Update articol:

Zoltan Nagy-Bege, ANRE: Anumite prevederi din OUG 114 sunt incompatibile cu directiva de gaze naturale şi cu tratatul UE

Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE) Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE) +Sursa Facebook

Anumite prevederi din OUG 114/2018, modificată de OUG 19/2019, sunt incompatibile cu directiva de gaze naturale şi chiar cu tratatul UE, a spus Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), la Conferința România Durabilă: Piața gazelor naturale predictibilitate, concurență și liberalizare, organizată de FPPG.

Potrivit acestuia, piaţa românească de gaze nu era complet pregătită pentru liberalizare, motiv pentru care Guvernul României a luat în decembrie 2018 decizia de a limita, pentru o perioadă de timp, preţul de producţie internă.

OUG 114/2018 a plafonat la 68 de lei pe MWh, pentru următorii trei ani, preţul pentru întreaga producţie internă de gaze naturale, iar OUG 19/2019 a modificat această prevedere, lăsând la preţ plafonat doar cantităţile de gaze destinate consumatorilor casnici.

Deși Comisia Europeană a declanșat procedura de infringement, oficialul ANRE a spus că argumentele părţii române sunt legate de caracterul temporar al acestor măsuri: “Este foarte clar că există bază legală şi pentru măsuri temporare la nivelul ţărilor membre care să protejeze unii consumatori, la noi este pentru toţi consumatorii casnici, ceea ce s-ar putea să nu fie chiar în regulă, dar suntem în discuţii ca pentru acea perioadă să o folosim pentru a crea mecanisme de piaţă serioase, mature, care să susţină o liberalizare mai bine fundamentată şi, după renunţarea la aceste măsuri temporare, să avem o piaţă cu adevărat liberalizată cu preţuri corecte, scopul fiind de a avea preţuri corecte pentru toţi consumatorii (…) În acest moment, consumatorii vulnerabili sunt protejaţi şi nu prea, pentru că mulţi dintre consumatorii casnici nu au nevoie de protecţie, iar cei vulnerabili cu adevărat nu sunt protejaţi suficient”.

De asemenea, autorităţile trebuie să identifice măsurile prin care să fie protejaţi consumatorii vulnerabili, importante fiind şi mecanismele de tranzacţionare pe piaţa angro, la care ANRE a lucrat în 2018 şi lucrează şi în prezent.

În ceea ce priveşte contribuţia de 2% din cifra de afaceri a companiilor energetice, care va merge către bugetul ANRE, instituţia a propus modificarea legii de funcţionare a ANRE, astfel încât, după acoperirea cheltuielilor administrative ale reglementatorului, excesul să fie folosit pentru proiecte de eficienţă energetică, mai ales pentru reabilitarea clădirilor, unde, de asemenea, România se află în procedură de infringement, a mai spus Bege.

BVB | Știri BVB

INFINITY CAPITAL INVESTMENTS S.A. (INFINITY) (31/07/2025)

Aprobare de catre ASF a documentului de oferta publica de cumparare actiuni

Turbo Certificates on Copper Future (RBCOPTL2) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie

Turbo Long Certificates on Copper Future (RBCOPTL3) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie

Turbo Long Certificates on Copper Future (RBCOPTL4) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie

Turbo Certificates on Copper Future (RBCOPTL1) (31/07/2025)

Reluare tranzactionare - ora 12:15 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie