Fără categorie

Industria naţională de apărare a fost menținută într-un stadiu de înapoiere din cauza abordării guvernamentale  autarhice a acestui sector

Un grup de specialiști din industria de apărare ne-au transmis o analiză a sistemului de apărare din țara noastră în contextul războaielor din regiune, analiză pe care o redăm mai jos.  

* Starea de fapt a Armatei României

Într-o perioadă în care Rusia a declanșat cea mai gravă criză de securitate de la încheierea Războiului Rece, se dovedește că cea mai bună decizie strategică a României a fost aderarea la NATO și UE.

Cum posibilitatea agresiunii directe a unui vecin de talia Rusiei nu mai poate fi exclusă, starea de fapt a Armatei României – de la efectivele umane și până la dotările de tehnică militară – are o importanță deosebită.

  • Organizarea și dotarea Armatei României:

România are 68.500 de militari activi, organizați astfel:

-Forțe Terestre: 35.800

-Forțe Navale: 5.500

-Forțe Aeriene: 10.700

Alte categorii: 16.500

La aceste forțe se adaugă:

-Forțele militare în rezervă: 53.000

-Forțe paramilitare (jandarmerie): 57.000

-Forțe aliate (SUA, Franța, Canada, etc.): 5000.

Echipamentele datează, în majoritate, încă din epoca comunistă, după un șir, relativ necoerent și mereu întârziat,  de achiziții de armament și tehnică militară, iar bugetele Apărării din perioada de apartenență la NATO și în special din ultimii ani  nu au reușit să realizeze, cu unele mici excepții,  transformarea  așteptată de către echipamente noi de înaltă performanță.

Doar o parte din efective, cea desemnată a activă în componența NATO, are pregătirea de luptă necesară și gradul de ocupare a funcțiilor peste 90%.

Multe structuri militare la nivel de nucleu au resurse reduse de personal și tehnică .

Sistemul militar de învățământ este relativ dezvoltat,  cu 5 colegii militare (Craiova, Breaza, Câmpulung, Alba Iulia și Constanța) cu promoții de aproximativ 700 absolvenți și   5 Academii Militare (AFT, AFA, AFN, ATM și UNAp) cu promoții de aproximativ 600 de absolvenți.

Mai există un sistem extins de Școli de Aplicație pentru diverse specialități, tabere de instrucție și poligoane militare.

 * Cheltuielile pentru Apărare

Războiul din Ucraina forțează țările occidentale să-și crească accelerat cheltuielile de apărare pentru a crea forța necesară de descurajare a unei eventuale expansiuni a Rusiei spre Vest. De asemenea, tensiunile globale și necesitatea unei creșteri rapide a capabilităților pun probleme de interoperabilitate între aliați ca niciodată până acum, oferind în același timp oportunități de afaceri pentru companiile din industrie și pentru investitori. Pentru a beneficia de acestea, companiile trebuie însă să facă investiții mari pe termen scurt pentru a-și crește capacitățile de producție și pentru a rezolva problemele legate de lanțul de aprovizionare.

În ultimii ani, în timp ce SUA au cheltuit 3,5% din PIB pentru apărare, Uniunea Europeană a cheltuit doar 1,5%. Statele Unite sunt urmate de China, cu cheltuieli de 300 de miliarde de dolari, deși acestea reprezintă doar 1,7% din PIB. Rusia cheltuiește 4% din PIB pentru apărare, dar are o economie mai mică, astfel că suma totală a fost de doar 75 de miliarde de dolari anul trecut. Dar contextul actual generat de războiul din Ucraina produce schimbări majore privind cheltuielile pentru apărare în majoritatea statelor. O creștere semnificativă a bugetului său militar a fost anunțată de Germania, care intenționează să cheltuiască în mod permanent peste 2% din PIB (față de 1,3% în 2021). Polonia intenționează să cheltuiască 3% din PIB pentru armată în 2023 și să crească aceste cheltuieli la 5% în anii următori.

Bugetul Apărării României a crescut constant după 2014, când aliații NATO au decis la summitul din Țara Galilor să facă eforturi pentru a aloca armatelor cel puțin 2% din PIB, iar cel puțin 20% din banii alocați să fie destinați achiziției de echipamente militare.

România a reușit în ultimii 5 ani să investească între 20 și 35% din acești bani în achiziția de echipamente noi de luptă, adică mereu peste ținta de 20% convenită cu NATO pentru procentul din bugetul Apărării dedicat special investițiilor în armamente.

Cheltuielile statului român cu Armata s-au dublat din 2016 în 2020, ajungând în 2021 să depășească 22 de miliarde de lei (peste 5 miliarde de dolari), iar în 2023 au fost planificate cheltuieli de 2,5% din PIB.

