Politica

Guvernul vrea să modifice OUG 109/2011, pentru a integra activitatea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP)

Guvernul vrea să modifice OUG 109/2011, potrivit unui draft de OUG intrat în posesia noastră.

Guvernul își justifică modificările pentru a integra astfel activitățile Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), organ de specialitate cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea Prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.

“Până în prezent Agenția pentru Evaluarea și Monitorizarea Întreprinderilor Publice nu a fost operaționalizată, iar acest aspect este de natură să ducă la blocarea activității întreprinderilor publice având în vedere rolul acestei instituții în procedurile de selecție și numire a conducerii întreprinderilor publice de la nivel național”, se mai arată în document.

Vezi mai jos documentul: 

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

ART. I. – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al
Românei, Partea I, nr. 883 din 14 decembrie 2011, aprobată cu modificări și
completări prin Legea nr.111/2016, cu modificările și completările ulterioare, se
modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 2, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„1. guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – ansamblul de reguli,
proceduri și procese pentru administrarea și conducerea întreprinderii publice, care determină modul în care sunt stabilite drepturile și obligațiile diferiților participanți, respectiv structura de guvernanță a întreprinderii publice, precum și consiliul de administrație și de supraveghere, directori și directorat, acționari și alte persoane
interesate, care stabilesc structura și funcționarea sistemului decizional, având drept
scop asigurarea conformității direcției strategice a întreprinderii publice, precum și
a conducerii acesteia cu standardele de bună guvernanță corporativă cuprinse în
Principiile Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) de
guvernanță corporativă, precum și în Ghidul OCDE privind guvernanța corporativă
a întreprinderilor publice;”

2. La articolul 2, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(5) Politica de proprietate se referă, în principal, la:
a) obiectivele Guvernului, respectiv ale unităților administrativ-teritoriale, în
ceea ce privește proprietatea publică;
b) gestionarea participațiilor statului și unităților administrativ-teritoriale în
scopul asigurării unei bune performanțe financiare și a rentabilității întreprinderilor
publice;
c) măsurile necesar a fi luate într-un interval de timp bine stabilit pentru a
asigura punerea în aplicare a principalelor obligații prevăzute la art. 2

3. La articolul 2 (2), alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(6) Politica de proprietate a statului se publică pe pagina de internet a
AMEPIP în termen de 3 zile de la publicarea legii de aprobare a acesteia.”

4. La articolul 2 (4), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:
„a) inițiază proiectul de lege privind politica de proprietate, elaborat de
AMEPIP, cu respectarea principiului autonomiei locale și a prerogativelor unităților
administrației publice locale în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor care derivă
din calitatea acestora de proprietari asupra bunurilor de interes local;”

5. La articolul 4 (2), după alineatul (31) se introduc două noi alineate, alin.
(32) și (33), cu următorul cuprins:
„(32) În caz de vacanță a funcției de președinte al AMEPIP, unul dintre
vicepreședinți este desemnat, prin decizie a prim-ministrului, să exercite atribuțiile
președintelui, cu rang de secretar de stat, al AMEPIP, până la numirea conducătorului instituției, potrivit prevederilor alin. (3).

(33) Calitatea de președinte și de vicepreședinte al AMEPIP este incompatibilă
cu exercitarea funcțiilor publice, cu excepția activității didactice, în condițiile legii.
Președintelui și vicepreședinților le sunt interzise exercitarea, direct sau prin
persoane interpuse, a activităților de comerț și participarea la administrarea sau la
conducerea unor societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, regii autonome sau
organizații cooperatiste.”

6. La articolul 4 (11), după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin.(4),
cu următorul cuprins:
„(4) Evaluarea favorabilă a mandatelor președintelui, respectiv vicepreședinților AMEPIP, în baza raportului de audit, permite acestora înscrierea pe lista de candidați prevăzută la art. 4 (2) alin.(3), care se înaintează de secretarul
general al Guvernului prim-ministrului, fără parcurgerea procedurii de selecție.”

7. La articolul 15, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) În vederea aplicării prevederilor alin. (1) și (2), consiliul de administrație
adoptă, în termen de 90 de zile de la data numirii, un cod de etică, care se revizuiește
anual, dacă este cazul, fiind avizat, în prealabil, de auditorul intern. Codul de etică
se publică, prin grija președintelui consiliului de administrație, pe pagina de internet
a regiei autonome, în 48 de ore de la adoptare, iar în cazul revizuirii, la data de 31
mai a anului în curs.”

