*SIF Transilvania transmite că a constatat ca urmărirea penală îndreptată împotriva d-lui Constantin Frăţilă nu a încetat pentru infracţiunile de manipulare a pietei de capital şi spălare de bani
SIF Transilvania consideră că domnul Constantin Frăţilă nu poate avea calitatatea de membru al Consiliului de Supraveghere şi solicită Autoritatii de Supraveghere Financiara o nouă decizie de retragere a avizului, potrivit unui raport transmis Bursei de Valori București.
SIF Transilvania transmite că a constatat ca urmărirea penală îndreptată împotriva d-lui Constantin Frăţilă nu a încetat pentru infracţiunile de manipulare a pietei de capital şi spălare de bani, astfel ca ar fi incompatibil cu functia de conducere de la SIF3.
Constantin Frățilă își pierduse avizul ASF pentru CS SIF3, pe fondul unui dosar penal deschis pe numele său. La baza deciziei Curții de Apel Constanța s-ar putea să stea și faptul că între timp procurorii DIICOT Constanța au clasat dosarul deschis împotriva lui Frățilă.
Având în vedere Încheierea nr. 7/17.01.2020 şi Sentinţa nr. 13/30.01.2020 ale Curţii de Apel Constanţa, pronunţate în Dosarul nr. 8031/2/2018*, prin care s-a suspendat executarea şi apoi s-a dispus anularea Deciziei A.S.F. nr. 1095/13.09.2018, constatam ca urmărirea penală îndreptată împotriva d-lui Constantin Frăţilă nu a încetat pentru infracţiunile de manipulare a pietei de capital şi spălare de bani, Ordonanţa de clasare nefiind definitiva iar urmărirea penală pentru infracţiuni la Legea nr. 31/1990 si infractiunea de constituire de grup infractional organizat, continuă la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa. Curtea de Apel Constanta nu a fost sesizata pentru infractiunile care s-au transferat pentru continuarea urmaririi penale la Parchetul de pe langa Tribunalul Constanta.
Faţă de cele de mai sus, S.I.F. Transilvania constată că dl. Constantin Frăţilă este incompatibil pentru funcţia de membru al Consiliului de Supraveghere incompatibilitate atrasă atât de art. 13 al Regulamentului A.S.F. nr. 1/2019 cât şi de art. 15 din Actul constitutiv al S.I.F. Transilvania.
Astfel, art. 13 al Regulamentului A.S.F. nr. 1/2019 statuează că: (1) Fără a aduce atingere oricăror drepturi fundamentale, reputaţia, onestitatea şi integritatea persoanei evaluate, menţionate la art. 12, sunt puse la îndoială în situaţia în care există orice evidenţe relevante cu privire la existenţa uneia dintre următoarele situaţii, fără a se limita la acestea:
a) condamnarea sau urmărirea penală in personam în cazuri referitoare la:
(i) infracţiuni prevăzute de legislaţia financiar-bancară, infracţiuni prevăzute de legislaţia referitoare la spălarea banilor şi finanţarea terorismului sau infracţiuni în legătură cu fapte de corupţie;
….
