Update articol:
INTERVIU

Alexandru Botez: Prin Start-up Nation trebuie încurajate inovația şi producția, nu serviciile

Alexandru Botez este un tânăr antreprenor care a accesat bani prin programul Start-up Nation pentru realizarea unui portal de imobiliare şi turism de lux din România, unde se pot încărca  toate tipurile de promovare – poze, video şi tur virtual. Acesta ne-a explicat, într-un interviu, etapele pe care le-a parcurs pentru accesarea banilor din acest program şi problemele pe care le-a întâmpinat.  

Reporter: Câţi bani ai accesat prin programul Start-up Nation, din 2017?
Alexandru Botez: Am luat în jur de 35.000 euro, din 44.000 euro. De fapt, încă nu i-am luat, aştept să intre în această lună.

Reporter: Care a fost partea ta de finanţare?
Alexandru Botez: Programul nu te obligă să ai o parte de finanțare, dar trebuie să ai bani pentru avansul consultantului și comisioanele pentru fondul de garantare sau contragarantare, la care se mai adaugă comisionul și pentru bancă, toate aceste cheltuieli ridicându-se la 1200-1500 euro.

În afară de cei 35.000 de euro accesaţi prin program, eu am dat din surse proprii în jur de 15.000 de euro, iar acum sunt în negocieri cu alţi investitori pentru că vreau să cedez 15-20% din afacere pentru o sumă de bani pe care să o investesc în echipă şi dezvoltare. Tipul meu de business necesită mult marketing online şi offline şi trebuie să cheltuim bugete mari de marketing, până încep banii să se întoarcă.

Din discuțiile cu mai mulți consultanți de Start-up Nation, am înțeles că acum, pentru ediţie Start-up Nation, autorităţile vor să dea 6000 de lei ca avans, semnezi contractul și a două zi îți transmit 6000 ron în cont, în loc să te responsabilizeze să vii și tu cu un minim de 5% surse proprii. Astfel, s-ar elimina  problema de anul trecut, în care se vindeau proiectele câștigătoare cu 5-6000 de lei pe OLX, defavorizând poate proiecte care erau eligibile și care puteau să aibă rezultate.

Reporter: Care au fost problemele cu care te-ai confruntat în derularea programului?

Alexandru Botez: Problemele principale au fost amânările, asta din cauză că sunt puțini angajați ai statului, iar cei actuali au un volum mult prea mare de dosare. Amânările pot da afacerile peste cap și chiar unele se pot bloca, pentru că tu, antreprenor, îți ei niște termene ale planului de afacere și ai niște plăți la rândul tău de făcut, plus la urmă, dacă ai credit punte la o bancă, ești obligat să plătești și rata, plus dobânda.

Acum pentru următorul Start-up Nation, schimbările și modificarea grilei din două săptămâni în două săptămâni creează haos consultanților, care nu știu cum să-i sfătuiască pe candidați, în mod real. Candidați care, la rândul lor, au muncit luni să-și creeze proiectul și poate nu vor avea șanse să câștige proiectul cu adevărat frezabil.
Consultanții fac contestații peste contestații și nu-i bagă în seamă nimeni.

Reporter: Ai mai apela din nou la Start-up Nation?

Alexandru Botez: DA, aș mai apela, dar acum sunt mult mai informat. La prima vedere pare totul ușor, dar tinerii antreprenori sau cei care nu au avut o afacere trebuie să aibă multe discuţii cu consultanții și să analizeze propria afacere amănunțit, să privească concurența din domeniu și chiar să ceară sfaturi, pentru a evita pragul de a te bloca, tu fiind obligat să ții doi angajați 2 ani și afacerea 3 ani, plus timpul și energia implicate.

Reporter: Cum ti se pare programul Start-up Nation pentru antreprenori? Cum ar trebui îmbunătăţit?
Alexandru Botez: StartUp-urile au un rol foarte important în dezvoltarea unei economii din două motive:
– unul, sunt o pepenieră pentru IMM-urile mici și medii, revitalizează meseriile și dau locuri de muncă, afaceri noi; pot fi motorul clasei de mijloc, de care orice economie are nevoie;
– doi, pot oferi un procent mic de 0,5-3 %, dar foarte important, de afaceri inovative, care pot schimba lumea și care pot deveni o industrie la nivel național și chiar global.

