Update articol:

Ivan: Companiile din energie, listate la BVB, ar trebui să beneficieze de un statut diferit de cel al companiilor care se târâie de pe o zi pe alta; Ca să ai oameni care să facă investiții strategice, cum sunt cei care conduc companiile din energie, aceștia trebuie să fie foarte bine remunerați

Companiile din energie, listate la Bursă, ar trebui să beneficieze de un statut diferit de cel al companiilor care se târâie de pe o zi pe alta, care nu și-au asumat nici decizii manageriale curajoase și care nici nu sunt productive, a declarat ministrul energiei Bogdan Ivan. 

Acesta a precizat: “Acum avem câțiva campioni energetici care sunt listati la Bursă. Mă refer la companiile care produc energie și cel care transportă energie electrică și gaze naturale. Cred că ei trebuie să beneficieze de un statut diferit de cel al companiilor care se târâie de pe o zi pe alta, care nu și-au asumat nici decizii manageriale curajoase, care nici nu sunt productive.

Și cred foarte mult că metoda în care companii listate la Bursă au un statut mai special, cu o mai mare libertate de mișcare în piață, ar trebui să fie model pentru foarte multe alte companii care se zbat de la o zi la alta și vin în ultima zi cu mâna întinsă la minister să ceară bani ca să plătească salariile, lucru care este inacceptabil.

După 30 de ani în care statul român a dat sute de milioane de euro din bugetul de stat unor companii care sunt găuri negre pentru economia României, este momentul să facă curățenie, iar acei oameni care sunt plătiți regește, mulți dintre ei care își dau bonusuri de sute de mii de euro pe an, să își facă treaba sau să plece acasă”.

Presa a publicat informația că șefii Romgaz au transmis Guvernului că ar putea să refuze reducerea remunerațiilor prevăzută de proiectul de modificare a legii guvernanței corporative, pe care Cabinetul Bolojan și-a asumat răspunderea în Parlament la începutul lunii.  De fapt, nu este o scrisoare către Guvern, ci de  prospectul de emisiune de obligațiuni, unde una dintre secțiunile obligatorii privește factorii de risc, inclusiv cei referitori la guvernanța corporativă.

În prospect se precizează: “Practic, pachetul de măsuri privind guvernanța corporativă introduce o serie de plafoane maximale (substanțial mai reduse față de cele prevăzute anterior în forma anterioară a OUG nr. 109/2011) privind remunerarea conducerii executive și a consiliilor de administrație. În sectorul de petrol și gaze, aceste plafoane maximale atât pentru conducerea executivă, cât și pentru
consiliul de administrație sunt total necompetitive, situându-se considerabil sub nivelul pe care companiile concurente (care nu sunt controlate de stat) le oferă.

Pentru ROMGAZ, companie strategică și listată, efectele unor asemenea prevederi ar putea fi deosebit de grave. Remunerația conducerii executive ar deveni comparabilă cu cea a unor poziții de middle management sau chiar inferioare din companii concurente și/sau comparabile, ceea ce ar face imposibilă atragerea sau menținerea unor profesioniști cu experiență în funcții cheie precum CEO, Deputy CEO și CFO. În plus, s-ar ajunge la situația paradoxală ca executivii companiei să fie remunerați mai puțin decât unii dintre directorii aflați în subordinea acestora, afectând echilibrul organizațional și credibilitatea guvernanței.

Riscul imediat este ca actuala conducere executivă să nu accepte noile condiții de remunerare și, prin urmare, să fie demisă, nu ca urmare a neîndeplinirii unor criterii de performanță, ci din cauza constrângerilor legislative. O asemenea înlocuire forțată a echipei de conducere ar genera un șoc pentru stabilitatea companiei și ar putea fi percepută negativ de către investitori și agențiile de rating. Fitch, care deja a acordat ROMGAZ ratingul BBB- cu perspectivă negativă, monitorizează atent, printre altele, calitatea guvernanței corporative. O astfel de intervenție abruptă ar putea declanșa imediat o retrogradare sub investment grade, plasând compania în categoria junk și crescând semnificativ costurile de finanțare cât și posibilitatea finanțării.
Consecințele s-ar resimți imediat asupra programului de finanțare prin obligațiuni. Dacă prima emisiune, de 500.000.000 EUR, a fost un succes, cea de-a doua tranșă, esențială pentru finanțarea proiectului Neptun Deep, ar deveni mult mai dificil de realizat sau chiar imposibilă. Costurile ar crește, baza de investitori s-ar restrânge dramatic, iar riscul de întârziere a obținerii finanțării sau de subscriere parțială
ar deveni iminent.

