China a introdus, la finalul anului 2024, politica unilaterală de scutire de viză pentru cetăţenii români, iar în perioada ianuarie – august 2025 numărul turiştilor din România care au vizitat această ţară a crescut cu aproape 80%, a declarat, vineri, ambasadorul Republicii Populare Chineze la Bucureşti, Chen Feng, la deschiderea Târgului de Turism China 2025, potrivit Agerpres.
Centrul Cultural Chinez din Bucureşti găzduieşte, de vineri până duminică, Târgul de Turism al Chinei, un eveniment dedicat promovării turismului, culturii şi cooperării bilaterale dintre cele două ţări. Târgul este organizat împreună cu Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).
“La finalul anului 2024, China a introdus politica unilaterală de scutire de viză pentru cetăţenii români, în perioada ianuarie – august a acestui an numărul turiştilor români care au vizitat China crescând cu aproape 80%. În acelaşi timp, partea română a participat activ la târgurile internaţionale de turism organizate în China, promovând imaginea României şi contribuind semnificativ la sporirea vitalităţii relaţiilor bilaterale dintre China şi România, relaţii care se bucură de oportunităţi promiţătoare”, a spus diplomatul chinez.
Acesta a amintit că, în anul 1951, s-a semnat un acord interguvernamental de cooperare culturală, care a trasat direcţia de dezvoltare a relaţiilor bilaterale în domeniul turistic. În anul 1978, guvernele celor două ţări au semnat oficial acordul de cooperare în domeniul turistic, iar în 2004, cele două părţi au încheiat un Memorandum de înţelegere privind programul de derulare pentru turismul organizat al cetăţenilor chinezi în România. În acelaşi an, România a fost inclusă de partea chineză pe lista destinaţiilor turistice pentru cetăţenii chinezi care călătoresc în străinătate, marcând intrarea relaţiilor turistice bilaterale într-o etapă de dezvoltare sistematizată.
La rândul său, preşedintele ANAT, Alin Burcea, a afirmat că organizaţia pe care o reprezintă doreşte să faciliteze fluxurile turistice între cele două ţări şi să consolideze parteneriate între agenţiile româneşti şi cele chineze.
“Ca preşedinte al ANAT, cred cu tărie că turismul nu este doar o industrie – este o formă de diplomaţie umană, o forţă de apropiere între naţiuni. Iar astăzi, România şi China demonstrează că pot merge împreună pe acest drum, cu respect, curiozitate şi dorinţa sinceră de a se descoperi una pe cealaltă. Vă invit ca, în aceste zile, să fim nu doar participanţi, ci constructori de punţi între oameni, culturi şi visuri. Să deschidem împreună această nouă etapă – una a prieteniei şi a inspiraţiei, în care turismul româno-chinez devine o poveste comună despre încredere, frumuseţe şi viitor”, a declarat Burcea.
Xu Ningbo, directorul Centrului Cultural Chinez din Bucureşti, a spus, printre altele, că prima ediţie a Târgului de Turism China are scopul de a crea o platformă de cooperare şi schimburi B2B şi B2C între profesioniştii din domeniul turismului şi publicul larg interesat de destinaţiile chineze.
Conform acestuia, evenimentul turistic are trei caracteristici principale: concentrarea pe parteneriate profesionale şi cooperare eficientă; deschidere către publicul larg şi stimularea interesului pentru turismul din China; experienţe culturale autentice şi atmosferă imersivă.
Timp de trei zile, vizitatorii sunt invitaţi să descopere cele mai spectaculoase destinaţii turistice din China, de la Beijing şi Shanghai până la Guilin, Zhangjiajie, Xinjiang sau Hainan, alături de oferte speciale de vacanţă, prezentări şi experienţe culturale autentice: ateliere de ceai, demonstraţii de caligrafie şi gastronomie chinezească.
Evenimentul reuneşte agenţii de turism româneşti şi chineze, companii aeriene şi instituţii culturale, devenind o platformă unică de întâlnire pentru profesioniştii din turism şi pentru publicul pasionat de descoperiri.
Potrivit datelor oficiale, în primele şapte luni ale anului 2025, numărul turiştilor români care au vizitat China a atins aproximativ 36.000, înregistrând o creştere de 78% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Anul trecut, 35.000 de români au călătorit în China, dublu faţă de 2023 – un semn clar al redeschiderii şi al interesului tot mai mare pentru destinaţiile asiatice, notează organizatorii.
