Rolul fundamental al practicienilor în insolvență ar trebui să fie acela de a oferi cel mai adecvat tratament pentru fiecare companie în parte, a spus Radu TUDOR, Senior Partner Infinexa Restructuring, la Dezbaterea RESTRUCTURAREA – MĂSURĂ DE PREVENIRE A INSOLVENȚEI, organizată de Financial Intelligence.
În opinia sa, trebuie să avem în vedere realitatea că orice companie, la fel ca orice om, se naște, are un ciclu de viață și la un moment dat dispare: “De foarte multe ori, punem presiune pe noi, în sensul în care încercăm să scoatem dintr-o companie zombie o companie funcțională. Pe când realitatea ne arată că nu asta este soluția, companiile respective pur și simplu, la un moment dat, trebuie să dispară.
Uitându-ne la economie și la faptul că, în ultimii ani, am avut evenimente de tip Black Swan, pe care niciodată nu ne-am fi imaginat că le vom trăi – pandemie, război la la graniță – cred că impactul major pe care putem să îl avem este să oferim companiilor din portofoliul nostru soluțiile adecvate pentru situația în care se află.”
În opinia sa, o altă problemă esențială, este faptul că orice restructurare este privită strict dintr-o perspectivă de reducere a datoriilor și dintr-o perspectivă financiară, pe când lucrurile sunt mult mai complicate, companiile au mult mai multe probleme față de strict problema de finanțare: “În mod concret, în momentul în care avem o companie în portofoliu și încercăm să o restructurăm, cred că putem face diferența dacă ne gândim și elaborăm împreună cu compania o planificare strategică, care ne dă o perspectivă 360 de grade asupra asupra companiei. Prin filtrul unei analize la 360 de grade, putem să înțelegem în mod realist cine sunt concurenții, care este piața, există un factor de inovare în această companie care o poate duce mai departe? Pentru că, dacă nu găsim răspunsul la această întrebare, tindem să ajungem în capcana în care oferim o soluție, compania poate reușește să supraviețuiască un an, doi, trei și în momentul în care expiră perioada de timp în care nu poate depune un alt plan de reorganizare, se află din nou în aceeași situație.”
Domnia sa a ridicat întrebarea în câte din companiile care fac reorganizare managementul rămâne același: ”Senzația mea este că, în foarte multe din companiile care intră într-o procedură de restructurare, managementul rămâne același. Și atunci, dincolo de problema financiară, întrebarea este dacă vrem cu adevărat să facem o schimbare, cred că va trebui și noi ca și profesie să depunem un efort să avem niște echipe pluridisciplinare, să implicăm oamenii să se dezvolte personal la modul de a înțelege dincolo de un bilanț și de un buget de venituri și cheltuieli, să meargă mai departe să înțeleagă piața, să înțeleagă competitorii.”
Radu TUDOR a mai precizat că, deși se dorește foarte mult să se apeleze la restrucurare, următoarea perioadă ne va aduce un număr destul de mare de insolvențe: ”Aici este o eternă problemă a antreprenorilor care refuză, pur și simplu, să acceseze o procedură de restructurare la momentul potrivit. Am avut zeci de discuții cu antreprenori pe care i-am reîntâlnit peste șase luni, peste opt luni, peste un an de zile, care au ajuns să aibă poprire pe cont. Din păcate, lucrurile se întâmplă tardiv și, atunci, din păcate nu prea mai există șanse pentru companiile așteaptă foarte mult momentul la care să declanșeze procedura, să intre într-o perioadă în care încearcă să normalizeze lucrurile.
Nu știu dacă este strict o problemă a antreprenorilor români. La 30 de ani de la Revoluție, noi avem poate prima generație de antreprenori maturi. Majoritatea sunt obișnuiți să se descurce cum au dus-o 20-30 de ani – poate mai găsesc pe cineva, mai iau un împrumut, mai vin cu niște bani de acasă. Este o frică foarte mare, insolvența este într-adevăr un stigmat. Oamenii, în ideea că pierd controlul, reușesc destul de greu să facă acest pas.
Cred că trebuie să avem o exigență foarte mare cu noi înșine, în calitate de specialiști, și să facem pasul înainte, pentru că nu exclud ca, în câțiva ani, un AI să știe foarte bine să ia articolele din lege, să ia expunerile bancare, să vadă domeniul în care activezi și să spună foarte simplu cam asta este soluția pentru tine. Dacă noi nu facem pasul acesta spre o perfecționare continuă, spre o dezvoltare și o înțelegere 360 de grade a companiilor cu care lucrăm, cred că vom deveni o profesie desuetă și este necesar să ne reinventăm și noi. Toată lumea are așteptări de la companiile din mediul economic să fie antreprenoriale, să aibă factor de inovație, să depășească tot timpul așteptările, dar cred că și noi trebuie să avem așteptarea aceasta de la noi înșine, dacă vrem să facem o diferență reală în economie și pe termen lung.”