Update articol:
INTERVIU IN EXCLUSIVITATE

Paul Cazacu, UNIQA Asigurări: Fenomenele meteo extreme din ce în ce mai frecvente aduc în prim plan nevoia pentru soluții de protecție prin asigurare; Principalele riscuri pentru 2025: inflația, retenția forței de muncă, politica fiscală mai agresivă

Principalele riscuri pentru piața asigurărilor în 2025 sunt inflația, dificultate de retenție sau atragere a forței de muncă, dar și deficitul fiscal care va duce la măsuri de austeritate și creșteri de taxe, spune Paul Cazacu, CEO al UNIQA Asigurări. Domnia sa ne-a spus, în cadrul unui interviu: “Schimbările climatice care conduc la fenomenele metro extreme cu care ne confruntăm la nivel european schimbă modul în care modelăm produsele și, în principiu, face din ce în ce mai scumpe soluțiile de asigurare.”

UNIQA a anunțat că volumul total al primelor brute subscrise în intervalul ianuarie – iunie 2024 a atins nivelul de 67,8 milioane euro, în creștere cu 18%, comparativ cu același interval din 2023. Profitul statutar înainte de impozitare raportat în total de UNIQA Asigurări și UNIQA Asigurări de viață la finalul primului semestru din 2024 s-a situat la nivelul de 8,5 milioane euro.

***

Aveți 15 ani de activitate pe piața din țara noastră. Cum vedeți piața asigurărilor, în momentul de față?

Paul Cazacu: Au fost 15 ani cu bune și cu rele. Cel mai important este că avem în spate 200 de ani de experiență la nivelul grupului, prin intermediul societății din Austria, care dau o tărie brandului și reputației noastre și ne oferă niște capabilități construite de-a lungul timpului, pe care le punem în folosul clienților noștri, în toate piețele în care ne derulăm activitatea.

Au fost 15 ani de transformări majore. Vă dau câteva cifre: la momentul la care UNIQA a intrat în România, aveam afaceri de aproximativ 500 de milioane de lei, acum suntem la 700 de milioane. Am zice că, după 15 ani, nu e o creștere accelerată, dar trebuie să ne uităm în structură. Dacă la nivelul lui 2009, segmentul moto – RCA și CASCO – reprezenta undeva la 88% din vânzările companiei, a ajuns la 27%, dacă ne uităm la societatea de asigurări generale, respectiv la 17%, dacă luăm în considerare și operațiunile segmentului de viață.

Așadar, avem o diversificare foarte mare la nivelul portofoliului, generată, pe de o parte de ieșirea din zona de RCA, care s-a întâmplat în 2021, după ce am aplicat mai multe rețete nefericite pe acest segment, dar și de eforturile noastre de a dezvolta un segment de asigurări de viață, pe care l-am pornit de la zero. Anul acesta, depășim borna de 40 de milioane de euro pe segmentul asigurarilor de viata. Ne dezvoltăm foarte puternic și pe zona asigurărilor non-auto, atât pe retail, cât și pe corporate. De asemenea, ne-am construit o strategie centrată pe client. Principalul obiectiv pe care ni-l asumăm este să ne uităm la nevoile clientului și să încercăm să răspundem din ce în ce mai bine și mai coordonat, atât prin modul în care derulăm procesele, cât și prin produsele pe care le punem la dispoziție.

Avem trei piloni importanți de business: retail, corporate și bancassurance, în funcție de nevoile clienților.

La nivelul pieței, la fel, au avut loc multe transformări, multe provocări de-a lungul celor 15 ani, avem o piață care s-a dezvoltat foarte mult, care a avut o dinamică deosebită. Dacă, în 2009, aveam prime brute subscrise la nivelul pieței de aproximativ 9 miliarde de lei, depășim 18,2 miliarde, la sfârșitul anului trecut, vedem o dezvoltare importantă pe segmentul asigurărilor de viață, vedem o dinamică importantă pe segmentul asigurărilor de sănătate, care și-au început dezvoltarea destul de târziu în 2014/2015. De asemenea, vedem un interes în creștere din partea clienților pe tot palierul de polițe facultative, în special pe cele de asigurări de proprietate, în contextul schimbărilor climatice, sociale, politice, economice din ultima perioadă. Nu trebuie să ascundem și faptul că am avut multe provocări, în special în zona de imagine ca urmare a falimentelor apărute în ultima perioadă.