În final, proiectul Neptun Deep, cel mai important proiect strategic al ROMGAZ și al României în domeniul energetic, ar fi pus sub presiunea posibilității asigurării finanțării. Creșterea costului capitalului ar reduce rentabilitatea investiției, iar întârzierile ar afecta fluxurile de numerar și credibilitatea companiei în relația cu partenerii și investitorii.

Prin urmare, modificările aduse la OUG nr. 109/2011 nu sunt doar o chestiune de politică de remunerare. Ele reprezintă o amenințare sistemică la adresa stabilității manageriale și financiare a ROMGAZ, cu potențial de a declanșa demiteri la nivel executiv, de a compromite ratingul internațional al companiei și de a pune în pericol finanțarea proiectului Neptun Deep”.

Întrebat cum comentează aceste informații, Bogdan Ivan a explicat: “Până la Pachetul doi, care modifică Ordonanța 109, cea a guvernanței corporative, salariile erau de maxim 6 salarii brute pe ramură, care diferă între apărare, gaze naturale sau energie electrică. Acum sunt limitate la 5 salarii pe ramură.

Componenta variabilă este limitată la două salarii pe ramură. E o discuție juridică legată de aplicarea legislației anterior datei de publicare în Monitorul Oficial a noului Pachet și este o discuție pe care am avut-o cu colegii mei din companiile de stat. E o discuție juridică de a vedea dacă se aplică pentru lunile din ianuarie- septembrie a acestui an sau ulterior intrării în vigoare a noii legislații. Ea va fi actualizată prin contractele de mandat. Știu nemulțumirea lor.

Am discutat cu ei și când se crea acest nou cadru, am discutat cu ei și ulterior, am făcut o analiză pe care am prezentat-o Coaliției pentru poziții similare ale Directoratelor companiilor de utilități publice sau din domeniul energiei din alte state membre ale Uniunii Europene, este vorba de o analiză comparativă profit, cifra de afaceri, venituri. Ei erau oricum mult sub media Uniunii Europene. Pot să înțeleg aceste lucruri. E o perioadă grea pentru România. Sunt convins că și ei au înțeles acest lucru.

Dar ca să ai oameni care să facă investiții strategice, cum sunt cei care conduc companiile din energie care în ultimii trei ani au reușit să capitalizeze foarte mult aceste companii, care au reușit să ajungă campioni pe Bursa de Valori București în momentul de față, care au atras sute de milioane de euro din investiții străine, care au atras miliarde de euro în investiții directe ale companiilor, cred că e nevoie ca acei oameni să fie foarte bine remunerați, dar într-o formă în care să ținem cont de solidaritatea pe care trebuie să o arătăm cu toții în această perioadă de deficit bugetar excesiv al României.

Eu sunt mulțumit de modul în care conducerea Romgaz își face treaba în momentul de față. Cifrele economice arată un nivel fără precedent al cotațiilor bursiere pentru această companie, care are investiții record, de miliarde de euro, inclusiv în proiectul Neptun Deep. Și eu sunt mulțumit de modul în care gestionează această activitate.

Pe mine mă interesează să pot lucra cu acei oameni care să fie loiali companiilor și statului român atunci când gestionează miliarde de euro care au impact direct asupra prețului final la alimente, asupra prețului final la toate produsele și serviciile din România. Și îmi doresc foarte mult să facem proiecte care cresc capacitatea de producție a energiei electrice și a gazului în România și pot să o fac doar cu oameni care sunt loiali țării și companiilor.

Repet, eu am avut discuții și dezbateri cu toți colegii mei din acest ecosistem. Le știu nemulțumirile, uneori foarte bine fundamentate, știu cât efort depun. Știu că o decizie de-a lor, care poate să fie foarte bine fundamentată, aduce foarte mult plus economiei românești și României și cred că acești oameni trebuie să aibă o stabilitate în aceste poziții. Din acest motiv a fost creat mecanismul de guvernanță corporativă, în care politicul, timp de patru ani, nu poate să intervină sau să interfereze atunci când niște persoane ajung pe aceste poziții de conducere. Iar ceea ce pot să vă spun e să avem documentul oficial, legea publicată în Monitorul Oficial și atunci vom avea actualizarea contractelor de mandat și vom vedea la momentul respectiv ce vom face. Eu în momentul de față sunt mulțumit de modul în care acești oameni își fac treaba și duc aceste companii la cotații bursiere record”.

 

BVB | Știri BVB

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (19/09/2025)

Incetare de comun acord mandate CEO si CFO

ONE UNITED PROPERTIES (ONE) (19/09/2025)

Completare convocator AGEA din data de 15/16 octombrie 2025

PROMATERIS S.A. (PPL) (19/09/2025)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

SIMTEL TEAM (SMTL) (19/09/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

ONE UNITED PROPERTIES (ONE) (19/09/2025)

Informare Depozitarul Central - structura sintetica consolidata 12.09.2025