Update articol:

ANPC a amendat cu 70.000 de lei un operator de telefonie mobilă, pentru majorarea costurilor abonamentelor

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a realizat un control la unul din operatorii de telefonie mobilă prezenți pe piață, autosesizându-se în ceea ce privește mesajele pe care acesta a început să le trimită abonațiilor săi, prin care îi informează de creșterea costurilor abonamentelor, ulterior demarării controlului înregistrându-se și reclamații pe această speță. Decizia operatorului vizat a fost luată în baza unei clauze contractuale care dă dreptul operatorului economic să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar.

Potrivit Hotnews, operatorul ar fi Vodafone Romania.   

În urma controalelor declanșate de ANPC, s-a constatat încălcarea Legii 363/2007 republicată, astfel:
  • Art. 2 lit. h, care precizează că legiuitorul definește “diligenţa profesională – competenţa şi grija aşteptate, în mod rezonabil, de un consumator din partea comercianţilor, în conformitate cu practicile corecte de piaţă şi/sau cu principiul general al bunei-credinţe, în domeniul de activitate al acestora”
  • Art. 4 alin. 1, care precizează că:
“O practică comercială este incorectă dacă:
a) este contrară cerinţelor diligenţei profesionale;
b) deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esenţial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează ori al membrului mediu al unui grup, atunci când o practică comercială este adresată unui anumit grup de consumatori.”
 
ANPC spune că s-a constatat că operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative -, în sarcina consumatorilor, folosind o poziție de forță dominantă și psihologică.
ANPC arată: „Acest lucru s-a produs prin majorarea abonamentelor cu o sumă de bani, creștere ce ar putea fi acceptată de majoritatea abonaților în condițiile în care  procedurile de renunțare la contract, sau de portare a numărului într-o altă rețea, sunt complicate și necesită o anumită perioadă de timp. Astfel, furnizorul de servicii deformează sau este susceptibil să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al consumatorului mediu, care este deja într-o relație contractuală cu acesta”.
În urma controalelor efectuate, ANPC a aplicat o sancțiune în valoare de 70.000 lei, în conformitate cu prevederile Legii 363/2007 republicată, privind practicile incorecte.
 
ANPC precizează: „Având în vedere că informațiile trimise, sau care urmează a fi trimise, de către operatorul economic, cu privire la majorarea prețului pachetului de servicii, pot avea impact asupra unui număr de 2.338.617 consumatori, în temeiul prevederii art. 13 alin. 1 lit. b din Legea 363/2007 republicată, comisia întrunită la nivelul ANPC va analiza posibilitatea dispunerii încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent”.
 
Ministrul Comunicaţiilor, Alexandru Petrescu, a solicitat recent clarificări din partea operatorilor de telefonie în condiţiile în care, în ultimele săptămâni, tarifele în comunicaţii au crescut. „Sunt revoltat şi nu voi negocia interesele românilor! În ultimele săptămâni, remarc creşteri de preţuri la tarifele în comunicaţii, într-o abordare de scumpire anticipativă, în condiţiile în care OUG114/2018 cu modificările şi completările ulterioare în sectorul telecom nu are un impact de cost imediat asupra operatorilor de telefonie mobilă”, scria ministrul Comunicaţiilor într-o postare pe propria pagină de Facebook în data de 10 aprilie.

 

„Între furnizorii de telefonie mobilă şi consumatori există un dezechilibru real iar una dintre soluţii ar putea fi majorarea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive”, a declarat, recent, preşedintele Comisiei economice, industrii şi servicii din Senat, Daniel Zamfir, potrivit Agerpres.

„În urma dezbaterilor a rezultat faptul că trebuie intervenit legislativ pentru că există un dezechilibru real între furnizorii de telefonie mobilă şi consumatori. A venit o propunere din partea ANPC şi una din partea unei asociaţii de protecţia consumatorilor reprezentată de avocatul Gheorghe Piperea. Eu cred că discuţia şi-a atins scopul. Suspiciunile pe care le-am avut iniţial au fost cele legate de faptul că anumite companii de telefonie mobilă îşi majorează costurile serviciilor ca urmare a iniţiativei Guvernului prin OUG 19/2019. Consumatorul român, în momentul de faţă, este pus în situaţia de a fi captiv unui contract. Ca atare, modificările legislative pe care ni le propunem sunt în măsură să reechilibreze prestaţiile companiilor de telefonie mobilă…Două au fost propunerile venite azi în cadrul şedinţei. Prima a venit de la ANPC şi se referă la creşterea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive”, a spus Daniel Zamfir, la finalul dezbaterii având ca temă majorarea de către operatorii serviciilor de comunicaţii a costurilor pe pachetele de servicii aferente contractelor deja încheiate cu consumatorii.