8. La articolul 15, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin.
(5) și (6), cu următorul cuprins:

„(5) Administratorul este în conflict de interese dacă se află în una dintre
următoarele situații:

a) încheie un act juridic care produce un folos material pentru sine, pentru
soțul său ori rudele sau afinii săi până gradul IV inclusiv;
b) este chemat să rezolve cereri, să ia decizii sau să participe la luarea
deciziilor cu privire la societățile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată,
cu modificările și completările ulterioare, cu capital privat, sau în cadrul societăților
comerciale înregistrate în străinătate și care desfășoară activitate pe teritoriul
României, în cadrul cărora dețin funcția de președinte, vicepreședinte, director
general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație
sau cenzor ori alte funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat;
c) societățile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările
și completările ulterioare, cu capital privat, ori societățile comerciale înregistrate în
străinătate și care desfășoară activitate pe teritoriul României, în cadrul cărora dețin
funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager,
administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor ori alte funcții de
conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat, încheie contracte comerciale
cu regia autonomă în cadrul căreia exercită funcția de administrator.

(6) Prevederile alin. (5) lit. b) și c) se aplică și în cazul în care funcțiile sau
calitățile respective sunt deținute de soțul sau soția sa, rudele ori afinii săi până la
gradul IV inclusiv ale administratorului.”

9. La articolul 29, alineatele (1), (8) și (10) se modifică și vor avea
următorul cuprins:

„(1) Membrii consiliului de administrație sunt desemnați de adunarea
generală a acționarilor, la propunerea comisiei de selecție și nominalizare prevăzute
la art. 2 pct. 27, care înaintează autorității publice tutelare, în vederea formulării de
propuneri pentru desemnarea în adunarea generală a acționarilor, o listă scurtă
pentru fiecare post de administrator al întreprinderii publice, pe baza criteriilor de
selecție comunicate public, prin anunț, în ordinea clasamentului candidaților pentru
postul respectiv. Numirea fiecărui membru al consiliului de administrație se
efectuează din rândul primilor doi candidați pentru fiecare post în cazul în care lista
scurtă cuprinde cel puțin trei candidați clasați în urma aplicării criteriilor de selecție.

Orice derogare de la această regulă se justifică de către autoritatea publică tutelară.
Lipsa justificării menționate mai sus sau înlăturarea nemotivată a unui candidat din
clasamentul întocmit de comisia de selecție și nominalizare dă dreptul candidatului
să conteste la AMEPIP rezultatul obținut, iar dacă răspunsul la contestație nu este
considerat corespunzător, se poate adresa instanței civile competente. Procedura de
selecție pentru membrii consiliului de administrație sau supraveghere se finalizează
în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a
acționarilor de inițiere a procedurii.
…………………………………………………………………………………………………………..
(8) În situația nerespectării prevederilor legale cu privire la selecția
candidatului, președintele comisiei sau, în caz de divergență între membrii comisiei,
orice membru al comisiei de selecție și nominalizare notifică AMEPIP, dispozițiile
de la art.44 alin.(5) lit. c) pct. vii) aplicându-se în mod corespunzător.
…………………………………………………………………………………………………………..
(10) Contractul de mandat ce va fi încheiat cu administratorii, precum și
modificările acestuia se avizează de către AMEPIP și se aprobă de către adunarea
generală a acționarilor.”

10. La articolul 291, alineatele (4), (6) și (7) se modifică și vor avea
următorul cuprins:
„(4) Încălcarea de către conducătorul autorității publice tutelare, de către
președintele consiliului de administrație sau de supraveghere a reglementărilor
privind selecția, nominalizarea și numirea administratorilor permanenți în termenul
de 5 luni, respectiv de 7 luni constituie contravenție și se sancționează cu amendă,
potrivit prevederilor art. 591 alin. (1), dacă fapta nu constituie infracțiune. În cazul
în care au fost constatate de către AMEPIP astfel de contravenții, nu este permisă
prelungirea numirii unui administrator provizoriu sau prelungirea mandatului celui
existent pentru perioada de maximum 5 luni, prevăzută la alin. (3).
…………………………………………………………………………………………………………..
(6) Fără a încălca prevederile alin. (4), depășirea perioadei maxime de 12 luni
de mandat provizoriu pentru o poziție de administrator constituie contravenție, dacă
fapta nu constituie infracțiune, și se sancționează cu amendă pentru conducătorul
autorităților publice tutelare, potrivit prevederilor art. 591 alin. (1). Mandatul
administratorului provizoriu încetează de drept la împlinirea perioadei de 7 luni,
dacă mandatul său provizoriu nu a fost prelungit conform prevederilor alin. (3), și
în orice caz la expirarea celor 12 luni pentru interimatul aceleiași poziții. Autoritatea
publică tutelară solicită adunării generale a acționarilor să constate încetarea
mandatului, în condițiile legii.

