Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei a prezentat în această dimineață întârzierile și erorile frecvente în procesul de decontare.
Întârzierile în procesul de decontare
* Sunt generate de introducerea de date parțiale sau eronate de către furnizori, de interpretările proprii conferite Ghidului de utilizare sau prevederilor legale, precum și de lipsa tuturor documentelor pe care furnizorii sunt obligați să le încarce pe platforma informatică a ANRE, inclusiv cereri de decontare cu număr de înregistrare de la ministere. Toate aceste disfuncționalități/erori conduc la prelungirea procesului de verificare, implicând demersuri suplimentare din partea autorității pentru remedierea situațiilor în cauză.
* Sunt datorate pe de o parte modificărilor succesive ale cadrului legal, cu implicații atât asupra procesului de facturare al furnizorilor de energie, cât și asupra modului de colectare și verificare de date de către ANRE.
• Erori frecvente ale furnizorilor în procesul de decontare
*Nerespectarea formatului datelor raportate în fișierele xml aferente colectării masivelor de date;
*Încărcarea incompletă/incorectă a datelor în machetele aferente achiziției (contracte de achiziție), facturării clienților finali (informații privind datele din facturile clienților finali plafonați);
*Lipsa documentelor transmise de furnizori în vederea decontării sumelor de la bugetul de stat (cerere de decontare, declarație pe proprie răspundere, contracte de achiziție, acte adiționale, facturi de achiziție, facturi aferente clienților finali plafonați, etc.);
*Completarea eronată a datelor ca rezultat al interpretărilor proprii ale furnizorilor a prevederilor legale sau indicațiilor de completare în raportarea datelor;
*Neconcordanțe între datele încărcate de furnizori în platforma informatică și datele din facturile solicitate aleatoriu de experți în vederea verificării;
*Răspunderea cu întârziere a furnizorilor la erorile semnalate de ANRE în procesul de analiză;
* Emiterea de facturi pentru clienți finali care conțin date eronate privind taxele/tarifele aplicabile clienților finali;
* Includerea în machetele de raportare aferente clienților finali plafonați a facturilor aferente clienților care au avut preț final contractual sub plafoanele prevăzute de OUG nr. 27/2022, cu modificările și completările ulterioare;
* Încadrarea eronată a clienților finali plafonați în categoriile precizate de
OUG nr. 27/2022, furnizorii neputând pune la dispoziția ANRE cererile și declaratiile pe propria răspundere primite de la clienți în vederea încadrării.