Protectia Consumatorului

Spătaru: Am implementat prevederile Directivei Omnibus – Sancţiunile pot ajunge până la un procent de 4 % din cifra de afaceri; Românii nu vor mai fi victimele dublului standard

  • Florin Spătaru, ministrul economiei: Românii nu vor mai fi victimele dublului standard. Transpunerea Directivei care prevede armonizarea drepturilor consumatorilor din UE vine după lungi dezbateri cu mediul de afaceri și cu marii retaileri din România

Cetățenii români trebuie tratați asemenea tuturor consumatorilor europeni. România se aliniază regulilor UE și transpune în legislația națională Directiva Omnibus pentru o siguranță sporită a consumatorilor”, a declarat Florin Spătaru, ministrul economiei.

La inițiativa Ministerului Economiei, Guvernul a aprobat în ședința de astăzi, 28 aprilie 2022, Ordonanţa de urgență privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme, care transpune în legislația națională Directiva (UE) 2019/2161 în ceea ce privește o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme adoptată de Parlamentul European la 27 noiembrie 2019, denumită generic Directiva Omnibus, deoarece aceasta modifică alte patru directive privind protecția consumatorilor.

Directiva Omnibus extinde drepturile consumatorilor și mai mult în lumea digitală, asigurând clienților online drepturi similare celor care achiziționează bunuri sau folosesc servicii offline. În ceea ce privește comercianții și piețele online, noua directivă introduce cerințe suplimentare, printre altele, privind transparența, dublul standard și manipularea pieței.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului va amenda drastic orice practică comercială incorectă. Consumatorii români vor fi protejați și vor beneficia de aceleași drepturi precum cei din Franța, Belgia sau Germania. ANPC va impune pentru încălcările pe scară largă, transfrontaliere, amenzi cu procent de până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului, realizată în anul financiar anterior sancţionării, pe teritoriul Romaniei, dar și alte sancțiuni aplicate pentru practici comerciale incorecte și/sau înșelătoare”, a adăugat ministrul Spătaru.

Prin transpunerea directivei europene se impune o transparență sporită în cazul publicității online și reglementarea unor noi practici comerciale incorecte, cum ar fi furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării, sau prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a acestora pe platformele de comunicare sociale.

În plus, ordonanța de urgență reglementează extinderea domeniului de aplicare a Cadrului UE privind Protecția Consumatorilor, prin acoperirea conținutului și serviciilor digitale, alături de bunurile și serviciile fizice. Toate acestea vizează alinierea cadrului legal, astfel încât consumatorii să fie protejați într-o manieră similară, indiferent dacă achizițiile lor sunt efectuate online sau offline și indiferent dacă acele bunuri sau servicii sunt sau nu digitale. Mai mult, se extinde protecția consumatorilor la servicii digitale, furnizarea și stocarea  datelor cu caracter personal fiind considerate tranzacții, pentru care „consumatori digitali” vor începe să beneficieze de drepturi suplimentare specifice consumatorilor (de exemplu, dreptul de a primi informații precontractuale; dreptul de retragere în termen de paisprezece zile).

Ordonanţa de urgență privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme aprobată, astăzi, de Guvernul României modifică trei acte normative în vigoare, respectiv: Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele ȋncheiate ȋntre profesionişti și Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

 

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

3 minute ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

4 minute ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

2 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

2 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

2 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

4 ore ago

This website uses cookies.

Read More