pe care vedem sunt legate inrautatirea semnificativa a situatiei macroeconomice si intrarea in recesiune a economiei europene in ansamblu ca efect al razboiului din Ucraina, cu potentiale efecte negative directe asupra cererii de servicii de transport fluvial si operare portuara, riscul de inrautatire a conditiilor de navigatie si riscul de cerere foarte scazuta pentru servicii de transport cereale provenind din bazinul Dunarii de Jos.
• In aceste conditii, anticipam o mentinere a rezultatelor operationale si financiare in linie cu nivelurile inregistrate pe primele 9 luni, cu potential in minus daca riscurile si incertitudinile semnalate se vor materializa, si cu potential in plus daca anticiparile noastre privitoare la volumul de activitate se vor confirma.
Grupul TTS este cel mai mare furnizor de servicii logistice integrate – expeditie, transport pe Dunare si operare portuara de produse agricole, materii prime minerale si ingrasaminte chimice, din bazinul Dunarii de Jos.
Grupul este format din 16 companii, 11 inregistrate in Romania, 3 inregistrate in Ungaria si cate una in Republica Moldova si Austria, si opereaza pe intregul curs navigabil al Dunarii, de la Kelheim pana la Constanta si pana la Ismail/Reni in Ucraina.
Grupul TTS detine cea mai mare flota fluviala din bazinul dunarean, cu o capacitate de aproape 800 mii tone, 8 macarale plutitoare, precum si terminale portuare in Constanta si in 7 porturi fluviale dunarene din Romania si Ungaria.