(7) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (4), depășirea perioadei maxime
de 12 luni de mandat provizoriu pentru o poziție de director constituie contravenție,
dacă fapta nu constituie infracțiune, și se sancționează cu amendă pentru
președintele consiliului de administrație sau pentru membrii consiliului de
administrație, în cuantumul stabilit la art. 591 alin. (4). În plus, mandatul directorului provizoriu încetează de drept la împlinirea perioadei de 7 luni, dacă mandatul său provizoriu nu a fost prelungit conform prevederilor alin. (3), și în orice caz la expirarea celor 12 luni pentru interimatul aceleiași poziții. Autoritatea publică
tutelară solicită adunării generale a acționarilor să constate încetarea mandatului, în
condițiile legii.”

11. După articolul 294 se introduce un nou articol, art. 295, cu următorul cuprins:
„Art. 295
. – (1) În cazul întreprinderilor publice nou înființate, prin actul
administrativ de constituire vor fi desemnați administratorii societății, care trebuie
să îndeplinească condițiile de studii și vechime, prevăzute la art. 28 alin. (3).
Mandatul primilor administratori încetează de drept la data finalizării procedurii de
selecție și nominalizare a administratorilor, prevăzute de prezenta ordonanță de
urgență.
(2) Autoritatea publică tutelară notifică AMEPIP cu privire la numirea administratorilor prevăzuți la alin. (1).
(3) În termen de 2 luni de la data înmatriculării societății la registrul comerțului, autoritatea publică tutelară va declanșa procedura de selecție și nominalizare a administratorilor.”

12. La articolul 591, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul
cuprins:
„(1) Neîndeplinirea de către autoritatea publică tutelară a obligațiilor
prevăzute la art. 2 (1) alin.(2), art. 3 alin. (1) lit. a)-j), art. 5 alin. (7), art. 29 alin. (4) și
(12), constituie contravenție și se sancționează, în funcție de gravitatea faptei, după
cum urmează:
…………………………………………………………………………………………………………..
(3) Neîndeplinirea de către consiliul de administrație sau supraveghere, în
cazul întreprinderilor publice constituite ca societăți pe acțiuni sau de către
administratorii cu drept de reprezentare legală, în cazul întreprinderilor publice
constituite ca societăți cu răspundere limitată, a obligațiilor prevăzute la art. 291
alin. (2)-(4), art. 35 alin. (6), art. 39 alin. (3) și art. 57 alin. (1), (2) și (21) constituie
contravenție și se sancționează fiecare administrator, în funcție de gravitatea faptei,
după cum urmează:

”ART. II. – Legea nr. 187/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței
de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a
întreprinderilor publice, publicată în Monitorul Oficial al Românei, Partea I, nr. 594
din 29 iunie 2023, se modifică după cum urmează:

