Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzActivitățile de control desfășurate de ANPC anul trecut au fost în creștere cu 14% față de 2022, 82.446 față de 72.080. Tot anul trecut, numărul de amenzi a fost de 64.264, față de 39.495 (creștere de 63%). Valoarea amenzilor aplicate a fost în creștere, de la 300 de milioane de lei în 2022, la 455 milioane de lei, în 2023. Valoarea amenzilor încasate de ANPC anul trecut s-a ridicat la 97 milioane de lei, față de 45 milioane de lei în 2022.
ANPC a intensificat, anul trecut, activitatea de supraveghere a pieței pe toate palierele sale de manifestare, în raport cu consumatorul, dar a avut și activitate de prevenție și corectare, acolo unde aceste lucruri s-au dovedit a fi necesare, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
În 2023, s-au desfășurat, de asemenea, ample serii de verificare la marile lanțuri de magazine, fiind înregistrate următoarele rezultate, la nivel național:
Potrivit oficialului ANPC, creșterea importantă a rezultatelor activităților instituției s-a datorat atât măsurilor manageriale initiate, a căror implementare a început încă din primul an de mandat – normarea muncii, dotarea mașinilor cu GPS, stabilirea unor strategii noi de lucru, unitare la nivel national -, cât și celor adăugate în 2023.
Dintre acestea din urmă, menționăm:
În acest sens, începând cu anul 2024 se vor intensifica sesiunile de pregătire internă a angajaților ANPC, pentru a-și adapta activitatea cu ușurință la noile sisteme digitale realizate prin fonduri europene.
Horia Constantinescu a declarat: “În ceea ce privește bugetul alocat instituției și managementul resurselor de care dispunem, datorită sumei alocate în 2023, de circa 23.000.000 lei, pentru bunuri, servicii și investiții, mai mare de aproximativ 4 ori față de bugetul anului precedent, a fost posibilă realizarea unor investiții și achiziții de echipamente necesare îmbunătățirii activității și modernizării instituției, fără ca acest proces să fie încheiat.
Menționăm elementele principale pe care am reușit să le realizăm până acum, cu aceste resurse materiale:
Totodată, pentru a continua demersurile necesare eficientizării muncii în cadrul instituției, au fost realizate, și pe parcursul anului 2023, întâlnirile periodice, online și offline, cu comisarii șefi și comisarii șefi adjuncți, atât pentru discutarea tematicilor și strategiilor de control, cât și pentru rezolvarea diverselor probleme curente din cadrul activității.
Acestora li s-au adăugat, bine înțeles, ședințele bianuale de evaluare a activității comisarilor cu drept de control, urmărind evoluția obiectivelor care se constituie în bază de calcul a indicatorilor de performanță a comisarilor ANPC, instituite încă din 2022.
În acest sens, în cadrul întâlnirilor la care au participat conducătorii instituției, împreună cu toți comisarii șefi și comisarii șefi adjuncți, au fost discutați toți indicatorii activității de control, precu și dinamica acestora pe unitate de timp și pentru fiecare județ, respectiv regiune, în parte”.
În ceea ce privește clasamentul performanțelor, pe județe, pentru principalii indicatori, situația arată, după cum urmează:
Strategia dezvoltată și complexă de comunicare internă a ANPC a făcut posibilă o dinamizare a fluxului de informații între comisarii din diferite zone ale țării, și de uniformizare a criteriilor de control, ducând la o mai bună și eficientă colaborare între comisarii din toate județele țării.
De altfel, în timp, a început procesul ”grâului care se cerne de neghină”, comisarii care nu au reușit să răspundă exigențelor activității instituției, părăsind rând pe rând echipele pe care le transformau, prin activitatea sau, mai bine zis, lipsa lor de activitate, în echipe codașe, care înregistrau involuții în indicatorii anuali de performanță.
Toate aceste eforturi au fost realizate de echipa ANPC mult subdimensionată, în raport cu volumul de operatori economici care activează în legătură comercială direct cu consumatorii, în toată țara. Aceste cifre arată, însă, modificarea abordării de control, eficientizarea muncii și monitorizarea atentă a resurselor financiare și umane ale instituției, astfel încât, în raportării zilnice a activității comisarilor, echipele să poată avea avantajul flexibilității, pentru a face față provocărilor pieței, în beneficiul direct al consumatorilor.
* Inițieri și modificări de acte normative
Cele mai importante acte normative menite să completeze sau să actualizeze mediul legislativ de funcționare a domeniului protecția consumatorilor în România, pentru care am propus modificări și care se află în diferite stadii de lucru sunt:
1. Legea nr.134 din 22 mai 2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgență a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori Publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 446/23 mai. 2023 (Plx 511/2016).
2. Legea nr. 414/2023 privind desfăşurarea acţiunilor în reprezentare pentru protecţia intereselor colective ale consumatorilor. Publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1158 din 20 decembrie 2023 (Plx 269/2023).
3. Legea nr.205/2023 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri(Plx 80/2022).
Acestor proiecte de acte normative, extrem de importante pentru domeniul protecției consumatorilor, li se adaugă și Ordinele Președintelui ANPC, publicate în Monitorul Oficial, care reglementează diverse aspecte, după cum urmează:
Anul trecut, a fost pus în aplicare Ordinul Președintelui ANPC nr. 201/2022, care reglementează mențiunile realízate în lista meniu a operatorilor economici care derulează activități de alimentație publică, respectiv precizarea ingredientelor produsului finit, precum și a valorilor nutriționale ale acestora.
ANPC se află, în continuare, în plin proces de analiză și elaborare, și în anul în curs, a noi reglementări sau completări la cele aflate în vigoare, astfel încât, în cel mai scurt timp, cadrul legislativ propriu domeniului protecția consumatorilor să devină unul complet, perfect adaptat evoluției pieței și să poată fi eliminate orice elemente neclare sau insuficient normate din legislația românească specifică sectorului.