(iv) alte infracţiuni prevăzute de legislaţia privind societăţile, falimentul, insolvenţa, precum şi de cea privind protecţia consumatorului;
În art. 15 al Actului constitutiv al S.I.F. Transilvania sunt menţionate expres condiţiile ce trebuie îndeplinite de către o persoană în vederea deţinerii calităţii de membru al Consiliului de Supraveghere, respectiv: Societatea este administrată în sistem dualist de către un Directorat sub controlul Consiliului de Supraveghere. Mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere este acordat pentru o perioadă de 4 ani. Consiliul de Supraveghere este format din 7 persoane fizice, care trebuie să
îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii: a) deţine experienţă relevantă, de minimum 5 ani, în domeniul pieţei de capital, financiar-bancar sau al administrării investiţiilor; b) nu este condamnată sau nu se află în curs de urmărire penală în cazuri referitoare la: (i) infracţiuni prevăzute de legislaţia financiar-bancară, inclusiv infracţiuni prevăzute de legislaţia referitoare la spălarea banilor şi finanţarea terorismului; (ii) infracţiuni contra patrimoniului sau alte infracţiuni specifice domeniului economic/financiar; (iii) infracţiuni prevăzute de legislaţia fiscală; (iv) alte infracţiuni prevăzute de legislaţia privind societăţile, falimentul, insolvenţa, precum şi de cea privind protecţia consumatorului;
Având în vedere această situaţie, S.I.F. Transilvania SA Brasov, în vederea respectării legalităţii în ceea ce priveşte funcţionarea structurilor superioare de conducere ,s-a adresat A.S.F. prin Adresa nr. 792/31.01.2020 prin care a informat şi subliniat starea de incompatibilitate a d-lui Constantin Frăţilă, incompatibilitate similară acestei situaţii existentă la emiterea Deciziei A.S.F. nr. 1095/2018, solicitând în, acest sens ca A.S.F. să se încadreze în dispoziţiile legale secundare emise de către A.S.F., respectiv Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019 cât şi în dispoziţiile imperative cuprinse în Actul constitutiv al S.I.F. Transilvania, prin emiterea unei noi decizii pentru revocarea Avizului A.S.F. nr. 422/2016 în ceea ce-l priveşte pe dl. Constantin Frăţilă sau pentru a emiterea unei decizii de avizarea a d-lui Constantin Frăţilă prin raportare la dispoziţiile art. 13 din Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019, cu asumarea
responsabilităţii aplicării întocmai a dispoziţiilor legale.
Menţionăm că prin Scrisoarea nr. VPI/550/22.01.2020, semnată de un vicepreşedinte al A.S.F., emisă sub imperiul excesului de putere, s-a solicitat imperativ Directoratului S.I.F. Transilvania ca in 24 de ore să fie înregistrat dl. Constantin Frăţilă în Registrul Comerţului, conform Încheierii nr. 7/17.01.2020, pronunţată în dosarul nr. 8031/2/2018*.
Pentru a evita o nouă sancţiune aplicată de A.S.F., Directoratul S.I.F. Translvania a solicitat O.R.C. efectuarea menţiunilor solicitate imperativ de către A:S.F., dar totodată s-a adresat Autorităţii arătând că starea de incompatibilitate a d-lui Constantin Frăţilă nu a încetat.
Astfel cum am subliniat mai sus, chiar dacă Hotărârile Curţii de Apel Constanţa au suspendat şi anulat Decizia A.S.F. nr. 1095/2018, pentru o parte din infracţiunile săvârşite de dl. Constantin Frăţilă, urmarirea penala in personam nu a încetat pentru infraţiunile de manipularea pieţei de capital şi spălare de bani iar pentru alte infracţiuni prevăzute şi sancţionate de Legea nr. 31/1990, urmărirea penală continuă de către Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanţa, respectiv pentru infracţiunea de…” trecere a acţiunilor sale pe numele altor persoane, în scopul formării unei majorităţi în adunarea generală, în detrimentul altor acţionari, prevăzută de art. 279 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 31/1990 cu aplicarea art. 35 alin. (1) din Codul penal si constituire de grup infractional organizat…”
Având în vedere cele de mai sus şi pentru intrarea în legalitate privind persoanele care ocupă funcţii de conducere superioară în cadrul A.F.I.A., S.I.F. Transilvania consideră că dl. Constantin Frăţilă nu poate avea calitatatea de membru al Consiliului de Supraveghere şi solicită A.S.F. să se conformeze prevederilor şi atribuţiilor acestei instituţii în vederea aplicării corespunzătoare a dispoziţiilor art. 34 raportat la art. 13 din Regulamentul A.S.F. nr. 1/2019 şi dispoziţiilor art. 15 din Actul constitutiv al S.I.F. Transilvania.”