Deși a fost cheltuită o sumă mare de bani, peste 5 miliarde USD, echipamentele militare sunt livrate cu întârziere și în consecință capabilități operaționale sunt realizate în număr limitat. Cauza acestor întârzieri este determinată de crizele actuale (Covid, Ukraina) care au schimbat ordinea priorităților și au afectat fluxurile de aprovizionare.

  • Industria de apărare

Până în 1989, industria de apărare a României a fost un sector economic important, acoperind 85% din nevoile de achiziții ale Forțelor de Apărare Române și contribuind cu aproape 1 miliard de dolari SUA în fiecare an la export, situând astfel România în topul exportatorilor de arme din lume. Capacitățile de producție au fost supradimensionate față de nevoile locale,  dar în concordanță cu oportunitățile pieței externe. Dotate cu tehnologii orientale, relativ moderne pentru acele vremuri, fabricile de apărare românești și-au avut cumpărătorii străini printre țările Pactului de la Varșovia și printre țările africane și arabe care au legături politice și economice deosebite cu România. În sectorul Industriei de Apărare existau peste 200.000 de angajați bine pregătiți, în timp ce managementul era unul centralizat.

Începând cu anul 1990, ca urmare a schimbărilor structurale de pe piaţa mondială a armelor şi a transformării politice, economice şi sociale din România, acest sector a intrat într-un declin din ce în ce mai mare. Scăderea drastică a cererii pe piața mondială și lipsa comenzilor locale, nivelul scăzut de automatizare a tehnologiei și productivitatea muncii, asociate cu un management necorespunzător au fost principalii factori care au condus la această situație. Ca urmare a procesului de privatizare, unele companii performante au fost vândute unor investitori locali privați.

La sfârşitul anului 1999, nouă din 10 producători români de arme aveau comenzi care acopereau doar 5-15% din capacitatea lor de producţie.

Din anul 2000, s-au făcut pași pentru găsirea unei soluții fundamentale pentru Industria Română de Apărare, precum: reorganizarea și redimensionarea sectorului în funcție de nevoile reale ale Forțelor de Apărare Române și de locul potențial al României pe piața externă; conversia la producția civilă, înființarea de parcuri industriale și alte soluții alternative; începerea unei privatizări treptate; căutarea unui parteneriat strategic cu companii occidentale notorii; măsuri de protecție socială a salariaților și a personalului disponibilizat.

Primul etapă în reorganizarea sectorului a fost punerea tuturor companiilor sub aceeași „umbrelă”, prin mutarea în subordinea Ministerului Economiei a companiilor care aparțineau anterior Ministerului Apărării.

 Factori care au influențat evoluția industriei globale de apărare în ultimele decenii:

  • natura ierarhică a producţiei de armament, în funcţie de gradul tehnologic şi de competitivitate.
  • dezvoltarea industriei de apărare pe arhitectura alianţelor militare;
  • impactul alocărilor bugetare pentru apărare şi restructurările fundamentale ale industriei;
  • influenţa comerţului internaţional de armament;
  • procesul de globalizare a industriei şi de extindere a lanţurilor de producţie şi aprovizionare;
  • nivelul cerințelor de certificare și standardizare;
  • evoluţia IT în sectorul militar.
  • impactul dezvoltării tehnologiilor disruptive emergente în domeniul apărării.
  • la nivel european, creșterea rolului Comisiei Europene cu privire la sectorul de apărare și dezvoltarea unor inițiative și mecanisme (PESCO, CARD, EDF) pentru încurajarea cooperării între statele membre inclusiv între industriile lor de apărare.
  • la nivel NATO, dezvoltarea și implementarea direcțiilor de acțiune cuprinse în agenda NATO 2030.

Starea actuală a industriei româneşti de apărare este definită de următoarele trăsături:

  • Este o industrie preponderent controlată de stat;
  • Lipsa investiţiilor şi controlul statal/politic au transformat-o într-o industrie ineficientă economic;
  • Este concentrată predilect pe mentenanţă şi pe export de produse primare sau din stocuri, fără valoare adăugată;
  • Absența din circuitul economic global şi din lanţurile de aprovizionare de înaltă tehnologie, cu o prezenţă timidă de exportator pe anumite pieţe exotice, istorice şi doar pentru produse primare, nesofisticate;
  • O industrie caracterizată printr-o dezvoltare circumstanţială, oportunistă, cuplată la offset şi politică de achiziţii a Ministerului Apărării Naţionale (uneori cu nivelul maxim de serviciu de mentenanță la nevoie);
  • Înapoiere tehnologică, fără un sector consistent de cercetare-dezvoltare și acces la tehnologiile actuale;
  • Supradimensionare de personal, situaţii de „căpusare” politică;
  • Capacitate extrem de redusă de integrare în circuite economice dual-use;
  • Redundanţă şi duplicare cu produse disponibile pe piaţa globală la costuri mai mici;
  • Resursa umană este critică datorită lipsei personalului de specialitate și a modalităților eficiente de atragere a tinerilor către acest domeniu. Lipsa unor contracte ferme pe termen lung și a investițiilor acutizează această problemă.
  • Accesul la fondurile europene dedicate sectorului de apărare este redus în comparație cu alte state membre UE. O precondiție pentru participarea în proiectele/programele finanțate de UE în domeniul apărării o reprezintă participarea în parteneriate.