În cursul anului 2023, ANPC a inițiat și participat la câteva întâlniri deosebit de importante, la nivelul Uniunii Europene, în domeniul protecției consumatorilor, în dorința de a face auzită vocea românească, printre statele membre și de a îmbunătăți activitatea, în acest sector, prin inițiative și propuneri concrete, care să realizeze o coeziune a activității la nivel comunitar.
Pe 28 martie 2023, ANPC a reprezentat România la “Summitul european al consumatorilor”, eveniment anual organizat de Direcția Generală Justiție și Consumatori a Comisiei Europene, desfășurat la Bruxelles. La reuniune, au participat reprezentanți ai Președințiilor Consiliului UE, Suedia, Spania, Belgia și Ungaria, precum și ai Parlamentului European și alte instituții ale UE, precum și reprezentanți ai asociațiilor pentru consumatori, întreprinderi, tineri și mediul academic.
Cu această ocazie, președintele ANPC, Horia Constantinescu, a avut posibilitatea unor schimburi private de păreri cu comisarul european pentru justiție, Didier Reynders, și cu Nils Behrndt, director general adjunct al Direcției Generale pentru Justiție și Consumatori a Comisiei Europene, cărora le-a reiterat propunerea României de a realiza un organism de tip Eurocons, care să asigure un tip unitar de operativitate la nivelul autorităților naționale din domeniul protecției consumatorilor, din statele membre. De altfel, comisarul european a cerut acestor organisme să continue să protejeze drepturile și interesele consumatorilor, pentru un viitor echitabil și durabil, dar și organizațiilor neguvernamentale de profil și consumatorilor înșiși să sprijine eforturile acestor autorități.
În cadrul evenimentului, delegația României a participat la Atelierul Digitalizarea și impactul acesteia asupra tranziției ecologice, o prioritate a Comisiei Europeană, inclusă în Noua Agendă pentru Consumatori, ținând cont de cele două proiecte europene pe care ANPC le-a încheiat la sfârșitul acestui an și care vor duce la digitalizarea instituției, începând din 2024, dar și la alte proiecte din domeniul digitalizării, pe care le are în plan, pe viitor.
Discuțiile începute la Bruxelles au fost continuate în cadrul întâlnirii pe care ANPC a inițiat-o și care s-a desfășurat la București, pe 27 aprilie.
La evenimentul intitulat “Către o abordare comună a CPC în ceea ce privește punerea în aplicare a noilor dispoziții referitoare la dublul standard din Directiva privind Practicile Comerciale Incorecte”, au participat reprezentanți rețelei CPC din țările membre, cu care am discutat aplicat, cu studii de caz și demonstrații concrete a acestui fenomen, timp de două zile. Concluzia workshopului a fost ca, după consultările pe care aceștia le vor avea cu autoritățile din țările lor, discuțiile să continue pentru a putea formula o rezoluție comună.
Odată cu situația creată, în sezonul estival de vacanță, de unele companii aeriene care au înregistrat întârzieri și anulări de zboruri repercutate direct asupra consumatorilor români și europeni, fapt care a generat o creștere importantă a numărului de reclamații interne și transfrontaliere, în domeniu, președintele ANPC, Horia Constantinescu, a inițiat mai multe întâlniri cu unul dintre operatorii economici care a creat cele mai multe probleme – Wizz Air.
Discuțiile derulate pentru a găsi soluții de remediere, dar și pentru a primi asigurări referitoare la compensarea sau rambursarea cheltuielilor consumatorilor provocate de aceste incidente, m-au determinat să organizez o reuniune, la nivel european, pe acestă temă.
În cadrul conferinței online, care s-a desfășurat pe 19 iulie, alături de ANPC s-au aflat atât reprezentanții autorităților aviatice, cât și ai celor din statele ai căror cetățeni au fost afectați de această situație, în dialog direct cu operatorul economic. Întâlnirile au produs efecte, compania realizând demersuri în vederea despăgubirii consumatorilor și luând măsuri de preîntâmpinare a întârzierilor sau anulărilor de zboruri, pe viitor.
Armonizarea legislației naționale cu sistemul legislativ european
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a participat activ, atât la negocierea și elaborarea reglementărilor de către forurile legislative europene, alături de celelalte state membre, cât şi la transpunerea şi implementarea prevederilor actelor normative europene din domeniul protecției consumatorilor la nivel naţional.
Înainte de adoptarea actelor legislative europene la nivelul UE, în cadrul reuniunilor de negociere a acestora între statele membre, sub Președinția rotativă a Suediei (primul semestru al anului 2023) și cea a Spaniei (al doilea semestru al anului 2023), ANPC a participat la grupurile de lucru „Informarea şi Protecţia Consumatorilor” (Consumer Protection and Information), ȋn cadrul formaţiunii CONSOM a Consiliului UE, prezentând, în cadrul intervențiilor, elemente de mandat pentru următoarele propuneri de acte legislative europene:
Premierul Ilie Bolojan a avut o primă reacție duminică, la câteva zile după ce informații…
Sâmbătă, China a lansat un plan de acțiune global pentru inteligența artificială, care solicită cooperarea…
Acțiunile Palantir au crescut cu peste 2% vineri, atingând un nou record. Furnizorul de software…
Comisarii de la Protecția Consumatorilor au dat amenzi de peste 250.000 de lei în urma…
Rusia va lansa, duminică, zborurile comerciale directe pe ruta Moscova-Phenian (capitala Coreei de Nord), au…
Kremlinul a anunțat duminică, de Ziua Flotei ruse, anularea paradei navale tradiționale de la Sankt…
This website uses cookies.
Read More