- Sancțiunile SUA afectează cele mai mari două companii petroliere din Moscova
- India se pregătește să reducă drastic importurile de petrol din Rusia
- Rusia se confruntă cu o scădere a cererii din partea celor mai mari doi clienți
Marile companii petroliere de stat din China au suspendat achizițiile de petrol rusesc transportat pe mare după ce Statele Unite au impus sancțiuni asupra Rosneft și Lukoil, cele mai mari două companii petroliere din Moscova, au declarat joi mai multe surse din domeniul tradingului, potrivit Reuters.
Măsura vine în contextul în care rafinăriile din India, cel mai mare cumpărător de petrol rusesc transportat pe mare, sunt pregătite să reducă drastic importurile de țiței din Moscova, pentru a se conforma sancțiunilor impuse de SUA în urma invaziei Kremlinului în Ucraina.
Scăderea drastică a cererii de petrol din partea celor mai mari doi clienți ai Rusiei va pune presiune pe veniturile Moscovei din petrol și va forța cei mai mari importatori din lume să caute surse alternative de aprovizionare, ceea ce va duce la creșterea prețurilor la nivel global.
Companiile petroliere naționale chineze PetroChina, Sinopec, CNOOC și Zhenhua Oil se vor abține de la tranzacționarea petrolului rusesc transportat pe mare, cel puțin pe termen scurt, din cauza îngrijorărilor legate de sancțiuni, au declarat sursele.
Cele patru companii nu au răspuns imediat la solicitările de comentarii.
În timp ce China importă aproximativ 1,4 milioane de barili de petrol rusesc pe zi pe mare, cea mai mare parte este cumpărată de rafinării independente, inclusiv de mici operatori cunoscuți sub numele de „teapots”, deși estimările privind achizițiile rafinăriilor de stat variază foarte mult.
Vortexa Analytics a estimat achizițiile de petrol rusesc de către companiile de stat chineze la sub 250.000 de barili pe zi pentru primele nouă luni ale anului 2025, în timp ce firma de consultanță Energy Aspects le-a estimat la 500.000 de barili pe zi.
Unipec, divizia comercială a Sinopec (600028.SS), a încetat să mai cumpere petrol rusesc săptămâna trecută, după ce Marea Britanie a sancționat Rosneft și Lukoil, precum și navele flotei fantomă și entitățile chineze, inclusiv o importantă rafinărie chineză, au declarat două surse comerciale.
Rosneft și Lukoil vând cea mai mare parte a petrolului lor către China prin intermediari, în loc să tranzacționeze direct cu cumpărătorii, au declarat traderii.
În același timp, rafinăriile independente vor suspenda probabil achizițiile pentru a evalua impactul sancțiunilor, dar vor continua să cumpere petrol rusesc, au declarat mai mulți traderi.
Înainte de anunțarea sancțiunilor de miercuri, ofertele pentru țițeiul ESPO cu livrare în noiembrie au scăzut la o primă de 1 dolar pe baril față de ICE Brent, față de tranzacțiile anterioare efectuate la începutul lunii octombrie, cu o primă de 1,70 dolari.
China importă, de asemenea, aproximativ 900.000 de barili pe zi de petrol rusesc prin conducte, toate fiind destinate PetroChina, care, potrivit mai multor traderi, ar fi puțin afectată de sancțiuni.
India și China ar urma să se orienteze către alte surse de aprovizionare, determinând creșterea prețurilor petrolului nesancționat din Orientul Mijlociu, Africa și America Latină, au afirmat traderii.