Cele mai populare itinerarii pentru români includ Beijing, Xi’an, Shanghai, Guilin/Yangshuo, Zhangjiajie, Chengdu (cu faimoşii urşi panda), dar şi rute mai exotice precum Xinjiang, Yunnan sau insula Hainan. Printre experienţele preferate se numără călătoriile cu trenurile de mare viteză, circuitele culturale, festivalurile tradiţionale şi peisajele naturale spectaculoase.
China devine tot mai interesantă pentru turiştii români, care caută destinaţii exotice, sigure şi spectaculoase din punct de vedere cultural, potrivit specialiştilor.
Printre noile destinaţii chineze recomandate pentru piaţa românească în 2025 – 2026 se numără: Gansu Silk Road – traseul istoric al Drumului Mătăsii, cu oraşele Dunhuang, Jiayuguan şi Zhangye Danxia; Xinjiang – o regiune spectaculoasă, cu peisaje montane, lacuri albastre şi tradiţii multiculturale (Kashgar, Tianshan, Sayram Lake); Nord-estul Chinei – pentru turismul de iarnă şi festivalul de gheaţă din Harbin, dar şi staţiunea de schi Yabuli; Guizhou – o bijuterie naturală a Chinei sudice, cu formaţiuni carstice şi cascade impresionante (Huangguoshu Falls, Libo); Bucla Qinghai-Gansu, care oferă experienţe ecoturistice şi spirituale; Fujian – o combinaţie unică între arhitectura Tulou şi peisajele montane din Wuyishan; Greater Bay Area – noul pol urban şi economic al Chinei, incluzând Guangzhou, Shenzhen şi Hong Kong.
Conform datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, prezentate la conferinţa de presă, 21.682 de turişti chinezi au sosit în România în prima jumătate a anului 2025 – cel mai mare număr de vizitatori proveniţi din Asia. Principalele regiuni vizitate de aceştia sunt Bucureştiul, Braşovul, Sibiul, litoralul Mării Negre, Maramureşul, Bucovina şi Delta Dunării, iar atracţiile preferate includ Castelul Bran, Castelul Peleş, centrul vechi al Capitalei, Sighişoara şi Salina Turda. Turiştii chinezi petrec, în medie, două-trei nopţi în România, iar interesul lor pentru turism cultural, natură, gastronomie şi wellness este în continuă creştere.
În 2024, China a primit 26,9 milioane de turişti străini, cu cheltuieli medii de aproximativ 3.000 euro/turist. Durata medie a sejurului este de 6-10 nopţi, iar turiştii se bucură de combinaţia ideală între istorie, tehnologie şi ospitalitate.
În schimb, România îşi consolidează poziţia ca destinaţie de interes în Europa Centrală şi de Est pentru piaţa chineză, prin rutele tematice “Dracula şi castelele Transilvaniei”, tururile UNESCO, experienţele rurale autentice şi gastronomia locală.
Autorităţile chineze şi române discută tot mai activ despre proiecte comune de promovare, expoziţii, schimburi culturale şi programe de training pentru ghizi vorbitori de chineză şi română.
Comparativ cu ţările vecine, România are un potenţial turistic distinct şi tot mai recunoscut de piaţa chineză, datorită diversităţii sale naturale şi culturale.
Dacă Grecia atrage turiştii chinezi prin imaginea sa consacrată de destinaţie insulară şi brandul puternic al Mării Egee, iar Ungaria se bucură de vizibilitate prin capitala Budapesta, infrastructura de zboruri şi turismul balnear, România oferă o experienţă autentică şi complexă. Serbia a devenit atractivă datorită accesului fără viză şi a locaţiilor de filmare internaţională, în timp ce Bulgaria mizează pe litoralul Mării Negre şi pe staţiunile sale de schi, oferind o alternativă accesibilă din punct de vedere al costurilor.
În acest context, consideră specialiştii din turism, România se diferenţiază printr-un amestec unic de castele, oraşe medievale, peisaje carpatine şi biodiversitatea Deltei Dunării – un patrimoniu natural şi cultural care o recomandă drept o destinaţie memorabilă pentru turiştii chinezi interesaţi de istorie, legendă şi natură.
Brandul legat de “mitul lui Dracula” şi turismul ecologic din Deltă oferă României un avantaj competitiv şi oportunităţi de integrare în circuite comune cu Ungaria, Serbia şi Bulgaria, formând astfel trasee regionale atractive pentru turiştii asiatici.
Târgul de Turism al Chinei 2025 este deschis publicului larg, iar accesul este gratuit. Vizitatorii vor putea participa la workshopuri, degustări şi demonstraţii culturale, precum şi la prezentări ale principalelor companii turistice din China şi România.