Cum aș îmbunătăţi programul? Aceaste afaceri ar trebuie să aibă la baza regula SMART. Adică orice obiectiv trebuie să fie: Specific, Măsurabil, Adevărat (posibil de realizat), Relevant, determinat în Timp. Ar fi nevoie de o mai bună coordonare între Minister, Agențiile pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și consultanți, cu o mai mare transparență în programul de educare înainte și după întocmirea planului de afaceri pentru cei implicați.
De asemenea, cred că ar fi nevoie de un avans de minim 5 % din proiect din surse proprii.

Reporter: Care sunt activitatile eligibile? Din ce ştii tu, sunt încurajate serviciile sau producţia şi inovaţia?

Alexandru Botez: Pot spune mai degrabă ce nu este eligibil:
– unul – TVA-ul;  majoritatea consultanților în mod normal te sfătuiesc să îți incluzi în proiect achizițiile sau serviciile pe care le vei cumpăra prin licitație online + tva, pentru că la licitație poți găsi firme care sunt plătitoare de TVA . Dar în realitate găsești multe produse sau servicii de la firme care nu sunt plătitoare de tva, care pot să-ți dea un preț mai mic și pe care îi alegi câștigători. Aici, ca o îmbunătățire, ar fi normală realocarea TVA-ului din planul de afacere, în sensul în care se găsește un PFA sau o societate neplătitoare de TVA, iar tu ai trecut în planul de afaceri o achiziție + TVA. Acea sumă, alocată inițial pentru TVA, să nu se piardă și să fie realocată în altă parte în planul de afacere, în urmă unei declarații.
– doi – salariile. Aici majoritatea antreprenorilor pot trece că au doi salariați din momentul semnării contractului cu agenția, dar tu pe decursul implementării nu ai de ce să angajezi doi angajați pentru că unele afaceri depind de alte servicii și achiziții până la momentul angajaților și atunci 4 -6 -8 luni cât durează implementarea, salariile devin neeligibile. Aceşti bani pot fi realocaţi, în altă parte a afacerii. Programul oferă 44.000 euro, dar să-i ofere în mod real, nu să-ți taie din ei .

Cu toate că în program se punctează inovația sau producția, în realitate, cum este acum, încurajează serviciile care nu aduc plus valoare economiei reale, față de producție și inovație care îți aduce valoare, mai ales că anul acesta am înțeles că vor să scoată din program Clujul și Bucureștiul, unde activează cei mai mulți IT-iști și unde se află cea mai mare posibilă inovație.

Reporter: Pot lua bani prin acest program tinerii care doresc să-şi dezvolte activităţi de IT?

Alexandru Botez: Eu am putut, sper că anul acesta să se poată la fel pentru crearea codului de soft de la zero. Studenții, tinerii absolvenți rămași în marile orașe, care au educație și idei, ar putea să dezvolte un business de IT, dar sunt opriți cu rea credință dacă scot Bucureștiul și Clujul din program, mai ales cei din domeniul IT, de la care se așteaptă cea mai multă inovație. Până la urmă un start-up are nevoie și de piață.

Din IT se pot dezvolta proiecte pentru deblocarea traficului sau alte inovații care pot schimba lumea în bine. De la consultanți știu că așa ceva riscă să nu mai fie posibil de anul acesta, iar majoritatea start-up-urilor pe digitalizare și IT se află în centrele univerisitare mari din București – Cluj – Iași.

Deci, o industrie IT, care înseamnă 6-7% din PIB-ul ROMÂNIEI, pe lângă problemele de fiscalitate, educație și forță de muncă, acum este condamnată și la nedezvoltare. Un start-up într-un garaj, poate crea ceva modial, care să schimbe lumea în mai bine, avem deja multe exemple.

 

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL