Update articol:
Forumul Pieței de Capital 2025

Peter de Boer: DN AGRAR se așteptă la un profit net cu 28% mai mare decât estimarea de la începutul anului

DN AGRAR se așteptă la un profit net cu 28% mai mare decât estimarea de la începutul anului, a declarat Peter de Boer, CEO DN AGRAR Group, la Forumul Pieței de Capital, organizat de Financial Intelligence.

Întrebat care sunt  planurile de viitor, având în vedere că DN AGRAR a devenit cel mai mare emitent pe piața AeRO, Peter de Boer a spus: “Avem o strategie pe cinci ani care include scenarii financiare. Anumite lucruri sunt incluse. Anul acesta avem deja o creștere a prețului acțiunilor de peste 90%. Suntem de puțin peste trei ani pe piața de capital. Avem o creștere de peste 300% a cotației. Până acum, cred că am reușit să creștem în fiecare trimestru”.

Referitor la planurile DN AGRAR, Peter de Boer a explicat: “În luna mai, am avut schimbări în echipa de management și am anunțat noua strategie. Nu am angajat niciun manager nou, doar am făcut unele schimbări în cadrul companiei, în structura echipei, ceea ce susține continuitatea modelului nostru de afaceri.

În ceea ce privește Strategia, am anunțat o serie de proiecte, care reprezintă, desigur, o extindere a liniei noastre principale de afaceri. Suntem cel mai mare producător de lapte din toată Europa, inclusiv Marea Britanie. Anul acesta, ne așteptăm să livrăm 70 de milioane de litri de lapte, iar până în 2030, cu investițiile pe care le-am anunțat deja în Strategia noastră, ne propunem să producem 150 de milioane de litri de lapte, și putem ajunge chiar și 200 de milioane de litri de lapte. Așadar, ne propunem să dublăm producția de lapte și să ne consolidăm și mai mult poziția de lider de piață.

În prezent, ne aflăm în etapa Strategiei de diversificare. Avem câteva opțiuni, din perspectiva noastră, am devenit prea mari pentru a aproviziona doar piețele românești de produse lactate, există patru sau cinci mari procesatori de produse lactate în România, care pot gestiona cantitățile noastre.

Așadar, avem mai multe opțiuni să facem ceea ce ne pricepem și în ce avem experiență. Deci, fie mergem pe calea fuziunilor și achizițiilor, să construim ferme în afara României, fie căutăm anumite modalități prin care să ne putem crește exporturile.

Aș spune că există în prezent mai multe probleme în sectorul agricol românesc. Una dintre ele este plafonarea prețurilor la produsele lactate, deși am citit că există zvonuri că aceasta va fi anulată, dar din perspectiva noastră, este o problemă foarte serioasă.

România importă o cantitate semnificativă de lapte, peste 50%, iar dacă ne uităm la produsele finale, procentul depășește chiar 60%, în cazul untului. Cu toate acestea, prețul laptelui în România este cel mai mic din toată Europa. Există o contradicție destul de mare. În aceste condiții, am analizat cum am putea crește în continuare în domeniile în care avem un avantaj.

Așadar, în prezent, am început exporturile către Grecia și nordul Italiei, dar costul transportului rămâne o problemă. Acesta este motivul pentru care am decis să anunțăm că vom deschide prima noastră fabrică de procesare anul viitor, unde vom produce grăsimi din lapte și lapte degresat utilizat pentru export. Din laptele degresat, putem extrage și apa pentru a reduce și mai mult costurile de transport, iar capacitatea fabricii de procesare va fi de 150.000 de litri de lapte pe zi. Probabil că pare puțin, dar pentru a vă da o idee despre amploarea proiectului, aceasta reprezintă jumătate din capacitatea de producție actuală a Napolact.