Elementul central care determină menţinerea industriei naționale de apărare, deşi declarată sector strategic, în acest stadiu de înapoiere, este abordarea guvernamentală autarhică a acestui sector din considerentul asigurării autosuficienţei, a securităţii aprovizionării, respectiv siguranţa aprovizionării forţelor armate române cu produse de bază.

Elemente necesar a fi clarificate pentru a realiza viziunea transformării:

  • Ce tip de industrie de apărare reclamă gradul de ameninţări la adresa securităţii naţionale?
  • Este necesară o industrie avansată tehnologic, sectorială, sau o industrie de bază/incrementală/nesofisticată pentru asigurarea securităţii naţionale?
  • Industria de apărare trebuie să deservească exclusiv nevoile de bază ale forţelor armate române şi să asigure locuri de muncă pe baza tehnologică şi sectorială existentă, sau avem în vedere obţinerea unei industrii avansate tehnologic şi sustenabilă doar în acele sectoare de prim rang ce pot fi integrate pe circuitul global?
  • Este pregătit statul român să ia decizii de restructurare fundamentală a industriei de apărare cu preţul unor riscuri electorale/politice?
  • Este pregătit statul român să renunţe la monopolul de capital/control în industria de apărare, să stimuleze şi să integreze sectorul privat şi să exercite doar drepturi de control şi reglementare
  • Care este modelul cel mai eficient pentru reorganizarea industriei de apărare într-o prima etapă pe termen scurt având în vedere contextul actual, după care pe termen mediu și lung. Este necesară o analiză a evoluțiilor industrillor de apărare din state cu profil asemănător; utilizarea practicilor/lecțiilor învățate. De considerat specificul RO.
  • Deși există o strategie privind industria de securitate (incluzând industria de apărare), se impune necesitatea unei viziune coerente, adaptată la evenimentele geopolitice și provocările actuale și  existența  unui program asumat politic de restructurare/dezvoltare, integrat în  doctrina naţională de apărare.

 

View Comments

  • Fără a părea cuprins de febra teoriilor conspirației nu pot sa nu ma întreb care a fost atunci rațiunea eliminării subminarii economiei naționale sau a trădării? Pentru ca ce altceva a fost desființarea industriei de armament? De ce trebuie sa ne rugam de un privat ,și cine e acest privat care a aruncat în aer contractul de construcție al corvetelor? O sa spuneți ca a fost de vina oricine ,dar nu șantierul naval din Constanţa! Pai noi făceam nave militare în șantierul Mangalia militar! Iar la Damen se fac nave militare pentru alte tari ,dar nu pentru armata României! De ce ,pute,sau ce! Cine a fost iscusitul care a acceptat taraganarea începerii contractului corvetelor? Când au trecut 3 luni și nimic, trebuia anulat și preluat imediat cel ieșit pe locul 2 la licitație! Au așteptat sa treacă timpul și sa crească prețul sau ce! Cine trebuia sa ii ia de guler și sa-i zvarle la Rahova pe cei care au taraganat lucrurile și nu au făcut nimic,la fel! Dar, nu , noi suntem sub umbrela NATO și nu ne facem probleme!... și iată ca după 5 ani,au apărut problemele. Inzestrea armatei a ajuns la nivelul unei tari africane ieșite din colonialism ,iar forță umana e un pic mai mare ca a Bulgariei sau Ungariei ,care însă au o populație la jumătate din a României! De aceea stau smecherasii răspunzători de situația armatei României liniștiți! Nu mai au articol de lege care sa-i lege !

  • Este evident ca nemaifiind un stat suveran si independent, TOTUL este dictat din afara RO.
    Nu exista exceptii

    • După Epoca de Colonie Sovietică in inerția căreia ne învârtit si in ziua de azi la ce dezvoltare pentru tehnică militară putea să aspire Romania cand dupa Razmerita din 89 Romania a devenit frontul de jaf discŕetionar al stapanului Sovietic. Chiar si azi Patriotii de Buturuga Sovietica misuna in Parlament ca la ei acasa.