Cum ați simțit percepția clienților, după aceste scandaluri?

Paul Cazacu: Percepția clienților a fost una de neîncredere, de panică, de temere, de respingere, la nivelul pieței. Pe de altă parte, consider că este o etapă într-un proces de maturizare a pieței din România și așa cum a venit cu o criză, a venit și cu o serie de oportunități. Ne schimbăm ca și identitate la nivelul jucătorilor, creștem gradul de transparență, creștem implicarea în programe de educare, pe soluții financiare, vedem o asociație – UNSAR – mai implicată, cu o voce ceva mai puternică și începem să discutăm de lucruri mai sofisticate. Vorbim de siguranță în trafic, vorbim de siguranța locuințelor din România sau impactul social creat de un eveniment major. În același timp, vedem din partea autorităților un efort din ce în ce mai mare în ce privește cadrul de reglementare, care devinde din ce în ce mai strict, din ce în ce mai coordonat pe protecția consumatorului, pe soliditatea financiară, și stabilitatea financiară a jucătorilor din piață.

Ați simțit un efect asupra cererii de asigurări, ca urmare a fenomenelor meteo extreme din ultima perioadă?

Paul Cazacu: Vedem o creștere a frecvenței fenomenelor cu efecte extraordinare, cu impact puternic. Dacă eram obișnuiți cu astfel de fenomene pe coasta de est a Statelor Unite în trecut, acum, vedem fenomene din ce în ce mai prezente și în apropierea României. Într-adevăr, în trecut, nu aveam parte de evenimente cum a fost furtuna DANA în Spania, uraganul Boris, care a afectat Europa Centrală și de Sud-Est și România. Vedem din partea clienților un interes mai mare și un grad de îngrijorare ceva mai ridicat în ceea ce privește gospodăriile, locuințele. Cu toate acestea, trebuie să spunem că, deși în preajma evenimentelor vedem o creștere accelerată a cererii de asigurare, este un fenomen care se estompează într-o perioadă scurtă de timp. Astfel, ține și de noi, de modul în care derulăm programele educaționale, de modul în care ne implicăm și ajungem cu un mesaj puternic, structurat, coerent, coordonat, la nivelul clienților, astfel încât să creștem gradul de educare și implicare. În continuare, doar aproximativ  1 din 4 locuinte sunt asigurare in Romania impotriva unor riscuri asociate calamitatilor naturale . PAID înregistrează o creștere importantă a gradului de cuprindere, dacă o perioadă lungă acesta stagna pe la 19% din piață, acum se îndreptă ușor spre 24%. Cu toate acestea, suntem în continuare la un grad de acoperire foarte redus, lucru care creează o vulnerabilitate foarte mare la nivel social, geografic în România și, așa cum spuneam, ne presează să intervenim mai alert, astfel încât să încercăm să accelerăm gradul de cuprindere în asigurare. Spre deosebire de piețele europene, unde penetrarea asigurarilor la nivel de produs intern brut e undeva în medie la 6,5-7%, noi, în continuare rămânem la un nivel redus, până în 1,5%, 1,35%, la sfârșitul anului trecut, chiar dacă în ultimii trei ani, am văzut o dinamică importantă aici. Un alt barometru relevant în ce privește acoperirea și impactul pe care piața de asigurări îl aduce în zona de protejare a locuinței: în 2023, piața de asigurări a susținut cu aproximativ 170 de milioane de lei daunele acoperite pe segmentul de locuințe, ceea ce, tradus în termeni simpli, reprezintă undeva 500.000 de lei pe zi. Încă este puțin, însă este în strictă corelare cu gradul de acoperire în asigurări.

Ați raportat creșteri în zona asigurarilor non-auto, în prima jumătate a anului. Care sunt țintele pentru finalul lui 2024?

