A doua licitație a Băncii Europene a Hidrogenului pentru producția de hidrogen regenerabil a atras 61 de oferte din partea unor proiecte din 11 țări din Spațiul Economic European (SEE). Opt dintre oferte au fost depuse în cadrul temei dedicate sectorului maritim de către producători de hidrogen cu beneficiari în sectorul maritim.
Sprijinul total nerambursabil solicitat estede peste 4,8 miliarde EUR, de patru ori mai mare decât bugetul disponibil de 1,2 miliarde EUR oferit de Fondul pentru inovare. Toate ofertele luate împreună reprezintă o capacitate totală a electrolizorului de aproximativ 6,3 gigawați (GWe). Pe parcursul a zece ani, aceste proiecte ar produce peste 7,3 milioane de tone de hidrogen regenerabil. Pe o bază anuală, aceasta ar acoperi 7% din ambiția REPowerEU a UE privind producția internă de hidrogen regenerabil în 2030.
Wopke Hoekstra, comisarul pentru climă, creștere netă zero și creștere curată, a declarat: “Valoarea ofertelor la această a doua licitație din cadrul Băncii europene a hidrogenului arată încă o dată atractivitatea Fondului pentru inovare ca instrument pentru decarbonizarea și competitivitatea industriei europene. Acest apetit continuu din partea industriei noastre consolidează dezvoltarea unei piețe europene pentru hidrogenul curat. Ca factor-cheie al obiectivului nostru de a atinge neutralitatea climatică până în 2050, hidrogenul joacă un rol crucial în reducerea emisiilor din sectoarele greu de eliminat. Acesta va consolida poziția de lider industrial a Europei în domeniul tehnologiilor curate emergente, asigurând reziliența economică și competitivitatea globală pe termen lung.”
Producătorii de hidrogen regenerabil, astfel cum este definit în Directiva privind energia regenerabilă și în actele delegate ale acesteia, au depus oferte pentru sprijin sub forma unei prime fixe pe kilogram de hidrogen regenerabil produs pe o perioadă de până la 10 ani. Prima, pentru care promotorii de proiecte licitează în cadrul licitației, acoperă diferența dintre costul de producție și prețul pe care cumpărătorii sunt în prezent dispuși să îl plătească pentru hidrogenul regenerabil.
Statele membre ale UE pot beneficia, de asemenea, de un mecanism de tip „licitație ca serviciu”, prin care rezultatele licitației pot atrage finanțare națională suplimentară pentru proiecte suplimentare, cu respectarea deplină a normelor UE privind ajutoarele de stat. În cadrul celei de-a doua licitații a Băncii europene a hidrogenului, Spania, Lituania și Austria au participat la această schemă, după cum s-a anunțat în noiembrie 2024, cu o contribuție de până la 836 milioane EUR din fonduri naționale. Comisia invită alte state membre să profite de acest serviciu.
Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) evaluează în prezent ofertele depuse pe baza criteriilor de calificare „admis/respins” prezentate în textul cererii de propuneri. Toate ofertele admisibile vor fi apoi clasificate în funcție de prețul ofertei. CINEA intenționează să informeze cu privire la rezultatele evaluării până la sfârșitul lunii mai 2025, iar solicitanții selectați vor fi invitați să pregătească și să semneze acordurile de grant corespunzătoare.
Se preconizează că acordurile de finanțare vor fi semnate până cel târziu în noiembrie 2025. Proiectele selectate vor trebui să ajungă la încheierea finanțării în termen de 2,5 ani și să înceapă să producă hidrogen regenerabil în termen de cinci ani de la semnarea acordului de grant. Acestea vor primi subvenția sub formă de primă fixă acordată pentru o perioadă de până la 10 ani, în urma certificării și verificării producției de hidrogen regenerabil.
În paralel cu finalizarea evaluării, Comisia se va baza pe lecțiile învățate din această a doua licitație pentru a pregăti termenii și condițiile unei a treia licitații pentru hidrogen, pe care intenționează să o lanseze înainte de sfârșitul anului 2025.
Cu venituri estimate la 40 de miliarde EUR din sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) între 2020 și 2030, Fondul pentru inovare urmărește să creeze stimulente financiare pentru ca întreprinderile și autoritățile publice să investească în tehnologii de vârf cu zero emisii nete și să sprijine tranziția Europei către neutralitatea climatică.
Banca europeană a hidrogenului este o inițiativă menită să faciliteze producția internă a UE și importurile de hidrogen regenerabil. Aceasta urmărește să deblocheze investițiile private în UE și în țările terțe prin abordarea provocărilor legate de investiții, acoperirea deficitului de finanțare și conectarea viitoarei aprovizionări cu hidrogen regenerabil la consumatori, contribuind la îndeplinirea obiectivului de 20 de milioane de tone de hidrogen în mixul energetic al UE până în 2030. De asemenea, va permite Comisiei să colecteze date fiabile cu privire la portofoliul de proiecte de hidrogen regenerabil din UE, nivelul de concurență pentru acest tip de sprijin, costurile de producție a hidrogenului regenerabil și prețul său de piață.
În prima sa licitație din 2023, Fondul pentru inovare a alocat 694 de milioane EUR sub formă de subvenții pentru a sprijini șase proiecte de producere a hidrogenului care se califică drept combustibil regenerabil de origine non-biologică (RFNBO), ceea ce înseamnă că este generat folosind energie electrică regenerabilă și îndeplinește criteriile de durabilitate ale UE.
În plus, Fondul pentru inovare a alocat, de asemenea, peste 12 miliarde EUR pentru mai mult de 200 de proiecte inovatoare din diferite sectoare prin intermediul cererilor generale anterioarede propuneri.
Cu un buget de 2,4 miliarde de euro și, respectiv, de 1 miliard de euro, apelul pentru tehnologii cu zero emisii nete (IF24Call) și apelul pentru baterii (IF24Battery) din cadrul Fondului pentru inovare 2024 sunt încă deschise până la 24 aprilie 2025.
Apelul IF24Call va sprijini proiecte de decarbonizare, precum și proiecte axate pe fabricarea de componente pentru energia regenerabilă, stocarea energiei, pompe de căldură, producția de hidrogen și piloți. Apelul IF24Battery va oferi sprijin pentru proiectele care pot produce celule inovatoare pentru baterii de vehicule electrice sau care pot implementa tehnici, procese și tehnologii de fabricație inovatoare.