Cotidianul japonez Yomiuri Shimbun, unul dintre cele mai mari din lume din punctul de vedere al difuzării, dă în judecată compania americană de inteligență artificială (AI) Perplexity, pe care o acuză că a ”profitat gratuit” de conținuturile sale pe motorul de căutare, informează AFP, potrivit Agerpres.
Publicația acuză Perplexity că ”profită gratuit de fructul activităților organizațiilor de presă, care investesc mult efort și bani”.
Un purtător de cuvânt al publicației a adăugat că acest lucru ”ar putea avea un impact negativ asupra jurnalismului de calitate… și ar putea zgudui fundamentele democrației”.
Plângerea, depusă joi la Tokyo, este cea mai recentă dintr-o serie de acțiuni în justiție intentate de diferite companii de presă din lume împotriva unor companii din domeniul AI care le utilizează conținutul. Este prima depusă de o mare organizație de presă japoneză, a explicat Yomiuri.
În plângerea depusă la Tokyo, publicația solicită 2,2 miliarde de yeni (12,8 milioane de euro) daune-interese, echivalentul a 120.000 de articole Yomiuri utilizate ”fără autorizare” în perioada februarie-iunie.
Solicită de asemenea daune-interese pentru veniturile publicitare pierdute, afirmând că utilizatorii Perplexity accesează doar rezumatele materialelor și nu și pagina de internet a publicației, ceea ce reduce traficul.
Perplexity nu a fost imediat disponibilă pentru a comenta informațiile.
Yomiuri, care are o difuzare cotidiană de circa șase milioane exemplare – de la peste 10 milioane de exemplare în 2010 – și circa 2.500 de reporteri, este unul din principalele cotidiane nipone.
După o plângere depusă de Wall Street Journal și New York Post în octombrie, Perplexity a criticat ”atitudinea conflictuală” a numeroase publicații ca fiind ”mioapă, inutilă și contraproductivă”.
Potrivit companiei, mass-media ”preferă să trăiască într-o lume unde faptele relatate public aparțin unor companii și unde nimeni nu poate face orice își dorește cu aceste fapte raportate public fără a plăti un drept”.
”Trebuie să lucrăm împreună pentru a le oferi oamenilor noi instrumente uimitoare și pentru a construi companii care lărgesc cu adevărat piața”, a mai spus compania.