1. La articolul II, alineatele (1) – (5) se modifică și vor avea următorul
cuprins:
„(1) În caz de vacanță a unuia sau a mai multor posturi de administrator al
regiei autonome, autoritatea publică tutelară poate proceda la desemnarea unor
administratori provizorii, până la finalizarea procedurii de selecție a
administratorilor, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului
nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu
modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările
ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta lege.
(2) Dacă vacanța prevăzută la alin. (1) determină scăderea numărului
administratorilor sub minimul legal, autoritatea publică tutelară numește
administratori provizorii pentru completarea numărului minim legal de membri ai
consiliului de administrație, până la finalizarea procedurii de selecție prevăzute la
alin. (1).
(3) În caz de vacanță a unuia sau a mai multor posturi de administrator al unei
societăți, acționarii, inclusiv acționarul – stat, prin autoritatea publică tutelară, pot
convoca adunarea generală a acționarilor în vederea numirii unuia sau mai multor
administratori provizorii, până la finalizarea procedurii de selecție a
administratorilor, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului
nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu
modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată
prin prezenta lege. Acționarii, inclusiv acționarul – stat, prin autoritatea publică
tutelară, vor putea prezenta în adunarea generală a acționarilor propuneri de
candidați.
(4) Dacă vacanța prevăzută la alin. (3) determină scăderea numărului
administratorilor sub minimul legal, acționarii, inclusiv acționarul – stat, prin
autoritatea publică tutelară, singuri sau împreună, vor convoca, de îndată, adunarea
generală a acționarilor pentru completarea numărului de membri ai consiliului de
administrație cu administratori provizorii, până la finalizarea procedurii de selecție
a administratorilor. În acest scop acționarii, inclusiv acționarul – stat, prin
autoritatea publică tutelară, vor putea prezenta în adunarea generală a acționarilor
propuneri de candidați.

(5) În situațiile prevăzute la alin. (1) – (4), durata mandatului este de
maximum 5 luni, cu posibilitatea prelungirii, o singură dată, pentru încă 2 luni,
pentru motive întemeiate, dispozițiile art. 28 alin. (3) din Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
111/2016, cu modificările și completările ulterioare, aplicându-se în mod
corespunzător.”

2. La articolul II, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alin.(7)
și (8), cu următorul cuprins:

„(7) Prin excepție de la dispozițiile alin. (5), în cazul în care procedurile de
selecție și nominalizare nu s-au putut organiza întrucât AMEPIP nu este
operațională sau nu s-au finalizat, autoritățile publice tutelare pot numi
administratori provizorii pentru încă un mandat de 5 luni, cu posibilitatea prelungirii
pentru o durată de maximum 2 luni, dispozițiile art. 28 alin. (3) din Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea
nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, aplicându-se în mod
corespunzător.

(8) Mandatul administratorilor provizorii numiți conform dispozițiilor alin.
(1) – (7) încetează de drept la data finalizării procedurii de selecție și nominalizare
a administratorilor, prevăzute de prezenta ordonanță de urgență.”

3. La articolul IV, alineatele (4) – (8) se abrogă.
4. La articolul VIII, alineatul (2) se modifică și va avea următorul
cuprins:
„ (2) Nivelul remunerațiilor membrilor consiliilor de administrație, consiliilor de
supraveghere și directorilor care nu au fost numiți în condițiile prezentei legi se stabilește prin asimilare cu cele prevăzute la art. 8, 37 și 38 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta lege, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la nivelul întreprinderii publice. În termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, contractele de mandat ale administratorilor permanenți prevăzuți la alin. (1) se vor modifica pentru a include indicatorii de performanță, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 13, 22, 30 sau 36 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta lege, după caz.”
PRIM- MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU

Articole recente

Trump joacă golf în Scoţia, înaintea întâlnirii cu Von der Leyen axată pe comerţ

Preşedintele american Donald Trump a jucat golf duminică la complexul său de la Turnberry, în…

o oră ago

Peste 2200 de consumatori din judeţul Bihor nu au în continuare energie electrică în urma furtunii de sâmbătă seară

Peste 2200 de consumatori din judeţul Bihor nu au în continuare energie electrică, după furtuna…

o oră ago

Prima reacție a lui Ilie Bolojan în scandalul Dragoș Anastasiu: “Sigur veți avea, până după amiază, o declarație”

Premierul Ilie Bolojan a avut o primă reacție duminică, la câteva zile după ce informații…

4 ore ago

China publică un plan de acțiune privind IA la câteva zile după SUA, pe fondul intensificării cursei tehnologice globale

Sâmbătă, China a lansat un plan de acțiune global pentru inteligența artificială, care solicită cooperarea…

4 ore ago

Palantir se alătură listei celor mai valoroase 20 de companii din SUA, cu o creștere a valorii acțiunilor de peste două ori în 2025

Acțiunile Palantir au crescut cu peste 2% vineri, atingând un nou record. Furnizorul de software…

4 ore ago

Comisarii ANPC au dat amenzi de peste 250.000 lei pe litoral, sâmbătă noaptea

Comisarii de la Protecția Consumatorilor au dat amenzi de peste 250.000 de lei în urma…

4 ore ago

This website uses cookies.

Read More