    • Suntem stat fără armată, sau,de fapt,armată este bătălia de joc a politicienilor ghiftuiți de pre mulți bani și contracte oneroase cu statul. Decapitarea conducerii armatei cum o vrea unul ca Radu Cristescu,Plimbărețul, cu P mare,de la un partid la altul,este în folosul războiului hibrid , condus din umbră de ruși. Așa țară, așa politicieni. Proștii din colonia numita România, nu trebuie sa vorbească nimic.

    • tu poti doar sa manipulezi.... daca zici ca poti oare poti sa spui cand a fost Romania stat suveran si independent? ...si poti sa spui daca e mai ok sa fii dependent de rusia sau de tarile NATO?

  • Domnul Horia, inverc sa va dau un raspuns pertinent. Romania , este ca o floarea soarelui , care a scos palaria , peste lan..., deci a trebuit " decapitata" cu ajutorul trafatorilor si cozilor de topor de la conducerea acestei tari din ' 90 , la comanda fermierului mondial. ( citeste Orizonturi rosii, prima editie) 😉

  • Într-un cuvânt politicienii din România (care nu răspund decât politic pentru distrugerea economiei) au făcut praf și pulbere și industria de apărare!😂 Dar ,poporul să fie patriot și carne de tun pentru a apăra țara și scaunele și averile lor.

  • Poate ar trebui întrebata faimoasa directoare de la Directia Industria Nationala de Apărare, absenta Ruxandra Rodica Anghel de ce s-a ajuns în acest stadiu în cei 14 ani petrecuți la conducerea demersurilor de handicapare a industriei. Câtă contribuție au sindicatele care conduc de fapt fabricile de ani de zile (Bucuroiu, Neagu, etc.) , care păstoresc achiziții fără a deconta nici politic nici pecuniar (clanul Peța) și care folosesc săracii angajați doar ca masă de manevră, poate vor sfârși și ei ca Miron Cozma? Păcat ca adevărul nu poate fi spus public. Directorii sunt de fațadă, personaje pe care se poate da vina când bubuie achiziții sau chiar fabrici. DNA face treabă la comandă politică.

  • Lăsați,că așa meritam.Nu le-a convenit și lor?Pai daca erau reguli și armata cum trebuie mai făceau apvistii curvăsării și beții chiar în unitățile militare?Mai puteau ei sa fugă de la servici la ce ora vor, sa facă alte lucrări,cumpărături și altele?Eu vb in cunoștință de cauză că unii lucrau la casa mea ...Pai ca sa avem bani de menținut industria la nivel și de cumpărat diversa tehnica trebuia să le dea salarii la jumatate.Si așa aveau duble fata de civili ,plus alte avantaje...Niste măciuci care forțau TRistii ,fosti studenți,sa le facă și lor lucrările că unii erau la Facultate ,sa poată intra in civilie pe picior de egalitate cu dobitocii de noi,in caz de restructurări!

  • Și acu mafia PSD cică sa facem toti armata ca să ce ?Adică ca pe vremea comuniștilor,cu forța ,sa acceptăm toate abuzurile unei armate de pampalai analfabeți ,cu grade și ifose.Nu se vede ce pot doar privindu-l pe cică ? Sa le apărăm noi averile lor?Da așa meritam ...O să vedeți că tot mafia PCR o să câștige alegerile (adică PSD+PNL)

  • N-am învățat din istorie nimic.De fiecare data am intrat în război nepregatiti.Ma refer la cele doua războaie mondiale.Si atunci am fost copleșiți.De lipsuri, de incompetență.
    Suntem la fel în gândire ca atunci, nimic nu s-a schimbat.
    Ciudat cum în 34 de ani n-am reușit sa schimbam tot echipamentul rusesc.Oare nu o fi nostalgia( bat-o vina) si incapatanarea unora din structurile armatei care se opun cu ferocitate înlocuirii acestor echipamente "junk" pe motivul ca sunt foarte bune.Capete pătrate ipocrite care ridica-n slavi "epoca de aur" și condamna occidentul dar au avut timp sa-si facă averi, mașini occidentale, vile.Poate nu am dreptate dar știu ca nu mai avem timp.

  • Daaa , deci la ecpamente suntem praf toti banii pe salrii si furt , defapt ca si la autostrazi iar vinovati sunt americanii , germanii , olandezii etc.. . Nu noi ca si popor care am votat minciuna in ultimii 30 de ani. Bine ca avem strategi" care si-au dat seama ca mai sunt destui prosti in tara si e nevoi de carne de tun.

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

2 ore ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

2 ore ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

4 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

4 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

4 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

6 ore ago

This website uses cookies.

Read More