În următorii ani, ne propunem să creștem și mai mult. Obiectivul nostru este să ne consolidăm pe piață. Acum furnizăm lapte pentru 4-5 producători, când vom începe să producem grăsimi din lapte și lapte degresat, am putea vinde produsul nostru, fără a intra în concurență cu clienții noștri actuali, către fabrici de înghețată, brutării mari, procesatori de alimente precum Nestle, Unilever, etc, astfel încât să ne putem diversifica portofoliul de clienți atât în România, cât și în regiune.

Un alt segment al strategiei  este biometanul. Am semnat un contract cu Black Sea Oil and Gas, acum peste un an. De asemenea, contractul de dezvoltare și acordul de furnizare sunt semnate. Este o investiție între 30 și 40 de milioane de euro. DN AGRAR  este responsabilă cu livrarea materiei prime către fabrică, iar noi ne așteptăm ca aceasta să devină operațională în 2028, dar există o singură constrângere în prezent – injectarea de biometan în rețelele din România nu este, aș spune, clarificată din punct de vedere legal. Oricum, acest lucru nu se întâmplă în momentul de față, dar există unele perspective bune și, în curând, ne așteptăm ca guvernul să prezinte un proiect de lege.

În prezent, avem un teren și suntem în faza de obținere a autorizațiilor și ne așteptăm să putem începe să producem biometan din 2028. Va fi una dintre cele mai mari fabrici din România, cu o capacitate între 15 și 20 de megawați, ceea ce va genera un nou flux de venituri de 3,5-4 milioane de euro pe an pentru DN AGRAR. Noi suntem responsabili doar de transport, așa că avem doar costurile de transport. În plus, reducem emisiile cu 90%.

Celălalt pilon al Strategiei este compostul. La sfârșitul anului trecut, am deschis prima noastră fabrică de compost . Anul acesta, vom dubla capacitatea la 14.000 de tone și avem o strategie clară până în 2030, conform căreia vom produce aproximativ 40.000 de tone de îngrășăminte organice, care au prețuri bune pe piață. Să spunem că prețul actual de vânzare pe tonă este între 180 și 220 de euro. Am putea crește și mai mult marjele, pe care le vom investi ulterior într-o mașină de ambalat cu capacități de 5, 10 și 20 de litri, ceea ce înseamnă că am putea vinde către Dedeman, Kaufland sau acest tip de retaileri, iar marjele lor sunt semnificativ mai mari, astfel încât acesta va fi un alt flux de venituri, precum și o reducere a emisiilor.

Pe termen mai lung, avem în curs de desfășurare o cercetare împreună cu patru mari firme pentru a dezvolta un mare cluster agro-alimentar. Observăm, de asemenea, un deficit mare în producția de legume și fructe în România.

Așa că, facem o cercetare de piață pentru două regiuni. Una se află în apropierea zonei metropolitane București, iar cealaltă este o regiune situată între Bratislava, Budapesta și Viena. Așteptăm rezultatele la începutul anului viitor. Va fi pe baza modelului olandez, care este deja implementat și în Mexic, de exemplu, care este în prezent cel mai mare producător de fructe și legume din lume și aprovizionează în principal Statele Unite și America de Sud. Pe baza acestui model vom identifica anumite sinergii și vom începe să dezvoltăm un mare cluster agro-alimentar, unde să avem zeci de hectare cu sere, dar și o anumită prelucrare, logistică comună, cercetare și dezvoltare comune, ceea ce va reprezenta o investiție destul de mare, probabil o investiție inițială între 16 și 18 milioane de euro, iar apoi, treptat, în următorii cinci până la zece ani, ar trebui să extindem acest proiect. Și acolo vom căuta finanțare mai aproape de anul 2027 sau 2028. Am dori să atragem fonduri de pensii și investitori instituționali, precum și fonduri UE”.

BVB | Știri BVB

BRK Dow Turbo Short 45750 (BKDOWTSF8) (06/10/2025)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 06 si 07 Octombrie 2025

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (03/10/2025)

Anunt privind selectia membrilor Directoratului - CEO si CFO