Macroeconomie

Vânzările cu amănuntul – creștere stabilizată la 5,5%

Vânzările cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) au înregistrat în luna martie 2022 o creștere semnificativă față de luna anterioară (+13,3%) pe seria brută dar marginală (+0,4%) pe seria ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate), potrivit datelor publicate de INS.

Disproporția a fost dată de dispunerea mai favorabilă a datelor de activitate în calendar. Raportat la aceeași lună din anul precedent, avansul a fost de +5,5%, atât în termeni bruți cât și ajustat cu zilele lucrătoare și sezonalitatea.

 

În contextul stagnării puterii de cumpărare a salariului mediu (+10,58% aferent lunii februarie dar încasat în martie, la o inflație de 10,15%), s-a produs o plafonare a ritmului de creștere la nivelul 5,5% pe ansamblul primelor trei luni ale anului. Stabilizarea va fi afectată în perioada următoare de efectul de bază al creșterilor lunare mai pronunțate din anul anterior.

Ar fi de remarcat majorarea cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, atât față de luna precedentă (+14,3%) cât și față de aceeași lună din anul anterior (+3,5%). De reținut, scumpirile pe acest segment au urcat la 11,20% anual, din care mai mult de jumătate (5,75%) în T1 2022. La produsele nealimentare (în pofida plafonării prețurilor la energie) ritmul a fost ceva mai ridicat iar la carburanți auto s-a înregistrat un avans undeva la jumătate față de celelalte categorii.

Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei și revenirii economice asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate înainte de apariția apariției pandemiei, este util graficul comparativ între schimbările în aceeași lună martie de la un an la altul, adică 2021 față de 2020 și 2022 față de 2021.

În decurs de doi ani, vânzările de produse alimentare au fost la același nivel în martie 2022 față de martie 2020, mult sub evoluția celor de produse nealimentare (+27,1%). Vânzările de carburanți au fost în revenire ceva mai pronunțată decât în 2020 (+11,9%). Per total, creșterea comerțului pe seria ajustată a fost de 12,7%.

Astfel, revenirea rezultatului economic estimată curent a fi de circa 2% (-3,7% în 2020 și +5,9% anul trecut) s-a făcut în bună parte pe calea expandării consumului intern peste avansul PIB. Discrepanța va trebui atenuată în anii următori, odată cu redirijarea motoarelor de creștere, dinspre consum intern înspre producție și export.

Autor: Dan Pălăngean

Articole recente

Lavrov: Discuţiile despre garanţiile de securitate pentru Ucraina fără Rusia nu duc nicăieri

Ministrul rus de externe Serghei Lavrov a avertizat miercuri că orice discuţie asupra garanţiilor de…

o oră ago

DNSC: Fraudă de tip ”investiții rapide” în care este folosită imaginea președintelui României, circulă în prezent pe internet

O fraudă de tip "investiţii rapide", în care este utilizată fraudulos imaginea preşedintelui României, circulă…

o oră ago

Ministrul Finanţelor: Trebuie să ne schimbăm fundamental atitudinea în atragerea de investiţii străine; avem nevoie de reguli clare şi echilibrate

România trebuie să îşi schimbe atitudinea în atragerea de investiţii străine şi este nevoie de…

o oră ago

Garanția de portofoliu pentru IMM-uri a BID: solicitări de peste 15 miliarde lei, dublu față de bugetul disponibil pentru următorii 3 ani (BID)

Apelul lansat instituțiilor de credit de către Banca de Investiții și Dezvoltare (BID) pentru „Garanția…

o oră ago

Vista Bank introduce, în premieră naţională, sistemul de plăţi instant RoPay Contactless între persoane fizice

Vista Bank a lansat, în premieră naţională, plăţile instant RoPay Contactless între persoane fizice, un…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More