România continuă să funcționeze pe “insule digitale”, sisteme informatice care nu comunică între ele, a spus Alin Niță, Președinte ATIC, la Forumul România Digitală 2025, organizat de Financial Intelligence, pe 17 iunie.
Domnia sa a subliniat importanța concentrării pe punctele sensibile care încetinesc procesul de digitalizare: “📍Interoperabilitatea, eterna promisiune. România continuă să funcționeze pe “insule digitale”, sisteme informatice care nu comunică între ele.
📍Fără competențe digitale reale, tehnologia devine decor. România rămâne în coada clasamentului DESI. Funcționarii nu sunt pregătiți, iar trainingurile lipsesc.
📍Digitalizăm birocrația, nu o eliminăm. Scanăm formulare în loc să redesenăm complet procesele. Este nevoie de “transformare organizațională”, nu doar de automatizare.
📍 Fragmentarea proiectelor IT publice, lipsa coerenței strategice și bugete minime duc la risipă. Avem nevoie de un “leadership digital național” cu putere reală și buget clar.
📍Obsesia pentru semnătura olografă și pentru dosarul fizic trădează “o cultură a fricii față de schimbare”. Inovația nu prinde rădăcini într-o administrație care refuză să se modernizeze din interior.
📍Companiile private sunt adesea cu 10 ani înaintea statului. E nevoie de colaborări reale, nu doar contracte de consultanță.
📍Diferențele salariale, birocrația internă și lipsa de motivație fac ca administrația să piardă talentele din IT. Avem nevoie de “poziții flexibile, centre de competență digitală și concursuri adaptate secolului 21”.
📍România digitală se oprește la oraș.
📍Deși avem un sector IT excepțional, statul român “nu valorifică competențele și soluțiile locale”.”
Alin Niță a spus: “Noi digitalizăm și, de cele mai multe ori, la finalul proiectului, operația a reușit, pacientul este mort pentru că am făcut-o digitalizare, așa cum am considerat noi. De cele mai multe ori, optimizăm procese vechi de peste 30 de ani, ne uităm la aceeași legislație, ne e și frică să schimbăm ceva, ne blocăm în reticența în a face schimbare (…). Trebuie să fim mai fermi atunci când vorbim de acest proces de digitalizare.”
ATIC – Asociația pentru Tehnologia Informației și Comunicații din România este o asociație profesională formată din membri companii de IT, cu interes atât pe piața din România cât și în afara țării. De curând s-a creat un Grup de Lucru de Marketing Digital în cadrul asociației pentru sprijini aceste companii și a le reprezenta interesele.