Acţiunile Fiat Chrysler (FCA) şi Renault au scăzut drastic în această dimineaţă, după ce planul lor de fuziune de 35 de miliarde de dolari a eşuat la doar 10 zile după ce a fost făcut public, FCA învinuindu-i pe politicienii francezi pentru acest lucru, potrivit Reuters.
Bruno Le Maire, ministrul de finanţe francez, a declarat că guvernul, care deține o participație de 15% din Renault, a fost constructiv în discuții, dar nu a fost pregătit pentru o înțelegere care nu este susținută de actualul partener al alianței – Nissan. Nissan a spus că se va abține la o reuniune a consiliului Renault pentru a vota propunerea de fuziune.
Eşecul fuziunii, care ar-fi creat al treilea cel mai mare constructor auto din lume după Toyota din Japonia si Volkswagen din Germania, reînvie probleme cu privire la modul în care atât FCA, cât şi Renault vor face față provocărilor costisitoare de investiții în mașini autonome şi electrice.
În schimb, acţiunile producătorului auto francez PSA au urcat cu 2,3%. Anterior, Fiat Chrysler negociase o alianţă cu cel mai mare grup auto francez, PSA, unde Guvernul de la Paris este de asemenea acţionar. La Bursa de la Paris, acţiunile Renault înregistrau un declin de 7%, în timp ce la Bursa de la Milano titlurile Fiat au scăzut cu 3% joi dimineaţa.
Fuziunea ar fi adus sinergii anuale de 5 miliarde de euro (5,6 miliarde de dolari), FCA câștigând acces la tehnologia superioară a Renault privind maşinile electrice, iar compania franceză obținând o parte din mărcile Jeep și RAM ale FCA.
“În condiţiile în care şi-a retras oferta de fuziune, cineva trebuie să-şi pună întrebarea cât de mult va limita statul francez oportunităţile strategice şi de creştere a valorii Renault, deşi are o participaţie de doar 15%. Ne aşteptăm ca acţiunile ambelor companii să reacţioneze negativ dar FCA are opţiuni strategice mai extinse în timp ce Renault se confruntă cu mai multe riscuri pe termen scurt”, afirmă analiştii agenţiei de brokeraj Jefferies.