Paul Cazacu: Ne propunem să creștem cu două cifre. Dacă ne uităm la luna primele 10 luni din acest an, suntem undeva la 19% creștere pe operațiuni consolidate la nivelul României. Suntem la 19%, în condițiile în care pe, pe segmentul CASCO, avem o dezvoltare liniară față de anul trecut. Așadar, creștem accelerat pe celelalte produse, life, sănătate asigurări non-moto. Pe cele trei modele de business, creștem cu circa 14-15% pe zona de retail, pe locuințe. Produsul de locuințe este cel mai important din coșul de produse din zona de retail. Credem că avem unul dintre cele mai bune produse din piață, care acoperă atât proprietatea, cât și accidentele care pot apărea, în proprietate sau în proximitatea ei, răspunderea față de vecini. De asemenea, suntem un jucător important pe zona asigurărilor de răspunderi civile. În general, o componentă importantă sunt răspunderile civile medicale. Pe zona de malpraxis, suntem un jucător activ și avem o creștere de peste 20% și ne așteptăm, până la sfârșitul anului, să rămânem pe palierul de peste 20% dinamică față de anul trecut. În al doilea rând, ne propunem să menținem un ritm susținut pe segmentul asigurărilor de călătorie. Vedem o dezghețare, și anul acesta și anul precedent, pe această zonă de asigurări și venim alături de clienții noștri și cu un produs pe termen scurt, dar și cu un produs pe un an de zile, care acoperă toți membrii familiei, acesta din urma fiind distribuit în parteneriat cu Raiffeisen Bank.

În zona asigurărilor corporate, suntem un jucător important pe proiectele de infrastructură derulate de Guvernul României. Suntem prezenți aproape în toate proiectele de dezvoltare de autostrăzi, fie singuri, fie în soluții de coasigurare cu alți jucători din piață. La fel, avem o dinamică susținută aproape de 10 -11% la sută.

De asemenea, am lansat, anul trecut, un produs de sănătate destinat companiilor, pe segmentul corporate, care are o dinamică deosebită, intrăm relativ târziu în piață, dar intrăm cu un ADN puternic care vine din zona Austriei, unde suntem numărul 1 pe piața de asigurări de sănătate.

Nu în ultimul rând, pe zona de corporate, am pornit cu câțiva ani în urmă un segment de asigurări affinity. Este un segment de business to business to customer, unde dezvoltăm parteneriate cu diverși retaileri și încercăm să împachetăm alaturi de  produsul de bază pe care îl distribuie retailerul respectiv o soluție de asigurare.

Pe bancassurance, avem un parteneriat solid cu Raiffeisen Bank, prin care vindem asigurările de locuință în tandem cu produsul de creditare pe segmentul ipotecar. Avem un portofoliu consistent de asigurări de viață, dar avem și produse de tip stand alone, în cazul produselor de protecție cu componentă de acumulare, pe care le vindem prin rețeaua de ofițeri bancari. Și aici avem o dinamică anuală de aproximativ 40%, cu un ritm foarte accelerat de creștere.

Aș dori să mai menționez că, anul acesta, intrăm într-un parteneriat regional, format din șase țări si creem Regiunea SEE. E o piață regională la nivelul operațiunilor UNIQA, a treia ca dimensiune, după Polonia și Cehia și Slovacia. Pornim în călătoria aceasta cu planuri ambiționase, de a crea o piață hibridă, o piață puternică la nivelul operațiunilor internaționale UNIQA. Construim această viziune în jurul clientilor și din perspectiva eficienței operaționale. Încercăm să gândim niște soluții ceva mai simple și armonizate la nivelul celor șase piețe. Încercăm să gândim produse care să răspundă nevoilor, în mod congruent, atât în România, cât și în Croația, Bulgaria sau celelalte tari din regiune, și dezvoltăm și o arhitectură IT, care să răspundă nevoilor noastre, în mod identic, în toate cele șase țări, bineînțeles cu un impact în zona de eficiență și experiență oferită clienților.

 Vine anul 2025, după numeroase runde de alegeri, prognozele analiștilor nu sunt foarte bune, se preconizează creșteri de taxe. Cum simțiți economia și impactul asupra businessului?

Paul Cazacu: Avem mai multe riscuri pe care le analizăm la nivelul activității noastre. Noi derulăm un model de afaceri pe termen lung. Cel puțin pe zona de asigurări de viață, încercăm și targetăm contracte cu clienții noștri pe 15-20 de ani și, atunci, cel mai important lucru pentru noi este predictibilitatea, stabilitatea mediului economic și fiscal. Vedem două riscuri majore cu impact în zona locală. Unul este inflația, un fenomen care s-a simțit accelerat în ultimii ani și care rămâne la un nivel ridicat în 2024, în ciuda estimărilor inițiale, care vedeau un trend ceva mai accelerat de scădere. Noua așteptare este să rămână undeva la 5,5%, la sfârșitul anului, lucru care pune o presiune deosebită pe costul de reparație, de înlocuire sau pe costul serviciilor medicale pe care noi le accesăm, în cadrul produselor pe care le vindem. Așadar, vedem un impact important atât pe zona asigurărilor auto, a celor de proprietate, cât și pe zona asigurărilor de sănătate. Nu în ultimul rând, vedem un impact la nivelul operațiunilor. Toate costurile cu furnizorii sunt în creștere, la fel costurile salariale.

Al doilea fenomen ar fi forța de muncă. Consider că suntem într-o situație delicată, în ceea ce privește forța de muncă, generată de două aspecte. Avem o rată de șomaj foarte scăzută la nivelul orașelor mari, ceea ce este lucru pozitiv din punct de vedere social. Dar suntem într-un context de creștere accelerată a salariului minim – am avut două episoade de creștere anul acesta, avem un al treilea deja aprobat pentru 1 ianuarie, care conduce la creșterea salariului minim de la 3.000 de lei 4050 de lei. Aceste două fenomene combinate pun o presiune foarte mare atât pe retenția angajaților, cât și pe atragerea de angajați noi din perspectiva disponibilității, dar și costului de atragere la nivelul businessului. Acesta e un fenomen care se regăsește imediat, atât din perspectiva derulării proceselor, unde putem vedea anumite sincope din perspectiva fluctuației și acoperirii pozițiilor vacante, dar și din perspectiva costurilor, pentru că această creștere accelerată a venitului populației nu se regăsește unu la unu și în veniturile pe care le generăm.

În subsidiar, vedem problema deficitului fiscal ridicat, care atrage, cel mai probabil, măsuri de austeritate, o politică fiscală ceva mai agresivă în anii următori, cu impact atât la nivelul societăților comerciale, cât și la nivelul populației.

Aș vrea să ne uităm un pic și la factorii externi. Aș menționa evenimentele extreme produse de schimbările climatice, care au o frecvență mult mai mare decât în trecut, care schimbă modul în care modelăm produsele și, în principiu, face din ce în ce mai scumpe soluțiile de asigurare, pe produsele care au relevanță pentru locuitorii României. Aici avem un impact deosebit și din perspectiva reasigurării. Plasamentele de reasigurare devin din ce în ce mai greu de accesat și cu costuri mult mai ridicate decât în trecut. Apoi, instabilitatea politică, instabilitatea geopolitică la nivelul regiunii noastre – război la graniță, alegerile din America, care pun cumva sub un spectru de teamă securitatea Europei, creează o volatilitate la nivelul piețelor financiare și pun presiune pe elementul de predictibilitate, atât de important pe segmentul asigurărilor de viață. Adăugăm, bineînțeles, și riscul cibernetic, pentru că războaiele se pot purta pe front, dar și în zona online, unde suntem din ce în ce mai prezenți. 

Sunteți pregătiți pentru implementarea DORA, regulamentul european privind reziliența operațională digitală?

Paul Cazacu: Securitatea informatică este o arie pe care o monitorizăm cu atenție și instituțiile financiare, în mod primordial, sunt vizate de hakeri. Avem o celulă de IT security care, pe de o parte, implementează soluții care să ne protejeze față de astfel de fenomene și, în același timp, intervin atunci când vedem anumite vulnerabilități sau potențiale riscuri. În același timp, derulăm programe de conștientizare la nivelul angajaților noștri, pentru că poarta de intrare pentru un risc cibernetic poate fi fiecare angajat care are un calculator în față. Legat de DORA, e un standard nou, care ne solicită resurse suplimentare. Am derulat un audit cu un consultant extern, la începutul verii, am stabilit o paletă de activități pe care ar trebui să le să derulăm până pe 17 ianuarie, termenul până la care ar trebui să dovedim că suntem în conformitate și ne aflăm într-un stadiu avansat de implementare.

BVB | Știri BVB

AETA SA (ELGS) (30/07/2025)

Lansare Productie Serie Wave Bin Prima Europubela cu Evacuare Complet Ranforsata

TRANSILVANIA INVESTMENTS ALLIANCE S.A. (TRANSI) (30/07/2025)

Publicarea Regulilor Fondului actualizate

S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A. (TGN) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025